Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Bytte olja, bilen bluddrar mm.
När jag kom till pendel stationen där jag ställer bilen hela dagarna så drog jag ur ECU säkringen, ikväll när jag skall hem så monterar jag den igen och kollar om felkoderna är kvar. Borde ej vara tycker jag men får se då.
Xchai tack för länken. Och malkolm japp jag skall läsa
tanka hem hela skiten nu.
Xchai tack för länken. Och malkolm japp jag skall läsa
Bilar i dagsläget:
Galant (utställningsprojekt) -89
Honda CRX V-Tec -91
Chrysler Stratus 2,5l v6 -97
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Titta i WSM, leta upp general information. Ett avsnitt där heter " Five step troubleshooting" Följ det, och tänk logiskt så löser man i princip alla problem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kommer med lite news.. Kolla igår och nån hade ryckt motorlampan, säkert tidigare ägare lr nåt :ranting: Bytte plats på bagaerumslampan iaf så att den funkar och den blinkar till fint när man startar tändningen. Dock hoppar den igång efter 5-10 min o lyser konstant. KUUUL! Men men jag har ju kört så ca 800mil nu tydligen.
Ehn, det va ju massa felkoder på den så nolla ECU'n genom o rycka säkringen idag under 9 timmar
Och de som kvarstår är 42, 17 och en till.. minnet är kort just nu, kommer med update senare..
Ehn, det va ju massa felkoder på den så nolla ECU'n genom o rycka säkringen idag under 9 timmar
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Ingen olja på stiften, tätt som faen.
Tog bort databoxen då den såg bränd ut. Men icke den va så fin så.
Drog bort minus i en halvtimme typ, de felkoder som blinkar är: 44, 17 och 12.
Tog bort databoxen då den såg bränd ut. Men icke den va så fin så.
Drog bort minus i en halvtimme typ, de felkoder som blinkar är: 44, 17 och 12.
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Är din ECU i orginalskick? har det inte suttit kompressor och då med ett piggyback system på din bil?
Felkod 12 finns inte vad ja vet....
Felkod 17: Testa att vrida och trycka ner hast-mätarvajern i lådan. Den skall klickas fast med ett clips som sitter innanför gummit.
Felkod 44: är lambdasonden som har rund/ljus kontakt, du får mäta dig fram om den är ur funktion eller inte.
Felkod 17: Testa att vrida och trycka ner hast-mätarvajern i lådan. Den skall klickas fast med ett clips som sitter innanför gummit.
Felkod 44: är lambdasonden som har rund/ljus kontakt, du får mäta dig fram om den är ur funktion eller inte.
Senast redigerad av Micke 16v den 2 juni 2009, 00:37, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
Tja.Micke 16v skrev:Är din ECU i orginalskick? har det inte suttit kompressor och då med ett piggyback system på din bil?
Jag har både filmat och fotat databoxen och kablarna runt för att se om någon här på forumet vet vad som e gjort med den. Kommer troligen upp ikväll.
Kul att jag har en felkod som inte finns
Ang. hastighetsmätarvajern, ska man nolla systemet efter man pillat med den? Eller känner den av själv?
Sen undrar jag om det inte går att koppla in en handdator? Till min Talon(eclipse gsx) hade/har jag en Palm Editor(handdator med touchscreen) där man ser varenda litet värde i motorn när den är igång. Man kan läsa o nolla felkoder etc.
Skulle va kul o koppla in den. Men då behöver man programvara
Mvh OLIN
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Har nu läst på lite 
17 - Vehicle Speed Sensor.
Där vet vi ju redan felet att kontaktetn troligen är insatt dåligt. Skumt då den fungerar korrekt tycker jag.
44 -
Hitta detta på ett forum: if the sensor is really broken, you should get code 2 or 44...
<a href="http://www.superhonda.com/forum/f14/ecu ... es-178542/" target="_blank">http://www.superhonda.com/forum/f14/ecu ... 178542/</a>
12 - Exhaus Gas Recirculation
Kan alltså vara EGR-ventilen som är dåligt insatt, smutsig eller trasig? Har ni några tips om denna?
17 - Vehicle Speed Sensor.
Där vet vi ju redan felet att kontaktetn troligen är insatt dåligt. Skumt då den fungerar korrekt tycker jag.
44 -
Hitta detta på ett forum: if the sensor is really broken, you should get code 2 or 44...
<a href="http://www.superhonda.com/forum/f14/ecu ... es-178542/" target="_blank">http://www.superhonda.com/forum/f14/ecu ... 178542/</a>
12 - Exhaus Gas Recirculation
Kan alltså vara EGR-ventilen som är dåligt insatt, smutsig eller trasig? Har ni några tips om denna?
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
- David Lundin
- Namn: David Lundin
EGR skulle kunna göra så bilen går som du beskriver, brukar vara igensatt helt enkelt. Sök lite, vet att jag sett rengöringstips för den...
- Micke 16v
Du är väldigt omständig! du behöver inte koppla in en dator som talar om felkoder, du vet redan vilka felkoder du har.
Ta åt dig våra tips och gör som vi säger
Du skall ALLTID nolla ecu:n efter att du har fixat ett fel.
Gamla felkoder lagras nämligen, det var just därför flera här sa åt dig att nolla först och främst.
EGR ventil? felkod 12? testa en annan ECU!
Ta åt dig våra tips och gör som vi säger
Gamla felkoder lagras nämligen, det var just därför flera här sa åt dig att nolla först och främst.
