Rassel vid ett visst varvtal vid drivning
Hejsan! Hoppas någon kan hjälpa mig för detta börjar bli riktigt jobbigt. :annoyed:
Har haft ett riktigt störande oljud från min CTR -02 sen jag köpte den. Har gått ca 9000 och kör relativt lugnt för att äga en CTR. Välservad med täta oljebyten. Det som händer är att när jag har bilen under drivning så låter det som en vibrerande plåt/ stenar som rasslar runt , när jag varvar runt 2300varv/minut. Frikopplar jag så försvinner ljudet direkt så det är alltså bara när jag har växel i och oftast då jag har 2-3 i. Ljudet håller i sig om jag håller jämn fart just runt 2300varv/minut.
Trodde först att det var en värmeplåt men i och med att ljudet bara kommer vid drivning så utesluter jag detta.
Tacksam för svar och ideér
Hampus
Har haft ett riktigt störande oljud från min CTR -02 sen jag köpte den. Har gått ca 9000 och kör relativt lugnt för att äga en CTR. Välservad med täta oljebyten. Det som händer är att när jag har bilen under drivning så låter det som en vibrerande plåt/ stenar som rasslar runt , när jag varvar runt 2300varv/minut. Frikopplar jag så försvinner ljudet direkt så det är alltså bara när jag har växel i och oftast då jag har 2-3 i. Ljudet håller i sig om jag håller jämn fart just runt 2300varv/minut.
Trodde först att det var en värmeplåt men i och med att ljudet bara kommer vid drivning så utesluter jag detta.
Tacksam för svar och ideér
Hampus
Senast redigerad av ahlbom den 13 januari 2009, 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Om det inte låter när du kopplar ur är det väl förmodligen urtrampningslager/kopplingen som låter? Hade så på en Seat förut och det var urtrampningslagret som var kass, det rasslade på tomgång men hörde det inte när jag körde så om ditt hörs även när du kör kan det ju vara nåt annat.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Yobaman skrev:Om det inte låter när du kopplar ur är det väl förmodligen urtrampningslager/kopplingen som låter? Hade så på en Seat förut och det var urtrampningslagret som var kass, det rasslade på tomgång men hörde det inte när jag körde så om ditt hörs även när du kör kan det ju vara nåt annat.
Skulle inte tro att det är urtrampningslagret, eftersom att ljudet kommer mer från motorn och jag tror att det låter från höger sida när man sitter i bilen.
Det låter faktikst som att det skulle kunna vara detFoz skrev:Skyddet som sitter runt mellanaxeln sitter mot blocket med typ svinto som brukar bli dåligt och sen skramla.
Tack för hjälpen, detta kansker löser min gåta!
- Yobaman
Jag hade ett sådant rassel på min. Den plåten drog vi åt så hårt så den slutade låta. Lät vid vissa varvtal, sorry att jag inte tänkte på det 
För att det ska vara plåten så borde du testa om du hör samma grej när du står still och varvar upp den sakta.
För att det ska vara plåten så borde du testa om du hör samma grej när du står still och varvar upp den sakta.
Senast redigerad av Yobaman den 13 januari 2009, 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Exakt. Lät på min gamla också.
Då var det mellanaxelskyddet.
Har du org grenrör så kan det vara plåten på det också.
Då var det mellanaxelskyddet.
Har du org grenrör så kan det vara plåten på det också.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Yobaman skrev:Jag hade ett sådant rassel på min. Den plåten drog vi åt så hårt så den slutade låta. Lät vid vissa varvtal, sorry att jag inte tänkte på det
Ja precis, har testat att varva när jag står stilla och då låter det ingenting utan det är som sagt när bilen är i drivning. Ska kolla upp med honda om de kan kolla det där skyddet vid mellanaxeln. Eller kan man göra detta själv? Är inte duktig när det gäller att mecka men måste man riva ner mycket för att komma åt eller? Om någon har lust så skriv gärna en guide om det nu funkar att göra själv
- Yobaman
Du ser den på en gång om du är under bilen. Det är en aluminiumplåt som är ca 25x20 cm stor. Den skyddar ena drivaxeln och är väl synlig och du behöver inte plocka bort något för att komma åt den. Dock satt min hårt skruvad även när den lät så man får dra åt den ordentligt men inte för hårt 
Ruckar du på den så märker du på en gång om den är så lös så det låter om den.
ok men då ska jag ut och kika på detYobaman skrev:Du ser den på en gång om du är under bilen. Det är en aluminiumplåt som är ca 25x20 cm stor. Den skyddar ena drivaxeln och är väl synlig och du behöver inte plocka bort något för att komma åt den. Dock satt min hårt skruvad även när den lät så man får dra åt den ordentligt men inte för hårt