Byta till fetare motor i Civic LSi?
Har en civic lsi-92a som lirar shysst och funderar på att bygga vidare på den. Hade tänkt mig lite stereo och bättre väghållning. Problemet är bara det att motorn inte riktigt kvalar in med sina 90hk... Hört en del om D16a6 konvertering, och tidigare läst om byten från D16a6 till D15z5. Tänkte då att det borde gå att kasta i en D15z5 direkt?
Hur pass mycket jobb är det med el osv. Har fattat det som att motorerna passar i samma fästen osv. och att det är elen som skiljer?
Vore trevligt med lite mer effekt. D16a6an är ju snudd på identisk med lsin, så där lär det ju inte bli några problem med bes heller:)
Så vad göra? Vill hellst slippa byta bil, då ekonomin i den här ser riktigt bra ut...
Mvh Magnus
Hur pass mycket jobb är det med el osv. Har fattat det som att motorerna passar i samma fästen osv. och att det är elen som skiljer?
Vore trevligt med lite mer effekt. D16a6an är ju snudd på identisk med lsin, så där lär det ju inte bli några problem med bes heller:)
Så vad göra? Vill hellst slippa byta bil, då ekonomin i den här ser riktigt bra ut...
Mvh Magnus
Senast redigerad av Mange249 den 11 april 2007, 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus Hulth
ska du byta till nånnting "enkelt" så ska du byta till D16Z6 altså från en Civic ESi av samma årsmodell som du har. då får du VTEC och 125hk, visserligen inte den "värsta" VTECen men bättre med lite VTEC änn ingen alls. du kommer att behöva byta motor, ECU och eventuellt delar av kabelstammen alternativt lägga till dom kablarna som saknas i din befintliga
Kristian, Hondalös.
aha ok... Trodde det skulle bli mera jobb att byta till en D16Z6 iom v-tecen. Tänkte att det bör vara mer kablar att hålla reda på osv. Det var också den motorn jag ville ha från början, så det låter bra:) Passar den direkt i fästen och allt? I så fall känns det mycket lovande...
Kan man byta låda som man vill mellan motorerna? Om lsin har lägre utväxling kan ju den lådan vara kul att ha kvar?
Någon som vet mer om skillnaderna i elsystemet? Börjar klia i fingrarna nu:)
Kan man byta låda som man vill mellan motorerna? Om lsin har lägre utväxling kan ju den lådan vara kul att ha kvar?
Någon som vet mer om skillnaderna i elsystemet? Börjar klia i fingrarna nu:)
Magnus Hulth
Jag har testat köra med lsi låda på min esi och det är inge kul, det är fjärde och femte växeln som skiljer sig och det gör enbart att det är ett helvete att köra motorväg och högre hastigheter.
Vilka kablar som skiljer om du ska byta får någon annan svara på.
Du kan även testa att söka eftersom detta varit uppe tusen ggr.
Vilka kablar som skiljer om du ska byta får någon annan svara på.
Du kan även testa att söka eftersom detta varit uppe tusen ggr.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Både motorfästerna och växellådan passar på din bil, dock så har din gamla växellåda annan utväxling.
El frågan löser du lättas igenom att du köper en komplett kabelhärva från någon civic 92-95 med v-tec så är allt bolt on. :thumbup:
El frågan löser du lättas igenom att du köper en komplett kabelhärva från någon civic 92-95 med v-tec så är allt bolt on. :thumbup:
Senast redigerad av Joakim den 11 april 2007, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
Joakim Remler
Projekt bil: Honda Civic -75
Göteborg
---------------------------------------------------------------------
Projekt bil: Honda Civic -75
Göteborg
---------------------------------------------------------------------
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
För att göra de enkelt bör du byta:
Motor (komplett med insug, fördelare och fuelrail)
ECU (databox)
Kabelhärvan (HELA dvs både motor och övriga härva)
Är du lite händig gör du "swappet" på en helg. Jag gjorde swappet ensam på drygt 10timmar.
Letar du runt lite på skrotarna så kommer du över ett helt swappkitt för 5000:-
Växellådan passar den du har. Oavsett vad herrn ovanför säger så funkar de rätt bra. Alla instrument, knappar och kontakter passar så de är ett lätt swapp om man bara inte har tummen mitt i handen.
Motor (komplett med insug, fördelare och fuelrail)
ECU (databox)
Kabelhärvan (HELA dvs både motor och övriga härva)
Är du lite händig gör du "swappet" på en helg. Jag gjorde swappet ensam på drygt 10timmar.
Letar du runt lite på skrotarna så kommer du över ett helt swappkitt för 5000:-
Växellådan passar den du har. Oavsett vad herrn ovanför säger så funkar de rätt bra. Alla instrument, knappar och kontakter passar så de är ett lätt swapp om man bara inte har tummen mitt i handen.
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
Sök efter en motor.. d16z6 och sen ringer du och frågar pris på allt du behöver... de kan vara trevligt med ett mätarhus från en esi också.. om du inte tycker de är fränt att varva lååångt in på rött..
lsi har varvstopp på 6700 och esin landar väll runt 7600 om jag minns rätt..
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
Om man tar hela kabelhärvan blir det då i stora drag att klicka ur gamla/klicka nya härvan i samma kontakt? Finns denna hela härva i motorrummet eller måste man in bakom paneler och jävlas? Meket i övrigt är jag inte så orolig över, men vill inte stå med 50lösa tåtar och 0 kunnande... Blir kanske enklast att byta låda också iom att man då kan ta hela paketet med drivaxlar och allt och lyfta i?
Edit: Behåller nog huset. Skulle vara rätt najs att varva långt in på rött, hehe
Edit: Behåller nog huset. Skulle vara rätt najs att varva långt in på rött, hehe
Senast redigerad av Mange249 den 11 april 2007, 20:26, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus Hulth
kan få en hint om hur det är att köra esi med lsi-låda, om vi säger ~120kmh på femman omkring vilket varvtal hamnar man? Ska på lite laddtryck på det hela sen så det blir kanske lite annorlunda?
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak