Startproblem helskumt , EJ mainrelay

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
baics

Jag har en CRX-87 Säg nu INTE mainrelay igen det är nämligen kollat och det här är nåt annat.

Jag ska försöka beskriva problemet så gott jag kan.

När motorn är kall startar den omedelbart och går som den ska.

När man varmkör kan den bluddra lite vid acc. ungefär som om den får för lite soppa men går rent igen när den varvat upp.
Kan bluddra lite vid gaspådrag.

Direkt efter varmkörd motor : jag provar att starta ett flertal ggr -inga problem den startar och går som den ska.

Nu till det roliga : Om jag låter den stå 30-45 min efter varmkörning är den omöjlig att få igång. Bara avgasknallar

Jag väntar tills den är kall igen och den startar då omedebart !

Alltså vad händer under dom 30-45 min som gör att den då vägrar starta. Motorn fortfarande "halv-varm"

Bränslefilter nej ,tändkablar nej, borde väl inte gå bra nångång då.

Bertil
Senast redigerad av baics den 5 november 2007, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.
Bertil Annfält
Användarvisningsbild
Foz
Bil: Civic
Namn: Johan Andersson

Jag har varit med om att när ignitnorn/tändförstärkaren( sitter i fördelaren) håller på att packa ihop så blir dom exact som du beskriver.
Har du möjlighet att testa med en annan fördelare så gör det i förstahand. annars leta på skroten eller säljesdelen här på forumet.
070 58 60 137
Kalmar
CRV RD8 - 03
Civic EC8/EE9 Bastard -91
CRF 250R -14
baics

Tändmodulen är väl elekronik , hur kan det då funka klockrent ibland .
El prylar brukar inte "hålla på att rasa" som ett hjullager. Utan antingen helt eller trasigt.
B
Bertil Annfält
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

baics skrev:Tändmodulen är väl elekronik , hur kan det då funka klockrent ibland .
El prylar brukar inte "hålla på att rasa" som ett hjullager. Utan antingen helt eller trasigt.
B
Du ställer en fråga som killen är snäll att svara på, under de åren jag har varit på detta forum och skruvat Honda har det aldrig varit andra problem än mainrelay , jordfel eller fördelaren med de symptomen du beskriver. Dessa killar som svarar kan sina grejer, var tacksam för att de hjälper till.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Som ren generell regel när man mekar en Honda av äldre snitt som inte startar finns det egentligen endast tre felkällor:

1.Huvudreläet

2.Fördelaren

3.Handhavandefel, dvs felmonterade saker som ger startproblem efter nedrivning och hopmontering.

Är det något annat fel brukar detta vara av så pass ovanlig karaktär att det knappt är mätbart i felfrekvens.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Dalejon

Kolla ignitern/tändmodulen. Spökade på min oxå och gick halvkasst ett tag innan den dog helt. Medans du ändå är i fördelaren o gräver så kolla att allt ser fräscht ut..
Daniel Jonsson

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->[b]Flygtekniker på SAS Technical Services[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Skriv svar