Hammerin skrev:Gällande kat eller ej, så skulle jag idag aldrig åka utan. Stoppar polisen dig så ser de en katt, lättare att få ta en sväng och värma för bra resultat än att inte ha någon.
Vet en person som råkade ut för detta och polisen gav föreläggande om kontroll på besiktningen, killen åkte raka spåret till bilprovningen och fick bilen godkänd. skickade sedan en överklagan och kvitto till polisen, fick sedan svar nästa vecka med ursäkt och pengar på kontot för besiktningen.
Försöker att hålla livet så enkelt som möjligt, så finns det tid till annat
Hmmm, dessutom så vill jag försöka att undvika att reta upp lagen i onödan, då de ändå kan ha vissa synpunkter på min bil
Själv kör jag med 100cells kisse, den har suttit på i snart 4år utan problem.
Okay Tack för svaret
Verkar ju som tidigare skrivet i tråden att Tur har med mycket att göra.. vet inte hur det kommer sig.
Min bil är iaf en helt original Crx ´89 med d16z5 motorn. Har headers på och öppet filter.. Den enda modifikationen på så sätt,sen är det catback. Tror du en 100cell eller 200cell som jag länkade kommer gå igenom,eller behövs det mer motor för att få upp tempen?
Jag är helt okunnig på avgassystem, men om man vill köra utan kat, ersätter man biten med rent rör eller måste man ha flänsat och trådat och allt det nu är? För jag ska bara åka bana med min bil. Så spelar inte så stor roll hur lagligt det är eller ej.
Sådan här kör jag med och den är i själva verket mer som en ljuddämpare. Vet inte hur Hammerin menar att Polisen ska kunna se skillnad på en sådan mot en katalysator?
Sen finns varianten som är mer som ett vanligt rör: Denna är lite mer uppenbar för Polisen att se när dom har tagit in bilen på OKQ8´s GDS och hissat upp den för att samtidigt kolla med avgasprovare om allt är i sin ordning.
Så Andy, mi amigo, flänsar och ett vanligt rör i samma dimension som ditt övriga avgas blir skitbra