Honda Civic -90, Startar inte när kupen är varm!!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
MADZerQ
Bil: Prelude IV
Namn: Johnny Lindberg

Hejsan

Civic 1990, 1,5L motor, 1 punkts insprutning med förgasare
Jag har ett elakt problem som jag inte får till, skriver detta för att få tips om vad det kan vara för fel.

Min bil startar inte när Kupen är varm, alltså inte motorn eller så utan kupen, kyler jag ut den så startar bilen utan tvekan. Har provat att löda om ett relay som jag hittade och misstänker vara ett master relay men utan resultat. Snälla ge mig tips på vad det kan vara för fel.

Bilen går annars klockrent och mycket pigg så inga motorstyrnings problem annars. Men så fort bilen står exempelvis i solen en stund så är det kört
/J
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

När den inte startar, om du vrider på tändningen utan att gå till "start" läget, hör du att soppapumpen sätter igång? Om det är main relay så skall motorn snurra, och tändningen skall vara ok, men soppapumpen startar ej.

Isåfall låter det precis som du säger som "main relay". Finns massor på t ex Youtube om detta om du söker på honda main relay. Söker du på "main relay" här på forumet får du också en massa svar.
MADZerQ

Hejsan

Både och den går igång men sedan kan det dröja ett bra tag tag innan det startar inför ett startförsök igen så den följer inte konsekvent varm = inte starta, utan den går igång ibland men bilen startar inte ändå.
Användarvisningsbild
David Lundin

Dra till "On" läget varje gång innan du startar och lyssna efter bränslepumpen. Om den alltid surrar igång men bilen inte alltid startar ändå så är det inte Main Relay.
MADZerQ

EDIT

Relayt jag lödde om var inte master relay, ska löda om det rätta och se om detta kommer att hjälpa, tack för tipset att söka på youtube om det :)
Användarvisningsbild
David Lundin

Ja det är kanske inte alltid första stället man tänker på, men ibland finns det riktigt schyssta guider där.
Skriv svar