Dessa #/&!%&#! lager.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
wuffee

Ska beställa lager till den nyrenoverade/nybyggda underdelen nu och de är ju inte direkt som att köpa lager till en gammal volvo.. Hur fasen vet man vilka man ska använda? Finns ju fan alla möjliga färger att välja på..
Smått irriterande detta!
Tacksam för hjälp!

Mvh
Ulf Norss
Ulf Norss
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Inget att vara irriterad över, var tacksam att det inte bara finns en färg.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
wuffee

Ok. Då blir de att titta detta i veckan.
Hur gör man på vevlager sidan? Vi har ju bytt ut våra org. stakar till smidda varianter..

Mvh
Uffe
Ulf Norss
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Man gör så som det står i WSM även med dem.
Senast redigerad av Malkolm den 29 november 2009, 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Walkire

Lånar tråden för snabb fråga ang acl lagren..något att rekommendera?tänkte beställa hem från staterna till min motor..har en d16z6 om någon undrar...
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Peter_Karlsson
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

Finns säkert lika många för som emot dem.
Själv har jag satt i ACL-lager i min botten och är övertygad om att de kommer hålla fint.

Men det finns flera stycken som säger tvärt emot. Det är upp till var och en det där.

Men jag ser ingen orsak till att inte köpa om du redan har tänkt det.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Användarvisningsbild
hamedius

acl funkar till lagom mycket varv och effekt. men sen e dom för tajta tycker jag iaf.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Walkire

Har en d16z6 maskin,så extremt mkt varv blir det ej..men har dock släng i p29 kolvar,och funderar på zex 59300 kamaxel...tack för era svar!!!
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Användarvisningsbild
rpm
Bil: DC2
Namn: Peter Alfredsson

Acl tajta ? Snarare tvärtom, låg i övre ändan på skalan. Typ 4, 5 hundringar. Försökte få fram vad Honda egna skilde från från min till max, gick inte att få fram uppgifter om detta. ACL gör fina grejer. Men som sagt du får mäta upp tapparna först, vad gäller ovalitet, konicitet och dia. Mina stakar var allt annat än runda i storändan, kolla det med.
Peter Alfredsson ,Gbg
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Enda anledningen att köpa ACL är om man inte har råd att köpa org, är min åsikt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Du kan göra det enkelt för dig om du vill...kolla om du ser färgen på dom gamla lagrens kant. Du kan utgå från dom och sedan mäta upp det hela med grön remsa (plasti gage). Men hade jag vart du så lämna delarna till motorfirma för uppmätning så får du exakt.
0736316013
Användarvisningsbild
xzbatt

Grejen med ACL lagerna är ju att det är en tjocklek och honda använder sej ju av 5 olika klassade lager eller vad det nu är. Jag kommer inte ihåg riktigt men ACL ska väl motsvara Hondas gröna lager vilka ligger precis i mitten. Tyvärr händer det ju ganska ofta att hondas vevar/ överfall skiljer väldigt mycket i storlek och därav måste man ta lagerspelen på riktigt stort allvar. Om honda valde att göra alla ramar på veven 56,000mm och alla vevslängar 48,000mm och sen gjorde dom alla stakar och överfall exakta så skulle man ju slippa allt med klassade lager men så är tyvärr inte fallet.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
wuffee

Ne.. De blir ju högre efffekt och jag tänker de inte välja acl lager om de är "de funkar nog" stadiet ;).. En rallymotor som går på högvarv hela hela tiden måste ha rätt/bra lager, dyrt att bryta en tävling och eventuellt sabba en hel säsong för att man snåla några spänn på lager :)

Mvh
UFfe
Ulf Norss
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Det är oftast dyrare att få till rätt lagerspel med ACL än med Honda orginal. Nuförtiden monterar jag aldrig ihop en motor med något annat än orginallager.

ACL är till för motorfirmor som kan få till lagerspelet.
Annars är det vettigare att låta dem begagnade lagrerna med RÄTT lagerspel istta kvar istället för att byta ut dem mot nya lager med FEL lagerspel.
Aerodynamic
Bil: Speedster
Namn: Per Axblom
Been thanked: 1 time

En grej som inte näms här men som jag evt fanns för några år sedan, jag vet inte hur det är nu dock.
Men ACL har några varianter som ger olika lagerspel.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Skriv svar