Ryckande S2000

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
svbl
Bil: Honda S2000
Namn: Sven-Erik Blom

Hej ! Nu ska jag fråga här om det är någon som kan lösa mitt problem med min S2000 -03 ?
Har nyss varit på en semesterresa runt om i Tyskland. Väldigt varmt väder (över 40gr).
Första problemen jag märkte va att den kändes orkeslös vid gaspådrag vid rödljus och så.
Sen blev den väldigt dålig att hålla tomgången,den la av några gånger... Nästa problem va att motorlampan tändes.
Fasen det är nog soppan,så det blev till att leta på första bästa Shell mack och fylla V-Power..
Efter några kilometer slocknade motorlampan och bilen kändes mycke piggare.. (problemet löst tänkte jag)
Efter några dagar började dem gå knasigt på tomgång och rycka väldigt i högre farter 120-130km/h.
Fortfarande väldigt varmt ute.... Märkte att stannade vi och bilen fick svalna lite så gick den klockrent några mil sen började det rycka igen...
Har märkt av tomgångsproblemen några gånger förr då jag åkt väldigt sakta i varmt väder i bilköer.
Men ryckandet i motorvägsfart har inte varit förut. Och ryckandet är med jämn gas,drar jag på så märks inget !
På vägen hem så gick den helt problemfritt MEN då hade vädret slagit om så det va betydligt svalare i luften !!

Svängde in på Honda i Örebro så dom kollade felkoder .
Och det finns en felkod på PO122 Sensor (A) låg spänning.
Alltså den givare som håller koll gasspjällets läge.
Det är den givare som ej går att byta så det är hela spjällhuset = 8000 inkl. programmering

Så till mina frågor :
Har någon hört talas om problemet ?
Går det att byta givaren ändå ? (är ju runda skruvskallar men går nog att få bort ändå)
Kan det räcka med att göra rent spjällhuset ?
Och om jag får tag i ett begagnat måste jag då programmera det ?

För tydligen uppstår problemet bara vid extremt varmt väder ute så det är ju något där vid spjällhuset som inte tål hög värme för jag har inga problem annars !!
Jo bilen har gått lite drygt 9000mil nu Har KN filter ett öppnare avgassystem ej chippad vad jag vet .Köpte bilen för några år sedan i det skick den är nu.....och den är självklart gul !! :D

Blev lite långt det här men kanske någon här har hört talas om problemet.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kopierar in här vad jag skrivit i min projektråd på min S2000.
Sen har jag tidigare frågat runt lite och även filmat när jag under hård acceleration får vissa tveksamheter i registret utan att hitta något svar. Igår snubblade jag på "the map whack hack". En service bulletin utfärdades om just det symptomet och det verkar som om mapsensorns kontakt sitter lite dåligt och ger den effekten. Hondas lösning var en pung med kattstrypare.
Bild
Art nummer: 32125-PCX-003

Så jag tänkte att det där kan jag göra själv. Kanske inte är ett fel jag har men skadar ju inte att surra skiten lite bättre.
Passade även på att göra whack hacket och slå på map sensorn och hoppas att det som ev. är knas med den blir bättre.
Efter lite hårdgasning ute så kunde jag inte reproducera tidigare tvekningar under acceleration. Så det är ju bra.
Bild

Jag har väl inte direkt haft några problem med tomgången men såg att det var ganska simpelt att rengöra IAC (tomgångsventil av något slag). Ska tydligen vara en samlingsplats för sot och äckel.
Skruvade av den och såg att den var riktigt svart.
Bild
Ett sätt att prova om IAC funkar som den skall är att hålla för dom två hålen ovanför gasspjället. Dör bilen = felaktig IAC. Min dog inte när jag gjorde detta men det gjorde skillnad att rengöra ändå.

Öste på med bromsrengöring, torkade ur och oljade till packningen.
Bild
Tomgången blev betydligt bättre. Ligger stabilare och nu dippar den inte ner som den brukar göra när man kommer till stopp till exempel. Trodde faktiskt inte det skulle göra sådan skillnad så jag blev riktigt nöjd.
Film på hur man rengör IAC finns här och i textform här.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

+1 :)
svbl

Skadar nog inte att rengöra där och det ska jag göra..
Men jag tror inte det har med ryckningarna i jämn hög hastiget att göra .
Ska även kolla upp gasspjälls huset om det är skit där.
Och det va inte felkod på den givare som sitter på ovansidan utan den som sitter på sidan..
Men det kan ju hjälpa med kotaktolja och extra stripar runt den...
Man kan ju pyssla mycke för att slippa byta ut det...Om det bara skulle bero på ett glapp problem som kommer när det blir riktigt hett där...
Har ju kört rätt så hårt ibland och inte märkt några problem.....
Är ju lite konstigt att det inte märks nåt i 160-200 i många mil på autobahn......när det va lite svalt ute ..
Men så fort det blev varm ute började det att rycka ....
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 67 times
Been thanked: 155 times

Skadar inte att testa, det är ett "vanligt" fel och precis de symptomen du beskrev, bortsett från det bra vädret.
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Prova det som nämnts ovan, men det låter inte riktigt orsaken här men man vet aldrig
Annars kan du kolla vad du har för spänning från spjällägesgivaren (TPS), om du har en felkodsläsare så bör du enkelt kunna få fram spänningen där.
Om jag kommer ihåg rätt så bör den ligga på ca 0,3V vid tomgång och ca 4,5V vid fullgas.
Fullgas kan du förslagsvis testa med motorn avstängd :)
Kan hända att den behöver justeras lite bara. Tror det går att köpa en ny givare löst annars, inte från Honda dock.
svbl

Ska "grotta" ner mig i problemet bara alla måsten är borta...typ passa på att måla fönster när det är fint väder och det inte är 13gr varmt å regnar....pust å stön !!!
Hur kul är det på en skala att skrapa/slipa / måla fönster ?? :shock:
Hellre lite olja på händerna....... :lol:
Skriv svar