missljud, startproblem.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ahlbom

Har ett par frågor ang min civic coupé -94.

1) När jag kör och varje gång jag rör bromspedalen så låter det som ett "rispande" ljud framifrån höger, är det beläggen som är slut eller kan det vara som jag läste något som rostat som gör så det skramlar?

2) När jag kört ett tag och sedan stänger av bilen för att exempelvis hämta något som tar ca. 10 minuter, när jag sedan går ut och ska starta bilen så går den igång i någon kort sekund sedan dör den, försöker jag sedan direkt starta igen så vill den inte över huvud taget. Men väntar jag 10 minuter till så går den igång? Vad kan detta vara? (jag vrider nyckeln först något hack och väntar in så allt startas ett par sekunder och vrider sedan fullt med nyckeln).

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Är det ett konstant rispande/gnisslande under inbromsning?

Svårt att se hur rost skulle kunna orsaka ett konstant gnisslande när bromsen ligger på utan det låter mer som du svarvar skiva isåfall. Du kan ju alltid kolla skivan också.

Bäst att byta fort ifall beläggen är slut dock, man äter skivor på nolltid (sånt man lär sig första gången man är lite slö med att åtgärda problemet :P).
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

2, det är ditt Main relay som är dåligt. Testa att löda om det. Du kan söka lite på forumet så hittar du mera info. När bilen inte startar så kan du testa att vrida på tändningen och sparka till åt vänster bredvid kopplingspedalen så brukar det hoppa igång igen. Main relay styr soppapumpen.
ahlbom

malkolm666 skrev:2, det är ditt Main relay som är dåligt. Testa att löda om det. Du kan söka lite på forumet så hittar du mera info. När bilen inte startar så kan du testa att vrida på tändningen och sparka till åt vänster bredvid kopplingspedalen så brukar det hoppa igång igen. Main relay styr soppapumpen.
Tack för svar, jag lödde om main relay för kanske 3 månader sedan, men får ta en titt på det igen, lödde ju inte om allt bara det jag ansåg var dåliga lödningar.
Men får kolla över det iaf!
ahlbom

David Lundin skrev:Är det ett konstant rispande/gnisslande under inbromsning?

Svårt att se hur rost skulle kunna orsaka ett konstant gnisslande när bromsen ligger på utan det låter mer som du svarvar skiva isåfall. Du kan ju alltid kolla skivan också.

Bäst att byta fort ifall beläggen är slut dock, man äter skivor på nolltid (sånt man lär sig första gången man är lite slö med att åtgärda problemet :P).
Tacksam för ditt svar, det är ett konstant rispande vid inbromsning, känner med att det kanske är lite svårt med rost men är ju inte skitgrym på detta så läste bara något om det hehe =)
Det kan vara möjligt att det är något med skivan, har en kompis som sagt detta också, ska kolla över detta nu i dagarna, men vad hittar jag billiga belägg och skivor isf om detta behövs? priskostnad på detta samt vad ska jag ha?

Tackar =)
gasamatte

Biltema har alltid billiga grejor. Om du letar efter billigt före kvalité.
Användarvisningsbild
David Lundin

Tror inte det är skivan i sig, om skivan har slagit sig eller liknande skulle du känna det i bromspedalen ganska tydligt. Men däremot om beläggen är slut så kommer skivan slitas snabbt...
ahlbom

David Lundin skrev:Tror inte det är skivan i sig, om skivan har slagit sig eller liknande skulle du känna det i bromspedalen ganska tydligt. Men däremot om beläggen är slut så kommer skivan slitas snabbt...
Ja alltså, när jag bromsar så känner jag ju inget speciellt förutom att man hör missljudet då, så antagligen så är det beläggen som är slut, dom har hängt med ett tag iaf.
Så ska ta och kolla på detta ngn dag nu när jag e ledig från jobbet! återkommer om det är något annat =)
ahlbom

gasamatte skrev:Biltema har alltid billiga grejor. Om du letar efter billigt före kvalité.
Ska åka ner till mekonomen senare och kolla på att vad dom säger, men dom löser nog det, är det kvallite i deras grejor eller?
ahlbom

Såg när jag öppnade huven att det var massa skit på + polen på batteriet, kan det vara det som gör att den är svår startad?
Någon som vet vad jag ska ha för belägg till bilen, Honda Civic Coupé -94, det är orginalbeläggen på, ska ner till mekonomen
och köpa ett belägg till höger fram, eller måste man byta båda om man ska byta belägg eller går det bra med ett?

