Justera höjd bc coilovers!
-
AriNIeminen
- Bil: Honda Civic Type R FN2
- Namn: Ari Nieminen
Tjena.
Köpte mig en uppsättning BC coilovers till min Honda Civic Type R FN2. Har monterat ditt dom vilket gick smidigt och bra.
Nu till mitt problem: Hur justerar man höjden i bak? Får inte ner den så mycket som jag hade hoppats på. Har justerat på fjädern nästan max som går. Sen finns de justering på stötdämparen, ska den skruvas uppåt eller neråt? Har provat åt bägge håll men märker ingen skillnad.
Nån kunnig som har svar på detta!
Mvh Ari
Köpte mig en uppsättning BC coilovers till min Honda Civic Type R FN2. Har monterat ditt dom vilket gick smidigt och bra.
Nu till mitt problem: Hur justerar man höjden i bak? Får inte ner den så mycket som jag hade hoppats på. Har justerat på fjädern nästan max som går. Sen finns de justering på stötdämparen, ska den skruvas uppåt eller neråt? Har provat åt bägge håll men märker ingen skillnad.
Nån kunnig som har svar på detta!
Mvh Ari
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Har själv kört med BC - coilovers (för övrigt till salu) och bak blev min superlåg. Justera dämparen.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
AriNIeminen
Vilket håll neråt eller uppåt justerar man dämparen? Som sagt har provat åt bägge håll men inget händer. Pratade med firman som jag köpte kitet från och dom sa att de kan ta nån dag innan man märker skillnad eftersom dom är nya. Kan de stämma?
- H.A
- Bil: Honda Civic Ep3 /K20
- Namn: Homaion. A [Krrish]
Bifogar ett exempel bild
Justerings ringarna precis under fjädrar ska du helst inte ändra (den gröna linjen) eftersom de kommer färdig justerade från fabrik. De ska vara åt skruvade så att de svarta spiral fjädrar inte sitter löst och skramlar.
Regel:
* Skruvar du åt höger samtliga ringar åker ringarna upp, tvärtom till vänster så åker ringarna ner!
* Ringen som är markerad med röd linje är ett spärr lås som du drar åt när du ställd in önskad höjd.
Gör så här om du ska sänka bilen,
steg 1. skruva loss spärr ringen åt höger, den med röd linje.
steg 2. Skruva ner den stora ringen precis under fjäder åt vänster om du ska sänka bilen (markerad med GRÖN linje) eller skruva åt höger om du ska höja bilen.
Dra åt spärr ringen (röd linje) till vänster när du ställd in önskad höjd.
OBS!
Du måste köra bilen en kort sträcka innan du kan se resultat eller låta bilen står över natten.

Justerings ringarna precis under fjädrar ska du helst inte ändra (den gröna linjen) eftersom de kommer färdig justerade från fabrik. De ska vara åt skruvade så att de svarta spiral fjädrar inte sitter löst och skramlar.
Regel:
* Skruvar du åt höger samtliga ringar åker ringarna upp, tvärtom till vänster så åker ringarna ner!
* Ringen som är markerad med röd linje är ett spärr lås som du drar åt när du ställd in önskad höjd.
Gör så här om du ska sänka bilen,
steg 1. skruva loss spärr ringen åt höger, den med röd linje.
steg 2. Skruva ner den stora ringen precis under fjäder åt vänster om du ska sänka bilen (markerad med GRÖN linje) eller skruva åt höger om du ska höja bilen.
Dra åt spärr ringen (röd linje) till vänster när du ställd in önskad höjd.
OBS!
Du måste köra bilen en kort sträcka innan du kan se resultat eller låta bilen står över natten.
Homaion.A [ Krrish ] 073-7029042
http://www.garaget.se/krrish
KÖR: Honda Civic Type-R Ep3 - Projekt tråd
BMW 520i Sedan 04
Honda Civic ESI 1.6 Vtec (Noise Maker)
Nissan Primera 2.0 GT
Honda Civic EG4, Torture Machine
Mazda 323F DOCH
Mitsubishi Eclipse
http://www.garaget.se/krrish
KÖR: Honda Civic Type-R Ep3 - Projekt tråd
BMW 520i Sedan 04
Honda Civic ESI 1.6 Vtec (Noise Maker)
Nissan Primera 2.0 GT
Honda Civic EG4, Torture Machine
Mazda 323F DOCH
Mitsubishi Eclipse
-
AriNIeminen
Ja de vet jag att man justerar hårdheten där uppe. Höjdjustering på stötdämparen sitter där nere, de den jag undrar om man ska skruva så stötdämparen blir längre eller kortare?
-
AriNIeminen
Så där ser inte mina stötdämpare ut bak. Stötdämparen och fjädern sitter separat. Tog en bild på de men går inte ladda upp bilder när jag försöker.