D16Z5 Max planing samt vevhusventilations problem

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Lindberg87
Bil: Honda crx ED9
Namn: Max Lindberg

Hejsan! Har ett par frågar som jag skulle vilja bli besvarade på.
gäller en D16Z5 motor!

Fråga 1 : Har hittat en komplett motor som är till salu men upptäckte att toppen var planad 1,54mm. Undrar därav om det inte är på tok för mycket? har för mig att man kan få problem med nollningen om man planar mer än 0,5mm samt en massa andra problem...

Fråga 2 : Motorns vevhusventilation spottar ur sig olja då förra ägaren har haft problem med detta.. Vad kan detta bero på? dåliga kolvringar? kammarna? sitter ett par ENEM kammar på den. Det räcker kanske att skaffa en catchtank eller kommer slangar osv täppas med olja?

Fråga 3 : Växellådan som följer med motorn är en L3 låda. Är detta inte en d16z5 original låda? Passar drivaxlarna från min förra d16a6 växellåda?

Är tacksam för svar på dessa 3 frågar!

mvh
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

låter som motorn jag satte ihop en gång i tiden..
Jag rasade ett vevlager på den, och sålde till nisse o oskar..

1. Japp jag planade 1.54mm, mätte nollningen på kammarna, och de stämde ganska bra med vad enem rekomenderade.
Det är ganska snällt omslipade.

2. Under de 3 åren jag körde med den hade jag inte några problem med vevhusandningen.. hur mycket blir det?

3. Nej, drivaxlarna passar inte i L3, men du kan ta lådan från D16a6an och få lite bättre utväxling..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Lindberg87

OBS glömde säga att jag inte har köpt den än! Utan tänkte höra innan!
så hur mycket det spottar vet jag inte!

Helt säker på att lådan passar med blocket? för min d16a6 låda passar inte med zc1 blocket då det blir problem med startmotorn, den rispar i svänghjulet bara.. Både zc1 startmotorn och d16a6 startmotorn. =/
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

jo låter som din gamla topp fixxe, vi sålde toppen löst och för oss funkade det kanon

lindberg, vilket svänghjul har du monterat? zc1 eller ditt a6?
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

my bad..
detta är inte min gamla topp..

utan det är streetcars gamla motor som mia hade i crxen innan de bytte till b16..

zc1 vs z5,a6 är 2 lite olika familjer, men går att passa ihop en hel del, tex som nisse säger, att man tar rätt svänghjul.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Lindberg87

NilsG skrev:jo låter som din gamla topp fixxe, vi sålde toppen löst och för oss funkade det kanon

lindberg, vilket svänghjul har du monterat? zc1 eller ditt a6?
Det är mitt ZC1 svänghjul jag kör på blocket, tänkte inte på att montera svänghjulet som ska vara till växellådan. Inte undra på att det skrapar då..

Fixxe skrev:my bad..
detta är inte min gamla topp..

utan det är streetcars gamla motor som mia hade i crxen innan de bytte till b16..

zc1 vs z5,a6 är 2 lite olika familjer, men går att passa ihop en hel del, tex som nisse säger, att man tar rätt svänghjul.
ah ok! Men passar svänghjulet på blocket då? och jag är fortfarande lite skeptisk till spottande oljan ur vevhuset, ingen som vet något om det? Om det är något i motorn som rasat?

samt att det sitter en ACT koppling på L3 lådan, det blir inget problem att montera den på a6 lådan?

mvh
Senast redigerad av Lindberg87 den 5 oktober 2009, 12:44, redigerad totalt 1 gånger.
Lindberg87

Var igår till garaget och skruvade bort svänghjulet. Märkte att d16a6 svänghjulet och zc1 var typ helt identiska, lika många kuggar och lika stora.
Kopplingen såg likadan ut också. Iallafall så monterade jag på zc1 kopplingen för den till d16a6 var ganska dålig.

Monterade allt och skruvade ihop växellådan med blocket. Efter det så testade jag dra runt vevaxeln och det lät helt ok (Utan startmotor i)
monterade på d16a6 startmotorn men precis som förut, vevaxeln var nästan helt stum.. Kunde dra den lite men då fick man ta i som fan! Och det kom ett skrapljud!
Jag monterade bort startmotorn och testade dra runt vevaxeln igen... Men nu helt plötsligt har det där skrapljudet fastnat kvar på något sätt :blink:

ett klipp på hur svänghjulet låter.
<a href="" target="_blank">

Någon som har förklarning på mitt problem :(
jag förmodar att växellådan inte passar med blocket? Då förmodligen kommer inte z5 blocket heller passa med d16a6 växellådan?

kolla även mitt tidigare inlägg i tråden

mvh lindberg
Senast redigerad av Lindberg87 den 6 oktober 2009, 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
Lindberg87

ingen som vet? :(
titta gärna på klippet.

annars får jag försöka få tag på z5 block, växellåda och drivaxlar och montera, om ingen har någon lösning :(
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

svårt att veta vad som låter utan att kolla själv, inget som syns att det tagit i när du hade bort lådan?

jo a6 lådan passar på z5 blocket
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Skriv svar