ATR tickar, följer varvet.
- Uhlin
- Bil: S2000
- Namn: Adam Uhlin
Tjena!
Har nyligen byt min Octavia RS mot en ATR som tjejen blev tok förälskad i så det är nu "hennes" bil.
Så är mycket mån om att den ska vara så frisk som möjligt, men jag tycker inte att den låter helt fräsh.
Den tickar lätt (ett mjukt tickande, har hört värre) det låter som mest mellan 2500 - 3000 rpm, när bilen startas låter det knappt alls samma sak om man frikopplar.
Det följer även varvet, ju högre varv desto tätare mellan tickningarna.
Om man trycker på så man kör Vtecen 2 och 3an tycker jag att den låter lite mindre efteråt. Vet inte om tickandet försvinner på högre varv eller om att det är så att avgasljudet (som är gudomligt) tar över.
Det låter mer i cupen än vad det gör under motorhuven. Motorn är tyst när den är kall men när man kört ca 2 mil så hör man tickandet från toppen. Som sagt låter inte väldigt mycket men det finns där.
Det var bättre efter att ventilerna justerades förra veckan samt att bilen gick bättre.
Men det är inte helt borta, är det jag som är nojig eller är det något som kan behöva ses över?
Vill gärna se till att denna bil håller sig i toppskick då den är otroligt fin och tjejen gillar den som sagt, så om det är någon som har någon idé på vart man ska börja kolla?
Har nyligen byt min Octavia RS mot en ATR som tjejen blev tok förälskad i så det är nu "hennes" bil.
Så är mycket mån om att den ska vara så frisk som möjligt, men jag tycker inte att den låter helt fräsh.
Den tickar lätt (ett mjukt tickande, har hört värre) det låter som mest mellan 2500 - 3000 rpm, när bilen startas låter det knappt alls samma sak om man frikopplar.
Det följer även varvet, ju högre varv desto tätare mellan tickningarna.
Om man trycker på så man kör Vtecen 2 och 3an tycker jag att den låter lite mindre efteråt. Vet inte om tickandet försvinner på högre varv eller om att det är så att avgasljudet (som är gudomligt) tar över.
Det låter mer i cupen än vad det gör under motorhuven. Motorn är tyst när den är kall men när man kört ca 2 mil så hör man tickandet från toppen. Som sagt låter inte väldigt mycket men det finns där.
Det var bättre efter att ventilerna justerades förra veckan samt att bilen gick bättre.
Men det är inte helt borta, är det jag som är nojig eller är det något som kan behöva ses över?
Vill gärna se till att denna bil håller sig i toppskick då den är otroligt fin och tjejen gillar den som sagt, så om det är någon som har någon idé på vart man ska börja kolla?
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
NollSjuSex-0640917
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
LMD/LMA-rassel kanske?
JDM - all day, every day
- Uhlin
Vad exakt innebär det?JDM-Junior skrev:LMD/LMA-rassel kanske?
Med bra att du sa rassel för jag tyckte mig hör ett ljud som lät just som om något av metal satt löst och rasslade. Men det försvann och har inte kommit tillbaks sen den fick ventilerna justerade.
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
NollSjuSex-0640917
-
Rany
- Bil: ED 90 SEDAN
- Namn: Rany Ab
- Kontakt:
Låter det fortfarande? Eller försvann det efter justeringen?Uhlin skrev:Vad exakt innebär det?JDM-Junior skrev:LMD/LMA-rassel kanske?
Med bra att du sa rassel för jag tyckte mig hör ett ljud som lät just som om något av metal satt löst och rasslade. Men det försvann och har inte kommit tillbaks sen den fick ventilerna justerade.
Rany Ab
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
0735989483
Södertälje Bilverkstad
Aukt. Honda Service.
Aukt. Ditec Center Södertälje.
Honda resverdels försäljning.
- Uhlin
Det rasslande ljudet ska ha försvunnit men inte tickandet.Rany skrev:Låter det fortfarande? Eller försvann det efter justeringen?Uhlin skrev:Vad exakt innebär det?JDM-Junior skrev:LMD/LMA-rassel kanske?
Har själv inte hört det sen du gjorde justeringen bara tickandet, men jag kör tyvärr inte så ofta så kan inte säga med säkerhet att det är helt borta. Men dom korta sträckor jag kört så har jag inte hört något rassel.
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
NollSjuSex-0640917
- JDM-Junior
- Bil: CW EP3
- Namn: Aldin Kuric
Lost Motion Device/Lost Motion Assembly, same shit, är en fjäder som håller VTEC-nocken på plats när man inte kör i VTEC. Vanligt fel på t.ex B16A1 att de med tiden börjar låta p.g.a smuts som sätter sig. Inte helt omöjligt att det är likadant på din ATR, dock brukar det rassla ganska friskt när de har gått, beroende på hur många också så klart. Inget farligt utan snarare skönhetsfel som man fixar när man tröttnat på oljudet.
JDM - all day, every day
- Vilot
- Bil: CH1 & YK1
- Namn: Vilhelm Hansson
- Has thanked: 1 time
Sjælv hade jag nog sagt ventil justering men som du skrev så har det blivit gjort. Gløm inte att ATR har ingen ljudinsolering från fabrik så man hør varenda lilla ting!
Ær hennes ATR den Pirate black som såldes något år sen før 28tusen?
CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
- Uhlin
Hm ok ja det blir ju inte värre och tidigare ägare har ju onekligen kört med den så borde ju inte vara allt för farligt, men jag är lite av en skeptiker när det kommer till ljud jag inte gillar. Har inte haft allt för bra tur med mina tidigare bilar.JDM-Junior skrev:Lost Motion Device/Lost Motion Assembly, same shit, är en fjäder som håller VTEC-nocken på plats när man inte kör i VTEC. Vanligt fel på t.ex B16A1 att de med tiden börjar låta p.g.a smuts som sätter sig. Inte helt omöjligt att det är likadant på din ATR, dock brukar det rassla ganska friskt när de har gått, beroende på hur många också så klart. Inget farligt utan snarare skönhetsfel som man fixar när man tröttnat på oljudet.
Kan jag ej svara på då det inte var jag som gjorde oljebytet, men det ska göras till i vår. Bilen körs just nu så lite som möjligt då jag vill försäkra mig om att den är i ett sånt skick att den tål att smiskas på till i vår.Brox skrev:Kör du rätt olja? Oljan kan påverka mekaniska ljud mycket !
AHA! Det kan ju förklara varför man hör mer i cupén än vad man gör utanför bilen. Kan ju vara så att jag är onödigt nervös?Vilot skrev:Sjælv hade jag nog sagt ventil justering men som du skrev så har det blivit gjort. Gløm inte att ATR har ingen ljudinsolering från fabrik så man hør varenda lilla ting!
Det kan jag inte svara på men var en yngre tjej som hade bilen innan mig.
Adam Uhlin
NollSjuSex-0640917
NollSjuSex-0640917