Varvräknaren har fått spel
Var ute hos John får att gatmappa efter OBD-1 konverteringen.
Allt gick bra men efter ett tag började varvräknarens nål fladdra efter att ha varvat ut till varvstopp några gånger.
Någon som vet vad det beror på?
Den hoppar inte när man åker lugnt utan endast efter att ha släppt av efter fullgas.
Kan nämna att vi hade kopplat på en Apexi VAFC men bara för att mäta MAP, TPS och RPM-signalerna.
Den moddade alldrig signalerna.
Och min extra digitala varvräknare hoppade inte och inte Apexi varvräknare heller.
Varvräknaren har alldrig hoppas innan med OBD-0 och gamla fördelaren.
Kan ODB-1 vara boven i dramat eller Apexin eller börjar min gamla varvräknare gå sönder rent fysiskt?
Allt gick bra men efter ett tag började varvräknarens nål fladdra efter att ha varvat ut till varvstopp några gånger.
Någon som vet vad det beror på?
Den hoppar inte när man åker lugnt utan endast efter att ha släppt av efter fullgas.
Kan nämna att vi hade kopplat på en Apexi VAFC men bara för att mäta MAP, TPS och RPM-signalerna.
Den moddade alldrig signalerna.
Och min extra digitala varvräknare hoppade inte och inte Apexi varvräknare heller.
Varvräknaren har alldrig hoppas innan med OBD-0 och gamla fördelaren.
Kan ODB-1 vara boven i dramat eller Apexin eller börjar min gamla varvräknare gå sönder rent fysiskt?
Senast redigerad av benci den 2 juli 2009, 15:11, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Inget annat hoppar om jag förstått det rätt?
Brukar vara signalen från fördelaren som är boven, och det brukar tyda på antågande av haveri av fördelare.
Brukar vara signalen från fördelaren som är boven, och det brukar tyda på antågande av haveri av fördelare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
M Scotte skrev:Inget annat hoppar om jag förstått det rätt?
Vad exakt i föredelaren pajjar då?
Kan man byta det eller behöver jag en ny fördelare?
Mvh Benci_Hovanyi
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Samma senario har jag själv haft på några bilar, ibland har det varit generatorn som är på G, men oftast är det batteriet som är dåligt.
Prova att ladda batteriet och se ifall det blir bättre, eller byt till ett annat friskt batteri. Kvarstår problemet, så är det nog tyvärr som Scotte säger.
Prova att ladda batteriet och se ifall det blir bättre, eller byt till ett annat friskt batteri. Kvarstår problemet, så är det nog tyvärr som Scotte säger.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Samma sympton fick ja förrut på en Crx, några dagar senare skar lagret i fördelaren. Då kuggade kamremmen.
Vilket du inte vill va med om med dina kamaxlar mm.
Senast redigerad av Micke 16v den 2 juli 2009, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Samma sympton fick ja förrut på en Crx, några dagar senare skar lagret i fördelaren. Då kuggade kamremmen.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Tack för all hjälp!
Men djävla skit!
Nu måste jag skaffa en ny obd1-fördelare!
Någon som har över en?
Tack för all hjälp!
Men djävla skit!
Nu måste jag skaffa en ny obd1-fördelare!
Någon som har över en?
Mvh Benci_Hovanyi
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Stopp! Spring inte iväg och köp någon förrän du kollat den du har monterad, ta av, snurra på axeln, kolla efter brunt pulver, kolla islag i sidorna, eller annat som tyder på glapp, kolla alla kontakter etc.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Absolut, gör det i helgen.AndersL skrev:Kolla framförallt kontakterna på ignitern, har hänt mig innan att dom skakar loss och ger dålig kontakt.
Men om man skall köpa nytt från AKR, villken passar efter min OBD-1 konvertering?
- Civic 92-95 VTI ignition, complete with rotor and distribution cap (double connector): 219EUR
eller
- Civic 92-5 ESI ignition, complete with rotor and distribution cap.: 229 EUR
Det känns som att det är 92-95 VTI jag skall ha, eller hur?
Mvh Benci_Hovanyi
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
tänk på att en "hongkong" fördelare inte är lika bra som en Honda orginal, i en orginalbil går det bra att köra hongkongfördelare, men i en prestandabyggd motor som behöver ordentlig gnista är det nog inte värt att chansa.
Har plockat ner och isär fördelaren igår kväll.M Scotte skrev:Stopp! Spring inte iväg och köp någon förrän du kollat den du har monterad, ta av, snurra på axeln, kolla efter brunt pulver, kolla islag i sidorna, eller annat som tyder på glapp, kolla alla kontakter etc.
Axeln glappar varken radiellt eller axialt och snurrar fint med jämn motstånd vi magnetpasseringen.
Magnetgivaren sitter fats och glappar inte.
Locket och rotorn är i princip nytt, men konstigt nog så satt det en vit pulveraktig beläggning på fördelaren fyra kontakter.
Även på rotorn såg jag detta vita damm.
Min förklaring är att den glasfiberarmeringen som sitter runt rotorns givare var lite för lång och slipades av mot dem fyra stiften, därav beläggningen.
Så jag tog ett 2000-papper och slipade försiktigt rent kontaktstiften samt rotorn från dammet och det ser hel och fin ut nu.
Jag skall provköra idag så får vi se.
Dem satt fast ordentligt.AndersL skrev:Kolla framförallt kontakterna på ignitern, har hänt mig innan att dom skakar loss och ger dålig kontakt.
Senast redigerad av benci den 5 juli 2009, 11:15, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi