Sänkning av Del Sol
-
captain_nemo
Hej.
Min Del Sol ser ut som en terrängbil, med grymt hög markfrigång.
Jag skulle vilja ha den sänkt lite grand - inte extremt mycket, men 30 mm kanske.
Fråga: Vad behöver man göra för att et skall bli bra? Vilka sänkfjädrar skall man använda? Vad kostar det att få dem monterade. Besiktningen - vad säger de och hur ser man till att det inte blir något strul med besiktningsmannen?
Vad händer med cambern? 30 mm är väl att betrakta som ganska blygsamt? Behöver man camberkit, eller kan den lilla cambern som eventuellt uppstår bara vara bra?
Vad tror ni som vet?
//nemo
Min Del Sol ser ut som en terrängbil, med grymt hög markfrigång.
Jag skulle vilja ha den sänkt lite grand - inte extremt mycket, men 30 mm kanske.
Fråga: Vad behöver man göra för att et skall bli bra? Vilka sänkfjädrar skall man använda? Vad kostar det att få dem monterade. Besiktningen - vad säger de och hur ser man till att det inte blir något strul med besiktningsmannen?
Vad händer med cambern? 30 mm är väl att betrakta som ganska blygsamt? Behöver man camberkit, eller kan den lilla cambern som eventuellt uppstår bara vara bra?
Vad tror ni som vet?
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
30mm Blir rätt lagom på delsolen då markfrigången är ganska låg från början. Det beror helt på vilken budget du ligger på men vilka fjädrar som helst från ett mer erkänt märke(bilstein,koni etcetc, sök runt lite finns många svar på den frågan här) borde fungera.Det enda problemet jag kan tänka mig är att det blir problem att få upp bilen på besiktningen(jag har runt 40-45mm sänkning och har lite problem ibland)och om man gör bonnasänkning och kapar varv på org fjädrarna så att de släpper från tallriken annars inga.Den cambern där blir är positiv ur väghållnings synvinkeln och hittar du någon i området som kan hjälpa dig så borde det inte bli så dyrt har ingen aning om vad en firma kan ta.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Tjena jörgen!
Du måste ju plocka av fjädrarna från orginal dämparen, det du måste tänka på är att lägga dom i rätt spå på dämpar tallriken så de inte klonkar senare men om du inte ska montera de själv så säg kanske minst 500-600kr monteringsavgift, Det finnns väldigt många olika märken, H&R , spoon sports, Tein, skunk2, megan racing , cobra , ja de finns ett stort utbud, ja skulle satsa på 50 mm sänkning, då 30mm inte gör någon märkvärdig skillnad.
Det blir inga strul med besiktningsgubbarna då bilen inte är helbilsgodkänd, och om fjädrarna är korrekt monterade så det inteklonkar.
Med 30mm sänknign så blir cambern inte så mkt påverkad kanske pyttelite...så camberkitt behöver du inte.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
Mvh
Du måste ju plocka av fjädrarna från orginal dämparen, det du måste tänka på är att lägga dom i rätt spå på dämpar tallriken så de inte klonkar senare men om du inte ska montera de själv så säg kanske minst 500-600kr monteringsavgift, Det finnns väldigt många olika märken, H&R , spoon sports, Tein, skunk2, megan racing , cobra , ja de finns ett stort utbud, ja skulle satsa på 50 mm sänkning, då 30mm inte gör någon märkvärdig skillnad.
Det blir inga strul med besiktningsgubbarna då bilen inte är helbilsgodkänd, och om fjädrarna är korrekt monterade så det inteklonkar.
Med 30mm sänknign så blir cambern inte så mkt påverkad kanske pyttelite...så camberkitt behöver du inte.
Hoppas du fick svar på dina frågor!
Mvh
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
30 ger nästan ingenting. gör så här köp ed, ee eller ef fjäderben( stötdämpare +fjädern) dvs 89-91 civic o crx. o montera på
lagom sänkt blir det o besikningen kan inte klagar på nått då det ser ut som org 
Senast redigerad av and1 den 13 juli 2009, 15:36, redigerad totalt 1 gånger.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
-
captain_nemo
Tack för alla svar. Det blir nog 30-35 mm i alla fall. Lite camber bak verkar ju enbart positivt. Får försöka hitta någon som gör det, då jag har tummen mitt i handen.
Återkommer med bilder + omdöme före och efter.
//nemo
Återkommer med bilder + omdöme före och efter.
//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Södertälje