Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Ingen värme
-
sherman86
- Bil: Civic -eg4
- Namn: Johan "Shörman" Sörmlind
Welen XLR8 Performance skrev:Är det vatten i och vattenpumpen är hel och du inte har någon isprop/rätt glykolhalt så brukar det vara termostaten som är paj.. Blir bilen varm efter ett tag när den står still så är det antagligen termostaten.. Du kan prova att sätta en kartong skiva framför kylaren och blir den varm då så borde det också vara termostaten..
En termostat för vinterbruk borde ligga på ca 100 kr och en termostat som öppnar lite tidigare för tex trimmade bilar som kör bana ligger på ca 300:- om jag kommer ihåg rätt..
får kolla detta då;)...vatten och glykol finns men bilen blir knappt varm heller (eller ja värmemätaren rör sig knappt)
men ska kolla detta efter helgen när garaget blir ledigt:D...kallt att stå ute och pilla med bilen:D
-
NeMoo
- Bil: Civic ek3
- Namn: Robert Rodinsson
för värme inne i bilen..
Kolla så att stagen till temperaturväljaren inne i bilen inte lossat från fästena i vredet/reglaget.
Kolla så att stagen till temperaturväljaren inne i bilen inte lossat från fästena i vredet/reglaget.
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa
Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Jag har funderat mycket på detta. Finns det "vintertermostat" att få tag på till ex min EJ9 med D14-motor? Tycker värmen är lite i klenaste laget.Welen XLR8 Performance skrev:En termostat för vinterbruk borde ligga på ca 100 kr och en termostat som öppnar lite tidigare för tex trimmade bilar som kör bana ligger på ca 300:- om jag kommer ihåg rätt..
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
har man en helt fungerande termostat behöver man inte en vinter termostat. normalt sett öppnar en termostat runt 85 grader och det ska duga för att få bra värme i bilen, annars är det troligvis något problem med defrosterelement eller liknande. Om tempmätaren aldrig går upp nå direkt har man troligtvis en termostat som står öppen hela tiden
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Ta även en titt på spjället som sitter på torpedväggen vid motorutrymmet, som ena kylslangen går till. Har din vajer gått av/lossat kan du enkelt vrida reglaget för hand tills vidare.
edit: läste för fort
det är troligtvis din termostat som pajat eftersom tempmätaren är trött.
edit: läste för fort
Senast redigerad av Micke 16v den 3 januari 2010, 20:17, redigerad totalt 1 gånger.
0736316013
-
sherman86
- Bil: Civic -eg4
- Namn: Johan "Shörman" Sörmlind
ja jag får kolla detta då:)...ingen som har en gammal manual liggandes till dess underbara bilar?(A)
fick inte någon med min och det kan ju vara bra att ha:P...eller är det honda man får beställa det hos isof?:P
fick inte någon med min och det kan ju vara bra att ha:P...eller är det honda man får beställa det hos isof?:P
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
gå in på hondahookup.com och registrera dig där så kan du ladda ner WSM/Verkstadmanualer under Manuals där. 
Senast redigerad av Malkolm den 4 januari 2010, 00:51, redigerad totalt 1 gånger.
Min tempmätare har legat och pendlat mellan 20 och 45 % hela vintern. Jag har haft klen värme i kupen och momentovandlaren i automatlådan har inte låst som den skall vid cruising.
Idag tog jag en bit kartong och satte framför cirka halva kylaren. Alla problem lösta!
Tempmätaren ligger stadigt på 55%. Man bränner sig på kupevärmen och momentomvandlaren låser precis som den skall.
Jag har sett flera göra detta och har även hört talas om att man hade en "gardin" på bilarna förr i tiden att dra för kylaren på vintern. Jag ska nog ta och ordna något bättre än kartong att montera semipermanent över vintern.
Det här med momentomvandlaren har gett mig mycket huvudbry. Den fungerade utmärkt i september men blivit sämre och sämre med tiden. Den har alltså låst mer sällan. Först idag kom jag på iden att det kunde ha med vattentempen att göra. Jag tror det står i manualen att den inte låser innan motorn blivit genomvarm, vilket min inte blivit då den har kylt för mycket.
Jag kan inte utesluta att det är fel på termostaten men tempen ligger riktigt stabilt när jag kör. Ska bli spännande att se om det gör något på bränsleförbrukningen. Återkommer med det...
Idag tog jag en bit kartong och satte framför cirka halva kylaren. Alla problem lösta!
Tempmätaren ligger stadigt på 55%. Man bränner sig på kupevärmen och momentomvandlaren låser precis som den skall.
Jag har sett flera göra detta och har även hört talas om att man hade en "gardin" på bilarna förr i tiden att dra för kylaren på vintern. Jag ska nog ta och ordna något bättre än kartong att montera semipermanent över vintern.
Det här med momentomvandlaren har gett mig mycket huvudbry. Den fungerade utmärkt i september men blivit sämre och sämre med tiden. Den har alltså låst mer sällan. Först idag kom jag på iden att det kunde ha med vattentempen att göra. Jag tror det står i manualen att den inte låser innan motorn blivit genomvarm, vilket min inte blivit då den har kylt för mycket.
Jag kan inte utesluta att det är fel på termostaten men tempen ligger riktigt stabilt när jag kör. Ska bli spännande att se om det gör något på bränsleförbrukningen. Återkommer med det...
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93