Motorlampan tänds på S2000

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bjork
Bil: Honda S2000
Namn: Jacob Björk

Hej där.

Vet inte riktigt hur jag ska börja men jag köpte mig en S2000 i höstas och hann köra den ca 50 mil innan jag ställde av den.

Bilen står i ett kallgarage, under ett bilöverdrag, laddare kopplad och en torrboll.
Varmkört den typ 4-5 gånger sen jag ställde av den och så i förrgår
skulle jag ner och göra det då den varit avstängd sen typ 10 januari.

Starta den som vanligt men motorlampan slocknade aldrig, lät den vara lite ändå på tomgången men efter nån minut stängde jag av den och ryckte av jordkabeln på batteriet varpå lampan slocknade och jag lät bilen bli ordentligt varm efter det, lampan tändes ej.

Noterade även att den blöddra som satan i avgasystemet, slutrören så när den var ordentlig varm gav jag den lite varv och sen lite mer, blev 2 ganska stora vattenpölar bakom bilen.

Åkte ner idag igen för att dubbelkolla att det bara var en engångsgrej, men icke.
Starta bilen och efter 10-15 sek tände sig lampan igen, samma sak igen, lät den vara lite ryckte kabeln men denna gång så satte jag tillbaka den rätt snabbt vilket resulterade i att lampan inte slocknade, tog bort den igen och lät den vara i ca 10-15 min, sen på igen, starta, lampan slockna, lät den även denna gång bli riktigt varm, rulla ut den ur garaget och varva ur den lite, samma sak igen med vattnet i systemet.

Vad kan det vara egentligen? Eller är det bara så att den har stått för länge, alt. vääääldigt mkt kondens i avgassystemet?

Jag är fundersam..

Mvh
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Symptomen låter precis som ett lambda problem, men varför gissa, kolla din felkod istället.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Bjork

M Scotte skrev:Symptomen låter precis som ett lambda problem, men varför gissa, kolla din felkod istället.
Antar att det bara är att försöka få den till en Honda-verkstad med andra ord? eller en verkstad som kan felsöka.

Lambdan kanske ballar ur pga kondensen/fukten som blivit i avgaset?
Och "hoppar" igång när den blivit varm
Användarvisningsbild
Broman
Bil: S2000 Vortech E85
Namn: Anders Broman

Köp en sån här, aldrig fel att ha.
Jag har exakt en sådan, och den fungerar till din bil.
http://www.blocket.se/stockholm/NY_U480 ... m?ca=5&w=3
Då slipper du gissa, men helt omöjligt är det ju inte att du har massa kondens i avgassystemet om du varit dit i vinter och bara startat den och varmkört den lite.
Anders Broman
S2000 vortech E85
cx-5 2,5
Bjork

Broman skrev:Köp en sån här, aldrig fel att ha.
Jag har exakt en sådan, och den fungerar till din bil.
http://www.blocket.se/stockholm/NY_U480 ... m?ca=5&w=3
Då slipper du gissa, men helt omöjligt är det ju inte att du har massa kondens i avgassystemet om du varit dit i vinter och bara startat den och varmkört den lite.
Funderar på om inte en vän till mig har en sån, ska kolla med han.

Kondens-teorin är väl inte helt dum, vill gärna inte rulla ut bilen i detta vädret men det verkar bli mildväder framöver här nu.

http://www.ingemarssonsbilservice.se/

Får åka till dom imorgon och prata lite, mkt duktiga grabbar!
Nerma
Bil: Honda Accord Type-s cl9
Namn: Nermin Ljutika

Passar felkodsläsaren andra hondor som accord cl9?
Skriv svar