Senast redigerad av Micke 16v den 2 juni 2009, 11:51, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
Nej alltså det jag mena med handdatorn var att man kunde se vilka värden lambdorna har osv. Man kan se värmen på oljan, trycket på vattnet.. ja allt! det saknar jag till denna bilMicke 16v skrev:Du är väldigt omständig! du behöver inte koppla in en dator som talar om felkoder, du vet redan vilka felkoder du har.
Ta åt dig våra tips och gör som vi säger![]()
hmm jag har kollat på en annan lista jämfört med din:

Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
- Micke 16v
Det där är troligen ett felkods program för...hm...Crx 88-91!? (alltså inte VT/b16a1)
WSM för Crx 88-91 i all ära, men VTEC modellen publicerades i separata böcker
Min felkodslista är det som gäller!
0736316013
men va tusan har jag felkod 12 för då? :blink:Micke 16v skrev:Det där är troligen ett felkods program för...hm...Crx 88-91!? (alltså inte VT/b16a1)
jag lägger upp filmer o bilder ikväll så ni kan rätta mina fel. jag är så pass ny o Honda så jag vågar knappt tänka.
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
- Micke 16v
Ja påstår inte att du ljuger när du ser felkod 12, jag säger bara att det var helt nytt för mig. Aldrig sett den koden eller hört annan ha den.
Enligt WSM så skall man testa en annan ECU om det dyker upp felkoder som normalt inte bör vara där.....
Det är inte felod 1 och 2 då?
ECU skall blinka en snabb gång när du vrider på tändning, därefter kommer felkoderna uppradade men det högst numret först.
Står det ens PW0 på din ecu? och finns det eller har det suttit en eftermarknad enhet kopplad till din ecu?
I många fall löder man i/ur vissa komponenter för att få allt att lira ihop med det nya.
Enligt WSM så skall man testa en annan ECU om det dyker upp felkoder som normalt inte bör vara där.....
Det är inte felod 1 och 2 då?
ECU skall blinka en snabb gång när du vrider på tändning, därefter kommer felkoderna uppradade men det högst numret först.
Står det ens PW0 på din ecu? och finns det eller har det suttit en eftermarknad enhet kopplad till din ecu?
I många fall löder man i/ur vissa komponenter för att få allt att lira ihop med det nya.
0736316013
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
jag såg inte felkod nr.12, däremot såg jag felkod 1, och om jag inte missminner mig även 2 eller 3, så jag är rätt säker på att du har felkod1 och felkod2. Läs i rätt WSM nästa gång och felsök enligt den, det blir bara fel när du skriver så krångligt här och det kommer nybörjare såsom Lundin som tror att det sitter EGR på CRX..
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Nybörjare är jag definitivt, men jag vet att EGR kan orsaka liknande problem som han har, när han då säger att han har felkod för EGR förutsätter man ju att han har en på bilen också.
Men här finns gott om folk som gärna påpekar när man har fel så man behöver inte oroa sig
Men här finns gott om folk som gärna påpekar när man har fel så man behöver inte oroa sig
Grabbar ni har rätt, det är felkod 1 och 2 :wub:
Rätt manual o rätt manual, det fanns ju 10 olika att välja mellan så jag tog den jag trodde var rätt men så var ju inte fallet. Är det alltså denna jag ska läsa i: "Ab0VE Honda CRX'90 Workshop Manual (include VTEC supplement) zip" ????
"Oxygen Content" som fel, ska bli intressant.
Idag när jag körde till Kungsan så tändes inte motorlampan förrens jag körde av motorvägen, alltså körde jag 4,9 mil i 30 min ca utan att lampan tändes. Märkligt
Rätt manual o rätt manual, det fanns ju 10 olika att välja mellan så jag tog den jag trodde var rätt men så var ju inte fallet. Är det alltså denna jag ska läsa i: "Ab0VE Honda CRX'90 Workshop Manual (include VTEC supplement) zip" ????
"Oxygen Content" som fel, ska bli intressant.
Idag när jag körde till Kungsan så tändes inte motorlampan förrens jag körde av motorvägen, alltså körde jag 4,9 mil i 30 min ca utan att lampan tändes. Märkligt
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
motorbromsade du när du skulle svänga av motorvägen?
För det är väldigt mycket man måste göra innan ecun har lärt känna motorn efter en nollning. Man måste tex köra motorn varm så att fläkten går, motorbromsa ordentligt och gärna på hög växel, även att trycka till på gaspedalen i botten så att ecun vet vart TPSen bottnar kan vara bra (räcker att bottna pedalen jättefort och sen släppa med en gång). osv osv.
Så om du aldrig motorbromsar så kan du säkert köra 1000mil utan att lampan tänds, men det är fortfarande fel på vissa grejer för det.
Och allt detta står givetvis i wsm
För det är väldigt mycket man måste göra innan ecun har lärt känna motorn efter en nollning. Man måste tex köra motorn varm så att fläkten går, motorbromsa ordentligt och gärna på hög växel, även att trycka till på gaspedalen i botten så att ecun vet vart TPSen bottnar kan vara bra (räcker att bottna pedalen jättefort och sen släppa med en gång). osv osv.
Så om du aldrig motorbromsar så kan du säkert köra 1000mil utan att lampan tänds, men det är fortfarande fel på vissa grejer för det.
Jo jag motorbromsa hårt då. Kan du svara på vilken av de alla wsm,erna jag ska läsa? Om det är den jag skrev i förra inlägget?malkolm666 skrev:motorbromsade du när du skulle svänga av motorvägen?
Bilar i dagsläget:
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
Honda CRX V-Tec -91
Volvo 855 -95
-
manicsilver
hade samma problem som du hade när bilen pluddrade mitt fel var för lite olja.
Fyllde på olja o bilen går hur bra som helst?
Fyllde på olja o bilen går hur bra som helst?