Ep3 orginal insug

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
CivicEp3
Bil: Honda Civic Ep3
Namn: Robert lindqvist

Hej. Köppte mig ett RBC insug för ett litet tag sedan och va då dags att montera! lossade på orginal insuget och när jag ska lyfta bort det så märker jag att det tar imot remmspännaren: / ska det värkligen vara sånt stort ingrepp att jag ska behöva plocka ner detta får att enbart få bort insuget? Är de något dumma jag har missat?
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du behöver skruva loss de två pinnbultarna som insuget sitter med i toppen. släng dem i sopkorgen och beställ två nya orginal bultar från Honda med rätt längd.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
CivicEp3

toppen! tack ska du ha asse
CivicEp3

Fick nu monterat RBC insuget men insåg att kontakten till den givaren som sitter mot hulåset är för kort.
Är man tvungen till att köpa sig förlängningar för att det ska funka?
Några mer roliga överaskningar jag bör förvänta mig?
MVH Robban
Användarvisningsbild
Asse

Du måste förlänga kabeln till tomgångsmotorn annars får du kabelbrott.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
CivicEp3

Okej. Hur gör jag detta lättast?
Förlänga vid kontakten eller kapa vid mitten?
Ska jag löda ihop,eller finns de något annat sätt?
Tycker ju nästan att de borde finnas någon att köpa.
MVH
Användarvisningsbild
Asse

Klipp kabeln nånstans på mitten där det finns tillräckligt med kabel kvar.
Sen går det bra att löda ihop och sätta dit lite krympslang.
Tror inte att det finns färdiga förlängningar att köpa.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
anters
Bil: Audi S3 Sedan -16
Namn: Anders Eriksson

Skulle rekommendera att använda kabelskor/skarvhyla av bra märke (typ från swedol eller liknande) istället för lödning. Detta då lödning bränner bort kopparns oxidlager så kabeln börjar oxidera, blir stel samt isoleringen drar ihop sig så att syre/gaser inte kan ventileras ut på samma vis som det är tänkt från fabrik. Detta kan vara överkurs men om man vill göra det rätt så är det så kabelreparationer ska gå till enligt biltilverkarna där lödning vid reperation av elsystem oftast bryter garantin.
Om någonting kan gå åt skogen, men inte gör det så kommer det förr eller senare visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kabelskor kommer med tiden att börja att glappa eller ge sämre kontakt, de har inget på en sensor att göra.
Däremot skarvhylsor kan funka, men jag gillar dem inte, dem om något är i vägen och är stela.

Jag löder alltid när jag skarvar/förlänger kablar i mina byggen. Är utbildad svagströmselektriker och är det något jag hatar så är det bilar med skarvhylsor/kabelskor.

Man behöver inte förlänga kablarna till Tomgångsmotorn vid RBC-montering, men man måste klippa upp plastkanalen som ligger till höger om ventilkåpan(ovanför vxlådan) och dra ut kablarna till tomgångsmotorn en 5-7cm högre upp än orginal. De som inte har gjort det får alltid problem efter några veckor. Ta även en extra titt på kablarna till TPS:en så att dem inte är tighta.

Om du använder orginal fuelrail så behöver man göra hålen ca 2mm större för att få på den på RBCinsuget. Det slipper man med eftermarknadsfuelrail.
Användarvisningsbild
four
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Been thanked: 1 time

Asse skrev:Du behöver skruva loss de två pinnbultarna som insuget sitter med i toppen. släng dem i sopkorgen och beställ två nya orginal bultar från Honda med rätt längd.
Hade missat det här med pinnbultarna, men märkte det idag när jag skulle byta insuget :(
Lite svårt att komma åt, går ju inte att dra ut insuget specielllt mycket.
Sitter dom som as eller ?? Går det inte att använda samma, måste man verkligen skaffa nya..borde väl funka med andra skruvar också bara det är rätt gäng ?
Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Du kan återanvända pinnbultarna. Men blir lika jobbigt nästa gång man skruvar insug.
Om du byter till andra skruvar se till att dem inte är rostfria bara. Och måste ha samma längd på 2-3mm.
Skriv svar