Racekat?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
hamedius

kontentan i den här tråden är massa hörsägen.
ni som säger att den går för snålt, hur vet ni det? har ni själva sett det med egna ögon lr citerar ni bara andra?
om det går för snålt, borde inte knacksensorn ge utslag då??
om det går för snålt redan, varför ger det mindre effekt när man lägger på mer soppa?
var går gränsen? enligt mej är det ingen fara sålänge den ger mer effekt och inte spikar. avgastempen behöver man inte oroa sej för i ett sånt fall.
jag hade som sagt 3" insug, racegrenrör och 3" avgas och jag såg aldrig mer än 13,5 i afr.
med rbc och steg3 kammar var den då off med upp emot 18% om jag kommer ihåg rätt men även då ville den inte spika.

o2-sim behövs inte med k-pro då man kan stänga av den funktionen i datorn. gäller även pra.

en k-pro och ommapp för massa pengar är inget man gör för en motor med bolt-ons. hästkraft/krona är helt enkelt inte värt det sålänge man inte börjat rota inne i motorn. på sin höjd vid insugsbyte om man redan har grenrör och allt annat men inte annars, inte i mina ögon. man ska hela tiden tänka på hur mycket hästkrafterna kostar. klart en ommapp (oftast) ger extra effekt men hur många hästar för hur många tusenlappar är frågan.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
turbobulten
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Has thanked: 3 times

hamedius skrev:kontentan i den här tråden är massa hörsägen.
ni som säger att den går för snålt, hur vet ni det? har ni själva sett det med egna ögon lr citerar ni bara andra?
om det går för snålt, borde inte knacksensorn ge utslag då??
om det går för snålt redan, varför ger det mindre effekt när man lägger på mer soppa?
var går gränsen? enligt mej är det ingen fara sålänge den ger mer effekt och inte spikar. avgastempen behöver man inte oroa sej för i ett sånt fall.
jag hade som sagt 3" insug, racegrenrör och 3" avgas och jag såg aldrig mer än 13,5 i afr.
med rbc och steg3 kammar var den då off med upp emot 18% om jag kommer ihåg rätt men även då ville den inte spika.

o2-sim behövs inte med k-pro då man kan stänga av den funktionen i datorn. gäller även pra.

en k-pro och ommapp för massa pengar är inget man gör för en motor med bolt-ons. hästkraft/krona är helt enkelt inte värt det sålänge man inte börjat rota inne i motorn. på sin höjd vid insugsbyte om man redan har grenrör och allt annat men inte annars, inte i mina ögon. man ska hela tiden tänka på hur mycket hästkrafterna kostar. klart en ommapp (oftast) ger extra effekt men hur många hästar för hur många tusenlappar är frågan.
Okej. Nu vet jag iaf att jag behöver en kpro för att kunna mappa, och hur ser en uppgradering av org ecu ut. är det något man gör själv? Jag blir tämligen förvirrad av allt. Har lust att ge någon 10k i budget och göra bästa möjliga setup haha. Kanske avvaktar med racegrenröret tills jag har råd med en mappning, vilket betyder minst 12 tusen om en kpro kostar 7 och en mappning på dyno minst 5.

Eller.. så köper jag dc sport racegrenrör och hoppas på att det fungerar bra. att bara ha en sportkatt har jag nu förstått att jag inte kommer få ut något av.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
kalleholmgren
Bil: civic type R ep3
Namn: Kalle Holmgren

De finns företag som skickar din ecu till hondata för att göra denna uppgradering. Altwrnativet är att du köper en privat som redan är fixad. Troligen lite billigare.
Du kan få bil mappad för 3500 inkl bänkning.
civic type r -05
civic eg hb ESI -94 R.I.P
Användarvisningsbild
turbobulten

kalleholmgren skrev:De finns företag som skickar din ecu till hondata för att göra denna uppgradering. Altwrnativet är att du köper en privat som redan är fixad. Troligen lite billigare.
Du kan få bil mappad för 3500 inkl bänkning.
När jag köper en ecu som redan är fixad, får jag då hela boxen eller bara chippet eller vad det är som dom gör?, va inne på deras hemsida och kollade lite. Det måste ju vara någon komponen som sätts på, annars skulle det ju gå att lösa med mjukvara. Hur lång tid tar det att skicka iväg en sådan. Är i princip i behov av bilen varjedag.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
kalleholmgren

