Tips på bra, hållbara, långlivade bilbatterier!
- lotek9003
- Bil: Accord CL9 Type SE
- Namn: Mathias Eriksson
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 29 times
- Kontakt:
Hej folket,
Mitt batteri är stendött och jag är leds på att betala för något som bara håller i några år.
Vilket batteri bör man ha i en Hobby/prestandabil? Jag har kollat på Optima Yellowtop och dom verkar riktigt lovande,
speciellt när dom klarar kyla utan att ladda ur, och att dom klarar många ur/upp-laddningar.
Hur många Ah är optimalt? Jag har kollat på 41, då jag har stereo, div mätare, och en liten bas i bilen.
Räcker det, eller bör man ha mer?
Tack på förhand
/Mathias
Mitt batteri är stendött och jag är leds på att betala för något som bara håller i några år.
Vilket batteri bör man ha i en Hobby/prestandabil? Jag har kollat på Optima Yellowtop och dom verkar riktigt lovande,
speciellt när dom klarar kyla utan att ladda ur, och att dom klarar många ur/upp-laddningar.
Hur många Ah är optimalt? Jag har kollat på 41, då jag har stereo, div mätare, och en liten bas i bilen.
Räcker det, eller bör man ha mer?
Tack på förhand
/Mathias
Mathias Eriksson
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Odyssey..min står oladdad i garaget i minus grader mm 8 månader senare finns fortfarande lite strömm kvar..
Helt otroligt... den ska du ha isåfall.
Helt otroligt... den ska du ha isåfall.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- pasen

- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 155 times
Så länge du kopplar ur batteriet när du inte använder bilen på en längre period så är Odyssey rätt fint.
Ganska bra pris på t.ex tegiwa också. Det är på 17Ah, jag har ett sådant. Inget man står på parkeringen och pumpar stereo med direkt.
Mitt Odyssey PC680 var STENDÖTT en dag, det gav inte ens utslag på multimetern. Det gick att få liv i och jag använder det idag 1 år senare. Sen har det varit halvdött en gång efter det också när jag glömde koppla loss det i 3-4v hade då glömt min OBD-läsare inkopplad i bilen.
http://www.odysseybattery.com/documents ... 11_000.pdf
Ganska bra pris på t.ex tegiwa också. Det är på 17Ah, jag har ett sådant. Inget man står på parkeringen och pumpar stereo med direkt.
Mitt Odyssey PC680 var STENDÖTT en dag, det gav inte ens utslag på multimetern. Det gick att få liv i och jag använder det idag 1 år senare. Sen har det varit halvdött en gång efter det också när jag glömde koppla loss det i 3-4v hade då glömt min OBD-läsare inkopplad i bilen.
http://www.odysseybattery.com/documents ... 11_000.pdf
Annars skulle jag rekommendera ett AGM/Gel-batteri av valfritt fabrikat, de kostar lika mycket eller mer.Odyssey skrev: Can the battery recover from abusive storage
conditions?
Yes, the ODYSSEY battery can recover from extremely deep
discharges as the following test results demonstrate.
(1) German DIN standard test for overdischarge recovery
In this test, a PC925 was discharged over 20 hours (0.05C10
rate)2
to 10.20V. After the discharge2
a 5Ω resistor was
placed across the battery terminals and the battery kept in
storage for 28 days.
At the end of the storage period, the battery was charged
at 13.5V for only 48 hours. A second 0.05C10 discharge
yielded 97% of rated capacity, indicating that a low rate
48-hour charge after such a deep discharge was insufficient;
however, the intent of the test is to determine if the battery
is recoverable from extremely deep discharges using only
a standby float charger. A standard automotive charger at
14.4V would have allowed the battery to recover greater than
97% of its capacity.
These test results prove that ODYSSEY batteries can recover
from abusive storage conditions. Reinforcing this conclusion
is the next test, which is even harsher than the DIN standard
test, because in this test the battery was stored in a
discharged state at a temperature of 50°C (122°F).
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Japp..batteriet står i kallgarage jag använder inte den då jag har en annan till bilen..
Jag skulle tippa på sist jag ladda den va för va 1.5 år sen..finns inte batteri i den prisklassen som kan ha ström kvar..
Jag avänder en dyrare racebatteri nu..enda är att den har mer cca eller vad det heter. Jag tvivla på att den skulle ha ström kvar som odyssey efter 1.5år..men jag vågar inte testa då den är rätt dyr.
jag vet inte hur optima är..men det sitter ju mkt sånna i stora strömkrävande maskiner.
kanske en sån..men den är skit tung..men det visste du kanske?
Jag skulle tippa på sist jag ladda den va för va 1.5 år sen..finns inte batteri i den prisklassen som kan ha ström kvar..
Jag avänder en dyrare racebatteri nu..enda är att den har mer cca eller vad det heter. Jag tvivla på att den skulle ha ström kvar som odyssey efter 1.5år..men jag vågar inte testa då den är rätt dyr.
jag vet inte hur optima är..men det sitter ju mkt sånna i stora strömkrävande maskiner.
kanske en sån..men den är skit tung..men det visste du kanske?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag har faktiskt aldrig haft ett batteri som dött i min ägo. Har dock köpt bilar där jag behövt byta batteri efter ett tag. Kör på slutna gelbatterier. Banner Powerbull i min EP3 och det funkade mycket bra och var bra pris på, ca 7-800. Köptes på SGA. http://www.sga-ab.se/power-bull-6243403
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- lotek9003
- Kontakt:
Alla era förslag ser intressanta ut, dock så väger ju powerbull 14kg, jag vet inte hur mycket det påverkar känslan i bilen faktiskt.
Ska man ha något speciellt batteri om man kör bana? Läckagefritt typ?
Pasen, funkar ditt batteri bra annars? Klarar det stereon i din bil när den väl är igång?
Blev rätt sugen på ett sådant, lättplacerat och litet
/Mathias
Ska man ha något speciellt batteri om man kör bana? Läckagefritt typ?
Pasen, funkar ditt batteri bra annars? Klarar det stereon i din bil när den väl är igång?
Blev rätt sugen på ett sådant, lättplacerat och litet
/Mathias
Mathias Eriksson
-
VMT
- Bil: Jazz, FR-V, EG9
- Namn: Trung Vu
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Jag körde med NRG-CELL Slim Racing Battery. Väger inte mycket och håller riktigt bra
Civic EG9 K24@inside
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
FRV 06
Jazz 06
EP3 05, EG6 92, EJ9 97, EK3 96, MB3 97, MB2 97, EG2 92, EG5 94, EG4 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Honda org-batteri och en Honda smartladdare, så är man hemma.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Märker man verkligen skillnad på ett tungt batteri jämfört med det som satt i innan?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Exide för EP3 väger 11.7kg så skiljer inte så mycket. Jag märkte ingen skillnad från innan då det satt typ ett OKQ8 batteri. Om man ska märka tex 5kg extra vikt i fronten tror jag man måste vara racingförare som kör bilen på gränsen hela tiden. Ingen normal människa skulle märka om man lade på 5kg i fronten på bilen.lotek9003 skrev:Alla era förslag ser intressanta ut, dock så väger ju powerbull 14kg, jag vet inte hur mycket det påverkar känslan i bilen faktiskt.
/Mathias
Ska man köra på så lätt som möjligt typ rensa baksäte, inredning osv är det klart att många bäckar små men annars, nej.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
- lotek9003
- Kontakt:
Kan ju meddela att det blev ett Banner Powerbull då jag kunde ta hem det via jobbet. Sen blir det ett Odyssey PC680 tills Mantorp nästa år, kollade på ett sånt batteri hos en vän, sjukt coolt att man kan placera det vart man vill, och det är så litet!
Nåväl, tack för alla tips och råd! Ni är alltid lika behjälpliga!
/Mathias
/Mathias
Mathias Eriksson