LÖST: B18/B20 går oroligt

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 881
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

Tja.

Har en Aerodrck vti mc2. När jag köpte den satt en B18c4. Bilen blev en brukis och går överlag bra. Men jag märkte att den bludrade en aning när det blev minusgrader om jag mins rätt.

Mer märkbart blev det efter en tur och stopp vid tex affären på 5 min. När jag starta o skulle iväg ville den under ett par minuter självdö några få sekunder, innan den kom igång igen. Oftast/snabbast kom den till liv genom att sätta ner kopplingen. Detta kunde pågå några minuter innan den kom igång ordentligt igen.

Jag gjorde ett B20z1 swap i somras (för att renovera/bygga B18). Efter mycket fick jag fortsätta köra på B18c4 ecu. Jag beslöt oxå att behålla B18 grenröret med tillhörande lambda. Samt så sitter s9b lådan kvar.

På B20 sitter nya stift utöver nya packningar, packboxar, olja o filter. Annars är setup som nämnt:

-B20z1 motor
-B18c4 grenrör ink lambda o katt
-B18c4 ecu p9k
-s9b låda
-öppet filter
-2.25" rostfritt catback

Jag har inte hunnit mappa bilen, men den ska mappas, på en p06 tror jag.

Symptomet med att den självdör ett par minuter eftet kort stopp finns alltså kvar. O nu när det börjar bli minusgrader märker jag att den bludrar mer o går sämre. Många gånger, vid mer gas, kan man känna hur de släpper efter vid ca 3k rpm.

Men eftersom bilen går liknande med båda motorerna, kan de bero på lambda eller ecu? Kan det vara något annat?

Jag vet att jag borde mappa innan jag frågar, men vill vara berädd om felet är kvar efter mapp.

//
Senast redigerad av Surikaten den 2 december 2024, 07:28, redigerad totalt 1 gånger.
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
Xebers76
HPC Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 6 januari 2024, 23:10
Bil: Civic Aerodeck VTi 98 (MC2)
Namn: Philip Severinsson
Ort: Halmstad
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Sent svar. Men bara kom på nu att vi kanske återigen sitter i samma båt med våra MC2or. Har likande problem med en D14A8 i en MB8 som sakta blivit värre under senaste åren tills nu för några veckor sedan då den inte längre klarar starta varm ens. Har bytt en massa grejer på ren måfå, får inga felkoder. Nästa steg blir att byta tändmodulen i fördelaren. Det råkar vara så att tändmodulen gick sönder på min B18C4 här nu i Oktober. Men det var antingen att den gick perfekt eller inte alls. Den lade dock felkod 15.

När jag bytte tändmodul i B18C4 fördelaren så reagerade jag på att det inte satt någon kylpasta på den. Dem ska tydligen överhetta då och gå sönder sägs det.

Läser man online om "Honda B series code 15" tycker jag man får många beskrivningar som stämmer in bra. Tyvärr måste ju saker och ting mer eller mindre gå sönder helt innan ECUn lägger felkod.

Tändmodulen heter "Ignitor" på engelska om man vill söka. Jag sökte iofs "Tändmodul" och hittade en "HUCO" på Autodoc som har funkat perfekt dem milen den åkt. Blir å göra samma på MB8an och hoppas det löser sig där med.

Den nya tändmodulen såg inte exakt ut som den gamla så jag fick justera längden på skruvarna så allt passade bra.
Bild
Bild

ingen kylpasta här tydligen

Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Surikaten
Regionombud
Inlägg: 881
Blev medlem: 18 augusti 2010, 03:42
Bil: Civic Ej2
Namn: Tim Rask
Ort: Motala
Has thanked: 56 times
Been thanked: 93 times

Har glömt att uppdatera här. Troligen löst sedan i fredags, kort sagt

Kanon input Xebers76. Tack.

Kör nu på P06 box med emulator o fick in en bättre basmap, som dag och natt. Bilen går sjukt mycket mjukare o piggare. Men felet fanns kvar sporadiskt. Efter o knappat lite mer i HTS fick jag fram motorlampa och då felmine på lambdasonden, som jag misstänkt hela tiden. Har fortfarande kört med den urkopplad och haft detta sporadiska fel. Men i fredags blev feltändningarna tätare, tillslut gav det inte med sig.

Jag svängde in i garaget o kontrollerade alla tändkablar, stift, fördelare, fördelarlock och rotor. Bytte tom mellan B18 o B20 för att kontrollera alla komponenter, men ja, gnista finns på alla 4, o de luktade bensin i. Vad som var lite konstigt var att stiften (nya sedan swapet) var olika svarta/blöta. Började gå igenom kablarna till spridarna o hittade en skavd kabel till spridare #2. Där hade vi felet. Startade bilen o vikade på kabeln, bekräftat!

Skarvade om kabeln och sedan dess har bilen gått hur bra som helst. Filmade en hård-pull och konstaterade att den nu är jämn med, om inte rappare, än den var med B18. :lol: (jämfört med äldre videos).
2 barnspappa, hobbyfotograf, VAG service- & vindrutetekniker, & galning.


Användarvisningsbild
Xebers76
HPC Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 6 januari 2024, 23:10
Bil: Civic Aerodeck VTi 98 (MC2)
Namn: Philip Severinsson
Ort: Halmstad
Has thanked: 2 times
Been thanked: 9 times

Underbart att du hittade det! Skadade kablar är bland dem värsta felen att hitta! :lol:
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator
Inlägg: 2313
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 443 times
Been thanked: 300 times

Bra jobbat till er båda två, tack för att ni delar med er!

Mvh kommer också säkert få B18C4 problem så småningom
Andreas Lärfors : IT ansvarig
Användarvisningsbild
Daugaard
Moderator
Inlägg: 3919
Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
Namn: Emil Daugaard
Ort: Tyresö (Sthlm)
Has thanked: 123 times
Been thanked: 297 times

Skönt att det löst sig ♥️
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Skriv svar