Negativ Camber bak ATS.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Eisenhut
HPC Medlem
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Been thanked: 4 times

Jag vet inte varför men det brukar bli så...

Det du ska göra är att du åker in till din däckverkstad så ska du justera din TOE. Det är den som är boven i detta dramat. Det kan du göra utan några eftermarknadsstag.

Lycka till!
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Tobbera

Jag vet att detta med camver vs toe och snedslitage har varit uppe många gånger. Du lär väl inte bli av med för mycket camber av att justera toe. Vill du ha tillbaka "normalcamber" så måste du antingen återställa bilen til orginal eller göra camber justerbart med tex "camberkit".

Att hjulet är olika slitet på olika ställen runt om kan vara att fälgen är ojämn.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Att dem är olika slitna mellan klackarna för för att du har olika rullomkrets på in och utsida i kombo med felaktig toe. Detta gör att du släpar däcket med dig, och däcket kuvar sig och du får toppar och dalar. Känns däcket som ett fiskfjäll, dvs, på ena hållet glider handen lätt över men fastnar på andra hållet?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
christer_carlsson
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson

Jag fick sådana "fjäll" på mina gamla RE040, de hade legat utan fälg en tid. Efter monteringen kunde man känna och se detta. Montören trodde stommen var kass, jag skulle ändå bara köra bana med dem och provade ändå. Fick faktiskt inga vibrationer och efter lite körning hade däcket satt sig och taggarna borta, eller så slets de ned.

Angående camberstagen. Du har en sensor som är kopplad till ett av stagen, se till att camberkittet du ska köpa har fästen för denna sensor. Det finns två varianter av stag du kan byta för ändra cambern. Alternativt att du svetsar dit ett fäste själv om det behövs på varianten du köper, kan vara värt att tänka på. Denna sensor håller koll på hur bilen lutar och justerar framljusen om du har en vanlig svensk 07:a.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Med SPC camberstag så slipper man allt kladd med Xenon då det är den övre leden man byter till skillnad mot Ingalls där det är de två undre lederna man byter.
Användarvisningsbild
killroy
Namn: Johan Kronvall

Kallas för "täl och tå" mönster och kan låta lite som ett kass hjullager när man kör.

Det kommer ifrån felaktig hjulinställning.
Nuvarande Hondor:
Honda lös

Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Eisenhut
HPC Medlem

Tobbera skrev:Jag vet att detta med camver vs toe och snedslitage har varit uppe många gånger. Du lär väl inte bli av med för mycket camber av att justera toe. Vill du ha tillbaka "normalcamber" så måste du antingen återställa bilen til orginal eller göra camber justerbart med tex "camberkit".

Att hjulet är olika slitet på olika ställen runt om kan vara att fälgen är ojämn.
Handlar ju inte om att du blir av med camber utan att cambern i sig sliter inte... det är kombinationen av camber och toe som sliter så gör dig av med Toen så löser det sig.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Tobbera

Eisenhut: Det kan jag acceptera. Men cambervinkeln påverkas ju av sänkningen. Om man antar att orginalbilen har optimal camber från Hondafabriken så blir det felaktig camber när man sänker. Vill man återställa till orginalcamber så är man hänvisad till ställbara camberstag.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Optimal camber ligger, ju så att säga i betraktarens öga. Från fabriken är den väl i det närmaste obefintlig för att minimera bränslekostnader och däckslitage samt ge maximal komfort. Om man vill köra "aktivt" och dessutom leka lite på bana ibland så är det ju värt att ha en mer agressiv camber som ger bättre grepp i kurvor. Men det är ju ingen ide att ha en massa negativ camber bak om man inte har det fram, då blir bilen bara understyrd och det är ju ingen hit. Jag kör -2 grader på alla fyra hjulen och tycker att det är en bra kompromiss eftersom det funkar riktigt hyggligt på bana och ändå går att köra med utan att göra av med hela däcksmönstret på en säsong :). Optimalt för bana hade varit ännu mer agressiv camber, iallafall fram.
Senast redigerad av Steffo den 28 september 2009, 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Tobbera

Nu blev diskussionen intressant!
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Eisenhut
HPC Medlem

och jag kör 8 grader bak utan någon nämnvärd snedslitning. ;)

Men väghållningen blir förstås lidande.
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Fagerlund!

Eftersom jag har ägt ATS i 3 1/2 år då har jag en hel del erfarenheten när det gäller negativ Camber?! Jag körde med -3,5 grader bak och -1,5 fram. Bilen var ju en dröm att köra både på gatan och på bana! Fantastiskt väghållnig på bana,litade på den bilen som på ingen annan bil förrut...

Den slet aldrig däck något onormalt utom när jag körde på Knutstorp bana men bana är erkännt krävande när det gäller både däck och föraren. Jag hade TOE fram och bak på 0 och det var det som gjorde att den inte fick slita så mycket på däcken,tror jag?
Förra året körde jag på minst 6 bankörningar och det var inte mer slitet på insidan än på utsidan. Med facit i handen nu hade jag kört ännu mer Camber fram minst -2,5 grader om man kör regelbundet på bana,men kanske det gör inte du och då behöver du en camber kit som du kan justera precis som det passa dig.

MVH Saud
Saud Omerovic