Kopplings fråga CTR?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Axan

Tjena

Min koppling är lite slapp upp till, vet dock inte om detta är normalt.
Har ni också typ som ett glapp i början av ned tryckningen av kopplingspedalen på ca 3-4cm?
Efter dessa 3-4cm, det är då det känns som om den börjar och ta.

Kan tillägga också att samtliga min växlar går ganska trögt.

Kör en fråga till fast denna gången om bromspedalen. När jag bromsar lite lätt så klickar/knäpper det precis när
jag sätter foten på pedalen och börjar pressa, ska det vara så?

Tack på förhand!
Christoffer
[b]CIVIC TYPE-R 2005[/b]
[b]AEM CAI - INVIDIA GT300 - OZ ULTRALEGGERA[/b]
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Det där klicket kan väl kanske vara brytaren som slår på bromsljuset? Jag har inte det ljudet men det kanske är så på vissa. De har ju en förmåga att låta lite om allt möjligt, knirrar och knarrar.

Din koppling ska ju inte vara som så att precis när du börjar trycka så kopplar den ur. Det ska vara en liten bit innan den börjar ta sen ska det vara en bit efter att den är urkopplad så du vet att den inte är lite för stängd eller lite för öppen. Om den tar på en gång är det ju risk för att den är lite, lite öppen hela tiden och då sliter det på kopplingen. Dock uppfattar inte jag att min koppling är slapp längst upp. Den är inte hård men det är motstånd längst upp.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Axan

Tack för ditt svar! Då ska det nog vara så, kanske bara jag som är lite nojig :)
[b]CIVIC TYPE-R 2005[/b]
Användarvisningsbild
Yobaman

Har du nyligen köpt bilen?
Går växlarna i lättare när du kört en stund? Mina är lite tröga när det är kall olja i v-lådan.
Kolla i vilket läge kopplingen är helt urkopplad, hur långt från max nedtryck du är då. Du ska ju ha en liten bit kvar även när den är helt urkopplad så det finns marginal.

Tänkte bara så du dubbelkollar om du är orolig.

Det är vanligt att kopplingen, efter ett tag, kan börja knirka varje gång man trycker ner den, då smörjer man axeln så slutar det. Typiskt exempel på sånt här.
Axan

Nej har haft den i 1,5år. Växlarna går väll lite bättre när den är varm men dom går fortfarande trögare än min kompis Type-R.
Det är nog den marginalen på kopplingen som jag var orolig för :)
Har smörjt kopplingen en gång redan.
[b]CIVIC TYPE-R 2005[/b]
Användarvisningsbild
Yobaman

Det bästa är väl att ligga i mitten på kopplingens läge så att den alltid kopplar ur helt och alltid sluter helt. Har den alltid varit så?

Någon mer erfaren på Honda får nog ta och svara på det här. Svårt att veta så här i skrift exakt hur den känns :) Jag har bara haft min CTR sedan 4 Nov 2008 men jag har en del erfarenhet av bilar överlag när det gäller tekniken så jag försöker iallafall, hehe!
Axan

Det är just det jag inte kommer ihåg om den har varit så eller inte?! Ska ut och prova lite till idag.
Tack för dina svara allefall

Mvh
[b]CIVIC TYPE-R 2005[/b]
Skriv svar