diverse trim Accord k24
Hej!
Jag har precis blivit ägare till en Accord -06 tourer 2.4.
Min fråga är vad man kan göra med den i trimväg. Jag hade tänkt mig öppet filter, chip och om det finns annat man kan göra utan att "öppna" motorn. Var kan man handla saker och vad kostar det? Kan även vara intressant i framtiden med chassie förbättringar typ bromsar och dämpare.
p.s har varit Volvo ägare tidigare så jag har dålig koll på Honda men vill absolut veta allt som är lönt att veta om denna bilen. D.S
Jag har precis blivit ägare till en Accord -06 tourer 2.4.
Min fråga är vad man kan göra med den i trimväg. Jag hade tänkt mig öppet filter, chip och om det finns annat man kan göra utan att "öppna" motorn. Var kan man handla saker och vad kostar det? Kan även vara intressant i framtiden med chassie förbättringar typ bromsar och dämpare.
p.s har varit Volvo ägare tidigare så jag har dålig koll på Honda men vill absolut veta allt som är lönt att veta om denna bilen. D.S
-
tobbe83
- Namn: Tobias Eriksson
- Has thanked: 6 times
Tja nu är väl inte jag någon guru men då jag hört mig för lite tidigare om samma fråga så kan man säga som så att bpu är CAI, avgas, grenrör. Sen kan man gå vidare med insug och Kpro. Priser är svårt, beror helt på vad man köper för fabrikat. Men avgas ligger väl på allt mellan 5-25 000 samma med grenrör. CAI ligger väl på 2-3000 osv..
Tobias Eriksson
Civic aerodeck 1.5 *såld*
Civic aerodeck 1.5 *såld*
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Hej! Cai är forkortning på Cold Air Intake, dvs kalluftsfilter. Injen Cai är att rekommendera då du kan välja själv om du vill ha det som shortram eller Cai, är vettigt att ha shortram på vintern för att slippa slask o elände på filtret, och som Cai på sommarn då man vill ha in så kall luft som möjligt.
Finns massor att göra effektmässigt utan att öppna motorn, själv kör jag med turbo och ca 420hk på orörd orginalmotor.
Basictrimmet är Cai, katersättare eller racecat, de två modsen gör stooor skillnad på en accord, sen kan man gå vidare med grenrör och avgas, men det gör inte sån stor skillnad. Vidare efter det är att få bilen mappningsbar med tex Hondata K-pro, då passar man på att byta insug till RBC och även slipar upp ena kamdrevet. Då hamnar man på runt 250-255hk.
Annars något som gör GRYM skillnad är att byta utväxlingen i vxlådan och montera Diff. Då får man en betydligt snabbare bil. Och begagnade Civic Type R vxlådor går att inskaffa för 3000kr. Så det är inget dyrt.
Tyvärr sitter det skumma bromsar på accorderna i europa, så för att få bättre bromsar är det utbyte av framoken som gäller, finns massa andra honda orginal bromsok som passar så att man kan köra med bättre belägg från tex Ferrodo, Hawk, Endless, project mju mm. Eller så skaffar man ett big brake kit direkt, tex Spoon, Stoptech, brembo, Endless, J´s Racing mm.
Finns massor att göra effektmässigt utan att öppna motorn, själv kör jag med turbo och ca 420hk på orörd orginalmotor.
Basictrimmet är Cai, katersättare eller racecat, de två modsen gör stooor skillnad på en accord, sen kan man gå vidare med grenrör och avgas, men det gör inte sån stor skillnad. Vidare efter det är att få bilen mappningsbar med tex Hondata K-pro, då passar man på att byta insug till RBC och även slipar upp ena kamdrevet. Då hamnar man på runt 250-255hk.
Annars något som gör GRYM skillnad är att byta utväxlingen i vxlådan och montera Diff. Då får man en betydligt snabbare bil. Och begagnade Civic Type R vxlådor går att inskaffa för 3000kr. Så det är inget dyrt.
Tyvärr sitter det skumma bromsar på accorderna i europa, så för att få bättre bromsar är det utbyte av framoken som gäller, finns massa andra honda orginal bromsok som passar så att man kan köra med bättre belägg från tex Ferrodo, Hawk, Endless, project mju mm. Eller så skaffar man ett big brake kit direkt, tex Spoon, Stoptech, brembo, Endless, J´s Racing mm.
Tack för detta svaret Malcolm! Precis vad jag behövde. Det som låter intressant nu till början är absolut CAI och racekat. Sen allt annat du beskrev är lite större saker men helt klart intressant med tiden. Eftersom du har så mycke kraft utan att porta, byta kolvar osv så måste dessa k24 motorer (som jag tror de heter) vara väldigt välbyggda. Vet du någon sida här på nätet som man hittar lite roliga saker? Gärna svenska sidor om det finns.
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Vilka andra bromsok är det som passar accorden? Utan moddning?
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
- Daugaard

- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Has thanked: 123 times
- Been thanked: 298 times
Jag förstår inte det här med chip till ATS. På Hondatas hemsida hittar jag ingen programmvara som passar en 2008:a ATS? Är jag blind?
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
christer_carlsson
Hondata har ingen lösning just nu för 2007-2008
Alla väntar på detta, väldigt tråkigt.
Det är iallafall deras dual kpro som du ska titta efter. (Mer avancerat än bara ett chip och kostar $1995). Den är nu tillbakadragen för att de vill kolla upp vissa saker. Ingen vet när de släpper den igen..värt att notera är också att dual lösningen är för 2004-2006. Hondata har egentligen inte hittat rätt på våra årsmodeller.
Det går att ordna dual kpro på dessa ändå, men inget som hondata själva går ut med. Malkolm kör med en sådan lösning.
Alla väntar på detta, väldigt tråkigt.
Det är iallafall deras dual kpro som du ska titta efter. (Mer avancerat än bara ett chip och kostar $1995). Den är nu tillbakadragen för att de vill kolla upp vissa saker. Ingen vet när de släpper den igen..värt att notera är också att dual lösningen är för 2004-2006. Hondata har egentligen inte hittat rätt på våra årsmodeller.
Det går att ordna dual kpro på dessa ändå, men inget som hondata själva går ut med. Malkolm kör med en sådan lösning.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Medlem #1538
- Daugaard

Läste om denna sida på ett Accordforum från England.
http://www.xopower.co.uk/honda.html
Till type S ska det ge 19hk/20nm
http://www.xopower.co.uk/honda.html
Till type S ska det ge 19hk/20nm
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
tyvärr är xopower ett väldigt oseriöst bolag, så jag råder att ingen handlar av dem. Vissa har fått sina delar de har beställt av dem, andra har betalat men inte sett röken av sina delar.
- Daugaard

Ok det lät ju inte alls bra.
Killarna i England verkar ha fått jättebra response från företaget.
Jag länkar deras tråd.
http://typeaccord.co.uk/forum/topic/542 ... rol-remap/
Killarna i England verkar ha fått jättebra response från företaget.
Jag länkar deras tråd.
http://typeaccord.co.uk/forum/topic/542 ... rol-remap/
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
-
christer_carlsson
Bumpar en gammal tråd med en trevlig nyhet:
http://www.hondata.com/
Flashpro för accord 2007-2008!! Något jag väntat på i 3år
Fast nu är jag iofs ganska nöjd med att köra runt i en standardbil, får se om det kan bli en nytändning. Flashpron ska ju minska eftersläpningen på gasen, det är klart störande...nästan värt det bara för en sån sak.
Det återstår att ta reda på om våran svenska accord finns med i deras lista.
Har någon numret på den ecu som vi har i sverige? Något med 37820-xxx-xxx.
http://www.hondata.com/
Flashpro för accord 2007-2008!! Något jag väntat på i 3år
Fast nu är jag iofs ganska nöjd med att köra runt i en standardbil, får se om det kan bli en nytändning. Flashpron ska ju minska eftersläpningen på gasen, det är klart störande...nästan värt det bara för en sån sak.
Det återstår att ta reda på om våran svenska accord finns med i deras lista.
Har någon numret på den ecu som vi har i sverige? Något med 37820-xxx-xxx.
Medlem #1538
Medlem #1538
- Robban Delac
- Bil: Accord Type S Special Edition -08 VIT
- Namn: Robert Delac
- Been thanked: 1 time
Ang 07-08 så kollade jag min ECU och fanns självklart inte med.
Så chansen att hitta en box i Sverige som tar flashpro är nog svår.
Mvh Robban
Så chansen att hitta en box i Sverige som tar flashpro är nog svår.
Mvh Robban
Robban Delac
Finspång
070-3493696
Accord Type S Special Edition -08 VIT
CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!
Crx VT. Projekt Busbil
Finspång
070-3493696
Accord Type S Special Edition -08 VIT
CTR EP3 JRSC Kompressor. SÅLD!
Crx VT. Projekt Busbil
- Daugaard

Tydligen har de fått det att funka i Australien men jag vet inte om de har samma förutsättningar som vi.
http://www.ozhonda.com/forum/showthread ... red./page1
Edit: Trådnekrofili jag vet.
http://www.ozhonda.com/forum/showthread ... red./page1
Edit: Trådnekrofili jag vet.
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2