Konstiga avgasvärden CRX Vtec -91
Brorsan har i nödens lag fått låna min rex då hans crossbuss blev kvaddad av en plogbil. Han va å besiktigade den igår men fick nedslag på avgasvärdena. Co var 1,0 (tror jag, har inte pappret här, men för högt va det iaf) Co2500 var 0,5 HC 480 Men Lambdan låg på 1,02... Vad tror ni pöjkar? Är det katten som är slut? Den jag köpte den av sa att det jämt hade vart fippligt at få till avgasvärdena på bes och jag är säker på att den va ordentligt varmkörd av bror min. Han bytte olja och filter alldeles innan han for till bes då den stått länge (1,5 år lite drygt) annars går bilen som en klocka, ingen motorlampa eler nåt som lyser heller. Tips?
Kris Watts - Bollnäs
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Har du kollat om det var hål i avgas?
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
Räcker att en avgaspackning är lite dålig för att det ska ge skillnad på värdet.
När var den servad sist och med vilken olja? när byttes tändstiften senast?
Dricker motorn olja?
Dricker motorn olja?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
Servad med olja och filter nyss på morgonen innan bes, Castrol GTX 15/40 hälldes det i då. Stiften vet jag ärligt talat inte.. Luftfiltret är grönt egentligen men ganska svart och äckligt på sugsidan. Ska se över ryksystemet iaf, byta kat till en jag vet fungerar, byta filter och stift och hoppas på det bästa. Men det tyder väl på ett läckage ändå tycker jag, den går ju både fett och aningens snålt enligt SBP Högt CO/HC men aningens snålt enl lambda som va 1,02... Men CO/HC är ju väldigt högt de, inte bara lite..Bullet--- skrev:Räcker att en avgaspackning är lite dålig för att det ska ge skillnad på värdet.
Dricker motorn olja?
Kris Watts - Bollnäs
Men vad ger ett hål i avgasröret då? Alla säger ju olika... Någon här på forumet måste ju haft en B16A med liknande symptom? Isf vad gjorde NI för att avhjälpa felet?Robban32 skrev:Hål på avgassystemet ger inte hög co och hc.
Kris Watts - Bollnäs
Hc-halt brukar i flesta fall vara dålig eller ingen katalysator. Kan vara mycket annat men det är väldigt vanligt.
Ang lambdavärdet så funkar det typ så här. Din lamdasond behöver inte vara kass för att du får ett felaktigt värde. Bilprovningens mätmetod är lite grovt beskrivet ungefär så att dom stoppar in en "lamdasond" längst bak i pipan. Har du då hål i avgassystemet så sugs det in syre i och med att det finns ett sug i systemet. Då får du ett kass lambdavärde i slutändan fastän din sond kan vara hel och fungerande. Väldigt dum mätmetod men så är det.
Ang lambdavärdet så funkar det typ så här. Din lamdasond behöver inte vara kass för att du får ett felaktigt värde. Bilprovningens mätmetod är lite grovt beskrivet ungefär så att dom stoppar in en "lamdasond" längst bak i pipan. Har du då hål i avgassystemet så sugs det in syre i och med att det finns ett sug i systemet. Då får du ett kass lambdavärde i slutändan fastän din sond kan vara hel och fungerande. Väldigt dum mätmetod men så är det.
A. Regestam
0703636373
0703636373
Tack! Ungefär så jag tänkt med det ev hålet också. Bilen är helt original, och mig veterligen så är både katen och resten av avgaset det som satt på när den rullade ut från fabriken. Jag har en annan kat som jag vet fungerar, jag kommer byta stift, luftfilter, ta ner avgaset och se över det samt byta kat så får vi se vad som händer. Tänker inte jolla med nå etanol å grejer då det uppenbarligen är något fel. Svärmors golf hade högt HC förra året och det avhjälptes med en ny kat. Satt en mekonomen universal på den som endast va ett år gammal, men en toyota kat från 93 gjorde susen det.liamo skrev:Hc-halt brukar i flesta fall vara dålig eller ingen katalysator. Kan vara mycket annat men det är väldigt vanligt.
Kris Watts - Bollnäs