Du får hela boxen klar att koppla till dator.
Hör med me Malkolm han brukar sälja titt som tätt tycker jag:)
civic type r -05
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Som svar till Hamed.
Min EP3 med originalmapp, racegrenrör, avgas och cai låg uppåt 16 i AFR vid fullgas vilket knappast är speciellt bra.
Men den gick jävligt bra och verkade inte spika nåt för det :D
Användarvisningsbild
hamedius

ofan ja det var ju mindre bra, men då måste afr'en legat på rätt ohälsosamma nivåer redan innan racegrenröret om jag får spekulera. största skillnaden i bränsleblandningen gör ju en cai, avgas o grenrör gör inte såå mycket mer sen.

jag har kollat ett par ep3'or oxå förutom min egna swappade k20, ingen av dem låg så högt som din, jo den med portad rbc och s2s3 kammar...

kalleholmgren skrev:Du kan få bil mappad för 3500 inkl bänkning.
berätta gärna mer, vem, var, vilken bänk?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
turbobulten

fonzeka skrev:Som svar till Hamed.
Min EP3 med originalmapp, racegrenrör, avgas och cai låg uppåt 16 i AFR vid fullgas vilket knappast är speciellt bra.
Men den gick jävligt bra och verkade inte spika nåt för det :D
Okej. Men hur vet man vilket AFR man har, snart har jag besiktning där de även mäter av avgaserna, då kanske man kan se det, men 16 i afr måste motsvara något annat i lambdavärde, ellerhur?

känns dock som om tråden glidit off-topic :P
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
Användarvisningsbild
kalleholmgren

hamedius skrev:ofan ja det var ju mindre bra, men då måste afr'en legat på rätt ohälsosamma nivåer redan innan racegrenröret om jag får spekulera. största skillnaden i bränsleblandningen gör ju en cai, avgas o grenrör gör inte såå mycket mer sen.

jag har kollat ett par ep3'or oxå förutom min egna swappade k20, ingen av dem låg så högt som din, jo den med portad rbc och s2s3 kammar...

kalleholmgren skrev:Du kan få bil mappad för 3500 inkl bänkning.
berätta gärna mer, vem, var, vilken bänk?
Jims Tuning i Tomelilla. Ej fått sin bänk än ska vara klart till våren. Han finns här på klubben så bara att höra.
civic type r -05
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

turbobulten
16 AFR motsvarar ungefär 1.09 i lambda.
Om du drar i handbromsen hårt som fan på besiktningen och varvar ur den på ettan när de har mätsonden bak i slutröret så kanske du får ett hum i alla fall :wink:
Eller så köper/lånar du en portabel bredbandslambda och petar i så du kan kolla när du kör.

Hamed de bilar du kollat har det varit med original ecu?
Jag hade kpro i min då och körde med Hondatas originalmapp, funderade på om den kanske inte är helt identisk.
Användarvisningsbild
hamedius

Mr MPS:) prb k-pro med org mapp i. jag vet inte va det kan ha berott på, olika bränsletryck från fabrik..ventiljustering? pra vs prb mapp i hondatan? tror dock jag hade pra mapp i.

kalleholmgren skrev:Jims Tuning i Tomelilla. Ej fått sin bänk än ska vara klart till våren. Han finns här på klubben så bara att höra.
och vem är han? va har han för erfarenhet lr utbildning? vilka bilar har han mappat?
för mej krävs det mer än en bänk på killens bakgårn och ett bra pris för att jag ska rekommendera honom.
3500 inkl bänkhyran är löjligt billigt för en k-mapp som tar betydligt längre tid än en b-serie mappning om det ska göras ordentligt. jag tror inte han är medveten om hur mycket mer jobb det innebär med vtc, ungefär 6ggr mer.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

