Oljefilter magnet?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag har läst lite om oljefiltermagnet och det verkar vettigt, som den här: <a href="http://www.filtermag.com/" target="_blank">http://www.filtermag.com/</a> Kolla "gallery" så får man se vad som fastnat i filtret. Allt ska väl tas med en nypa salt som vanligt men idén verkar rimlig.
Kan läsa om en kille som testat den på <a href="http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html" target="_blank">http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html</a>
Var kan man få tag i sådant i sverige? Någon som har testat? Vad tycker ni om denna idé?
En sak som jag undrar lite är om det är så att den oljan som är längst ut mot väggarna i filtret redan cirkulerat i filtret eller om den är olja på väg in i filtret, det är ju avgörande för hur effektiv denna är.
Kan läsa om en kille som testat den på <a href="http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html" target="_blank">http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html</a>
Var kan man få tag i sådant i sverige? Någon som har testat? Vad tycker ni om denna idé?
En sak som jag undrar lite är om det är så att den oljan som är längst ut mot väggarna i filtret redan cirkulerat i filtret eller om den är olja på väg in i filtret, det är ju avgörande för hur effektiv denna är.
Senast redigerad av Yobaman den 30 januari 2009, 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Yobaman
Ett skräckscenario är ju att magneten hoppar av helt plötsligt och släpper iväg den lilla klumpen med metallspån in i motorn.. Men vad jag vet så är det så att filterkanalerna, de små runda, släpper in olja som glider längs med väggarna i filtret sen tränger de igenom filtermassan och in i mitten och ut i det stora hålet i mitten. Om det är så så är det inte konstigt att den fångar upp en massa metall, det är ju innan filtret renar oljan som det går förbi magneten. Man vill ju att det som filtret inte fångat ska fastna i magneten istället. Nu verkar det som att det blir tvärtom.
Edit:
Precis, det och min teori här ovan, om den stämmer, gör ju saken rätt onödig. För alla motorpedanter här så är ju denna en stor grej om den gör det den lovar.
Edit:
Precis, det och min teori här ovan, om den stämmer, gör ju saken rätt onödig. För alla motorpedanter här så är ju denna en stor grej om den gör det den lovar.
Senast redigerad av Yobaman den 30 januari 2009, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Utan att säga det ena eller andra så har jag en fundering. Vad slits i en motor som ger spånor? Är dessa material magnetiska? Skulle mikroskopiska spånor som cirkulerar med oljan verkligen stanna vid en magnet på ett oljefilter? Borde de inte stanna i filtret ändå om det är just ett "filter".
Jag har testat att sopa i ett vevhus med en magnet då jag renoverade en gammal motor som var full (!!!) med metallskit från lager/lagerbanor/kolvringar o allt möjligt. Inget fastnade på magneten.
Jag har testat att sopa i ett vevhus med en magnet då jag renoverade en gammal motor som var full (!!!) med metallskit från lager/lagerbanor/kolvringar o allt möjligt. Inget fastnade på magneten.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Tahiti skrev:Utan att säga det ena eller andra så har jag en fundering. Vad slits i en motor som ger spånor? Är dessa material magnetiska? Skulle mikroskopiska spånor som cirkulerar med oljan verkligen stanna vid en magnet på ett oljefilter? Borde de inte stanna i filtret ändå om det är just ett "filter".
en mekaniker här i trakterna säljer såna där magneter och han testade det på någon bil, kommer inte ihåg vilken men skitsamma var väl det men den drog åt sig metallspån som fanns i oljan. han kapade upp filtret och där fanns det en del spån. han har det som "bevis" eller vad man ska kalla det.. men sen vet man väl inte om han har fifflat nått med det heller
Daniel Lindblom
- Yobaman
Som med allt ska man ju ta det med en nypa salt, inte svårt att få ett bättre resultat än vad som händer i verkligheten.
Kosmos: Länge sedan jag såg dig här sist, välkommen
Jo en magnetisk oljeplugg fungerar väl men jag tror en som sitter vid filtret fångar mer eftersom att all olja åker förbi där men i sumpen är det inte samma sak riktigt. Tror oljefiltermagneten är mer effektiv. Men det är vad jag tror.
Kosmos: Länge sedan jag såg dig här sist, välkommen
- Yobaman
Jo men jag får köra igen nu efter kl 00:00 ikväll
Blev ju bara 1 månad och det är slut på det nu, hehe! Kraftig abstinens jag fått måste jag säga även på så kort tid.
Fredrik köpte ny, snabb bil, 2 mån senare, av med kortet för fortkörning, hehe. Det var ju bara en tidsfråga egentligen.
Vill iallafall få tag i en magnetisk oljeplugg men jag funderar också på att köra på en oljetempgivare och de går inte ihop. Då är det bra med en sån filtermagnet.
Fredrik köpte ny, snabb bil, 2 mån senare, av med kortet för fortkörning, hehe. Det var ju bara en tidsfråga egentligen.
Vill iallafall få tag i en magnetisk oljeplugg men jag funderar också på att köra på en oljetempgivare och de går inte ihop. Då är det bra med en sån filtermagnet.
Senast redigerad av Yobaman den 31 januari 2009, 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
I en hondamotor som är byggd i 95% Alu så är det inte så mycket vits med magneter.
Däremot i vxlådan sitter det redan magneter orginal, och om man är pedant så kan man givetvis eftermontera en magnet till för att vara på den säkra sidan.
Däremot i vxlådan sitter det redan magneter orginal, och om man är pedant så kan man givetvis eftermontera en magnet till för att vara på den säkra sidan.
- Yobaman
Ja det är ju bra att det redan finns i lådan. Jag tror jag hoppar en sån där magnet men idén är ju bra för dem som vill ha magnetisk oljeplugg men också givare i pluggen så det inte går.