Bild

en närmre bild på + polen hur den ser ut

Bild

Tacksam för all hjälp ;)
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Om ett belägg är slitet så är det andra slitet också, annars drar det väldigt ojämnt när du bromsar. Max tror jag är 30% skillnad mellan höger och vänster på besiktning.

Rengör batteripolen oavsett vad.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
ahlbom

Yobaman skrev:Om ett belägg är slitet så är det andra slitet också, annars drar det väldigt ojämnt när du bromsar. Max tror jag är 30% skillnad mellan höger och vänster på besiktning.

Rengör batteripolen oavsett vad.
Rengjorde polen nu så det ser bra ut, och testade starta och stänga av motorn och det fungerade utan några problem, får hoppas att det fungerar när jag är ute och kör med, får testa lite hehe.

Men ska köpa ett par belägg så jag kan byta, frågan är bara vad det är för några som sitter på nu?
Användarvisningsbild
Yobaman

Ja som polen såg ut så var den KRAFTIGT oxiderad och det skapar ju en del problem. Har du tittat på main relay än?
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det är svårt att se vilka lödningar som är dåliga på main relay då man bara ser bra på ena sidan av kretskortet. Löd om allihop så bör det funka bättre.

När man byter bromsar så gör man alltid likadant på båda sidor. Likadant med stötdämpare och däck.
Användarvisningsbild
David Lundin

Ta och smeta på lite polfett nu också så du slipper mer oxid.
Senast redigerad av David Lundin den 31 mars 2009, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
ahlbom

När jag tog bort allt skit som satt på + polen och sedan satte på allt igen så hade jag ju fått funktioner som jag inte visste fanns på något vis med stereon, har aldrig kunnat ställa in bas osv innefrån utan behövde alltid skruva på kanonen, samt att den hela tiden bytt låt av sig självt men det gör den inte längre heller så det är ju ett + he he he....

ska ta tag i detta med bromsbeläggen i helgen, detta måste göras väldigt snart.

Main relay var inne hos en kille som jobbar som lödare osv och han kollade varenda lödning och enligt honom så hade han lött ihop de som var kassa och trasiga, resten såg bra ut. Så antar att det inte är några problem med det, men får köra ett par dagar och se om det blir bättre när jag puttsat till batteriet lite, vet inte om det är det... men det märks!

Ska även köpa lite polfett som du säger och smeta på, alltid en fördel!! :D
ahlbom

Nu dog bilen igen när jag var ute och körde och stack in på bauhaus så dog den när jag skulle köra därifrån när jag startade.
Kände på relät och när jag vrider om tänningen så klickar det först sedan efter ett par sekunder så klickar det igen, och då fungerar den.
Men när den inte startar så klickar inte relät alls och då vet jag att det inte fungerar, så antagligen kanske det är fel på relät antar jag?
För när jag stänger av och sätter på tänningen så klickar relät efter ett par gånger och då startar jag bilen och den fungerar...

eller har jag fel? :/ vad vet jag...

Vad behöver jag göra? kanske är fel på kretskortet i relät?
Användarvisningsbild
Yobaman

Byta relät? Borde ju vara första steget, bilen är ju ändå 15 år gammal och således relät som har fått lite stryk av dåliga lödningar förut och så. Dålig kontakt leder till gnistor/värme och det skadar grejerna.
ahlbom

Startproblemen löste sig med nytt relä samt så var det beläggen som var slut.
Skriv svar