Hamed. Jag vet precis hur mycket mer jobb det krävs med VTC:en, men som jag har sagt till alla jag pratat med är jag inte ute efter att bli rik på att mappa/bänka bilar. Jag har ett heltidsjobb vid sidan om min firma och anledningen till att jag satsar med att köpa bromsbänk osv är att det är min passion med Honda och motorer/motorstyrning i allmänhet. Jag älskar detta och de som tror på mig och vill ge mig chansen kommer inte bli besvikna, det lovar jag. Sen är det klart det finns risk att priserna höjs lite allt eftersom man ser hur mycket ström bänk, fläktar osv drar, men man får börja någonstans.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
turbobulten

fonzeka skrev:turbobulten
16 AFR motsvarar ungefär 1.09 i lambda.
Om du drar i handbromsen hårt som fan på besiktningen och varvar ur den på ettan när de har mätsonden bak i slutröret så kanske du får ett hum i alla fall :wink:
Eller så köper/lånar du en portabel bredbandslambda och petar i så du kan kolla när du kör.

Hamed de bilar du kollat har det varit med original ecu?
Jag hade kpro i min då och körde med Hondatas originalmapp, funderade på om den kanske inte är helt identisk.
Vad bör lambdan/afr ligga på och vad går gränsen vid bilprovning. Har för mig att de brukar stå 0.97-1-03? Är det bättre att afr är hög eller låg, är hög för fet blandning?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

0,97-1,03 är gränserna vid besiktning precis som du säger. Men detta mäts bara vid tomgång och vid 2500 rpm stillastående. Det som det pratas innan i tråden är vid fullgas. Där ska lambdavärdet va lägre, dvs bilen ska gå fetare. Men detta är inget som mäts vid besiktning som du säkert vet. =)
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
w11k
Bil: ctr ep3
Namn: Fredrik Wiik

Finns ett företag som heter cpl racing i england som kan flascha orginal ecu med mapp för cai och cat-back som jag kollat lite på. Nån som vet om det e nått å ha kostar typ 3k plus frakt.
lowpass
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 63 times

w11k skrev:Finns ett företag som heter cpl racing i england som kan flascha orginal ecu med mapp för cai och cat-back som jag kollat lite på. Nån som vet om det e nått å ha kostar typ 3k plus frakt.
Intressant...

Länk: http://www.cplracing.co.uk/products.php?productid=45
w11k
Bil: ctr ep3
Namn: Fredrik Wiik

Visst är det ingen som provat? Lr vet nån som kan göra i sverige?
Användarvisningsbild
hamedius

Jim_H skrev:Hamed. Jag vet precis hur mycket mer jobb det krävs med VTC:en, men som jag har sagt till alla jag pratat med är jag inte ute efter att bli rik på att mappa/bänka bilar. Jag har ett heltidsjobb vid sidan om min firma och anledningen till att jag satsar med att köpa bromsbänk osv är att det är min passion med Honda och motorer/motorstyrning i allmänhet. Jag älskar detta och de som tror på mig och vill ge mig chansen kommer inte bli besvikna, det lovar jag. Sen är det klart det finns risk att priserna höjs lite allt eftersom man ser hur mycket ström bänk, fläktar osv drar, men man får börja någonstans.
om du vet precis hur mycket mer jobb det innebär med vtc inblandat, varför har du då så lite högre pris på det jämfört med en mappning utan vtc?
lr om man ska vända på det, du säger att du inte är ute efter pengarna, varför har du då så högt pris på t.ex en s300-mapp som tar mycket mindre tid att utföra om du kan få det att gå runt med så lite betalt för t-ex en kpro-mapp?

jag är inte ute efter att förstöra för dej, men du kanske borde vänta med att hävda dig om hur mycket du kan och är värd tills du har fått hem bänken, kört den lite, mappat några bilar på egen bekostnad och fått lite resultat.
bara för att du har en bänk och intresse för mappning behöver inte betyda att du har talang för det, och även om du känner dej säker bakom datorn och tror du vet vad du sysslar med så behöver det inte vara så.
jag vet inte om jag har missat det men jag har inte sett lr hört om nåt jobb du gjort och hur det blev.

hursomhelst, om du vet va du gör och kan hålla priserna du uppgett så kommer du få mycket jobb, mer om du inte var stationerad i världens ände:)
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Skriv svar