Jag körde precis nyss en rubbing och vaxning på min för första gången. Körde Lahega Finecut nr 17 (finrubbing) och sen Bananawax 33. De kostar drygt 350:-/liter. Min lack är så fin så jag såg ingen skillnad med rubbingen men det tog bort smuts och det var tanken, hade tagit grövre rubbing om jag haft repor eller oxid. Tobias här ovanför var ju kraftigt oxiderad så då syns det stor skillnad, min blev mest blank och slät samt skyddad i lacken.
Fick låna en Cyclo maskin av en kollega, bra maskin med dubbla huvuden men köp en på Biltema, den funkar bra har jag hört.
Först en ordentlig rengöring med först kallavfettning för att få bort tjära och sånt fett, sen alkalisk avfettning (PH över 7) för att få bort trafikfilm. Efter det en noggrann tvätt och tork med sämskinn.
Efter det polerade jag en mindre yta med maskin, tex halva dörren, polerade av för hand med microfiberduk och så runt hela bilen på det sättet. Efter det la jag på bananawax med maskinen och lät det torka i ca 1 timme. Efterpolerade med microfiberduk. Blev blank så in i helvete så jag är nöjd som fan. Dock var det 6h hårt jobb, mest för ryggen.
Ska du köra lite grövre rubbing måste du ju först köra grov, sen fin för att få bort polerrosor och sen vaxet men har du fin lack så kanske inte det behövs.
Jag är långt ifrån expert men har iaf gjort en gång efter att ha läst om det och frågat Chrille här på forumet. Fråga gärna om det är något du undrar så kanske jag kan svara på teorifrågorna

.