Hjulstuds på CTR EP3, tips på åtgärd?
- MiWi
- Bil: CTR EP3 -03
- Namn: Michél Lundbeck
Dags för uppdatering på mitt "problem" som tyvärr har kommit tillbaka.
Efter att jag bytte mina motor/v-lådsfästen till Innovate 75A så har jag fått problem med mer hjulspinn samt att hjulstudsen har återvänt. Med originalfästen kunde jag launcha vid 4800 rpm med gott samvete utan studs och nästintill fritt från hjulspinn. Nu med launchen sänkt till 4500 rpm så har jag fortfarande problem med hjulstuds med efterföljande grepproblem. Jag ska laborera efter jobbet och sänka launchen ytterligare vilket känns som en utveckling åt fel håll.
Först trodde jag hjulspinn och studs beroedde på att launch samt Vtec aktiverades vid samma varvtal, därav sänkningen till 4500 rpm av launch. Trots detta studsar det i starterna och jag måste göra gasuppsläpp för att bli av med studsen så man kan fortsätta gasa därefter.
Tog en bild efter att ha laborerat med olika däckstemperaturer samt launch på 4500 rpm. Se bild nedan:

Mot tidigare 2-3 meter hjulspinn utan studs har vi idag hamnat på 15 meter hjulspinn med en massa studs (vilket bilden visar). På bild ser det ut som bara ett av däcken greppar men det beror på ljuset samt undermålig asfalt på platsen, diffen är aktiv.
Mitt främre motorfäste är fortfarande original (Innovate skickar inte med det främre trots att man beställer "komplett" sats med fästen, möjligtvis gör ingen tillverkare det?) och jag misstänker att det fästet utsätts för mycket belastning nu när resten utav mina fästen är stumma och att det är anledningen till mina studs.
Effektmodifieringen sedan innan är RBC-insug samt JDM-kammar men med tanke på att jag knappt känner skillnaden i effekt så har jag svårt att tro det har en betydelse för fästet.
I annat fall så gav nya hårdare motorfästen försämrat startgrepp vilket känns lite trist, men det är bara att ta nya tag och jobba mer övertid.
Vad tror ni andra, är det någon detalj jag glömmer att räkna med gällande detta?
Efter att jag bytte mina motor/v-lådsfästen till Innovate 75A så har jag fått problem med mer hjulspinn samt att hjulstudsen har återvänt. Med originalfästen kunde jag launcha vid 4800 rpm med gott samvete utan studs och nästintill fritt från hjulspinn. Nu med launchen sänkt till 4500 rpm så har jag fortfarande problem med hjulstuds med efterföljande grepproblem. Jag ska laborera efter jobbet och sänka launchen ytterligare vilket känns som en utveckling åt fel håll.
Först trodde jag hjulspinn och studs beroedde på att launch samt Vtec aktiverades vid samma varvtal, därav sänkningen till 4500 rpm av launch. Trots detta studsar det i starterna och jag måste göra gasuppsläpp för att bli av med studsen så man kan fortsätta gasa därefter.
Tog en bild efter att ha laborerat med olika däckstemperaturer samt launch på 4500 rpm. Se bild nedan:

Mot tidigare 2-3 meter hjulspinn utan studs har vi idag hamnat på 15 meter hjulspinn med en massa studs (vilket bilden visar). På bild ser det ut som bara ett av däcken greppar men det beror på ljuset samt undermålig asfalt på platsen, diffen är aktiv.
Mitt främre motorfäste är fortfarande original (Innovate skickar inte med det främre trots att man beställer "komplett" sats med fästen, möjligtvis gör ingen tillverkare det?) och jag misstänker att det fästet utsätts för mycket belastning nu när resten utav mina fästen är stumma och att det är anledningen till mina studs.
Effektmodifieringen sedan innan är RBC-insug samt JDM-kammar men med tanke på att jag knappt känner skillnaden i effekt så har jag svårt att tro det har en betydelse för fästet.
I annat fall så gav nya hårdare motorfästen försämrat startgrepp vilket känns lite trist, men det är bara att ta nya tag och jobba mer övertid.
Vad tror ni andra, är det någon detalj jag glömmer att räkna med gällande detta?
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Gjorde du nåt åt dina länkarmsbussningar?
Det främre motorfästet gör nog inte så värst mycket, men du kan ju kolla så det inte är trasigt och eventuellt peta i ES insatskuddar.
Det främre motorfästet gör nog inte så värst mycket, men du kan ju kolla så det inte är trasigt och eventuellt peta i ES insatskuddar.
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Se över dina länkarmsbussningar, de kan flexa "rejält".
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
- MiWi
fonzeka skrev:Gjorde du nåt åt dina länkarmsbussningar?
Jag har nya liggandes men ej monterade än. Kan den ökade påfrestningen ifrån de hårdare motorfästerna göra så att belastningen på länkarmsbussningarna ökar vid acceleration? Med tanke på att problemet förvärrades till att bli lika illa / sämre än det var innan bytet?turbobulten skrev:Se över dina länkarmsbussningar, de kan flexa "rejält".
Jag överväger att handla hem Innovates 75A-fäste även till främre motorfästet så att alla fästen ligger på samma nivå. Originalfästet är ej trasigt men flexar och med tanke på hur stumma resten utav mina fästen är borde funktionen hos det främre påverkas negativt.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
- fonzeka
Ja den svagaste punkten är nog länkarmarna nu så se till att byta bussningarna där först innan du beställer nåt mer.
Tycker inte du borde behöva byta det främre men det skadar väl såklart inte
- MiWi
Då blir det byte utav länkarmsbussningarna inom kort så ska jag fundera fram tills helgen gällande det sista motorfästet. Sedan får man hoppas att det börjar märkas skillnad i chassit vid acceleration.fonzeka skrev:Ja den svagaste punkten är nog länkarmarna nu så se till att byta bussningarna där först innan du beställer nåt mer.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
- turbobulten
- Bil: EP3
- Namn: Sebastian "Basse" Forssman
- Has thanked: 3 times
Att byte de där bussningarna känns som ett fasansfullt projekt. Måste ju riva ner en del innan man kommer åt länkarmarna. Sedan att få ur de också. Sen pressa i de nya.
Inget som man kan göra hemma med vardagliga verktyg kanske.
Får väl skicka in de för pressning.
Inget som man kan göra hemma med vardagliga verktyg kanske.
Får väl skicka in de för pressning.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
- fonzeka
Så farligt är det väl inte, bort med hjulet och sen är det ju bara fyra skruvar 
En press underlättar såklart när man ska ur med de gamla bussningarna men det går utan.
Borra ett par hål genom bussningen så ett bågfilsblad går igenom sen sågar man försiktigt av den yttre hylsan.
En press underlättar såklart när man ska ur med de gamla bussningarna men det går utan.
Borra ett par hål genom bussningen så ett bågfilsblad går igenom sen sågar man försiktigt av den yttre hylsan.
- MiWi
Mycket fett och ett skruvstäd brukar hjälpa. 
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!