Hej,min mor har en legend -92 med V6 och jag funderar om det kan vara någon av blockpackningarna som har sprungit läck.
När jag kör motorn varm och ställer mig och lyssnar vid expansionskärlet så stormkokar det! Kan någon fastställa mitt problem? är det inget annat fel.
Om jag nu måste byta båda packningarna så kostar det kring 13000 spänn på autoriserad Honda verkstad. jag tänker inte betala så mycket.
Finns det möjlighet att byta själv om man köper packnings-satsen och tilhandhåller sig själv med konventionella verktyg eller måste man lyfta ur motorn eller så?
Kom med förslag, tack på förhand//Jonte
blockpackning
-
Fresa
- Namn: Fredrik Arvidsson
- Kontakt:
Ska inte vara några problem om du inte har tummen mitt i handen. Men det låter snarare som om ditt kylsystem inte funkar som det ska... Visar temp-mätaren rött med?
[b]Fredrik Arvidsson, Linköping[/b]
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Honda Civic Sedan '92 (ESi)
Civic 92-95-prylar till salu: <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=18841&hl=" target="_blank">Här</a>
Du menar topplockspackning (X2). Jovisst kan du byta själv om du besitter de rätta kunskaperna samt verktyg. Du får plana toppen/topparna, helst provtrycka den/dem samt byta packning. Sen finns det kanske något som orsakat det hela som en kass kylare el dylikt.
edit
Här kan du få motorarbete utfört: <a href="http://www.mmr.se/" target="_blank">http://www.mmr.se/</a>
edit
Här kan du få motorarbete utfört: <a href="http://www.mmr.se/" target="_blank">http://www.mmr.se/</a>
Senast redigerad av andno den 22 september 2005, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
ANDERS NORDSTRÖM, LUND #653
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
HONDA GOLD WING GL 1500 SE 1998
Såld:
HONDA PRELUDE 2.3 4WS 1992 (snyft)
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 37 times
- Kontakt:
Provtryck kylsystemet. Ska du byta topppackning så är det rätt många verktyg du behöver utöver vanliga handverktyg.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
Christer R
- Kontakt:
Troligen för lite kylvätska i systemet
Kolla om det läcker från kylaren någonstans
Christer
Kolla om det läcker från kylaren någonstans
Christer
Christer Rosenholtz
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
Så blir det ju när Du har kompression i kylsystemet p.g.a. paj toppackning. Men det måste ju ha sin orsak. Kanske i en kass kylare?
Edit: Har Du kollat kylvätskan som Christer säger?
Edit: Har Du kollat kylvätskan som Christer säger?
Senast redigerad av MagnusL den 22 september 2005, 14:41, redigerad totalt 1 gånger.
2008 wrx sti
2008 wrx sti
Menar du att toppackningen har gått eftersom kylaren är kass? Finns den möjligheten? hur fungerar det?
Jag har inte fyllt på någe mer kylvätska eftersom jag tycker inte det är nödvändigt eftersom jag tror att det kommer ändå läcka ut. Det är för lite vätska i systemet det vet jag.
Jag har inte fyllt på någe mer kylvätska eftersom jag tycker inte det är nödvändigt eftersom jag tror att det kommer ändå läcka ut. Det är för lite vätska i systemet det vet jag.
Jonathan Huldén
-
Honda Stockholm
- Bil: CRV
- Namn: Christer Rosenholtz
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Hej
Ev finns det en komplett motor till salu
ca 25000 mil
Den som finns är reserverad men ej hämtad
Tyvärr är det så att ingen motor håller utan rätt mängd
av kylvätska.
Samt att kylaren måste vara hel
Christer Rosenholtz
Ev finns det en komplett motor till salu
ca 25000 mil
Den som finns är reserverad men ej hämtad
Tyvärr är det så att ingen motor håller utan rätt mängd
av kylvätska.
Samt att kylaren måste vara hel
Christer Rosenholtz
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
-
MagnusL
- Bil: Accord 99
- Namn: Magnus Lovgren
<!--QuoteBegin-hulden+23 Sep 2005, 09:55:46--><div class='quotetop'>QUOTE(hulden @ 23 Sep 2005, 09:55:46)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Menar du att toppackningen har gått eftersom kylaren är kass? Finns den möjligheten? hur fungerar det?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=192129"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om kylaren är kass eller att du inte har tillräckligt med kylvätska i systemet så blir ju motorn för varm. När motorn blir för varm kan t.ex. toppen bli skev. Toppackningen håller inte tätt och det blir tryck i kylsystemet och kylvätskan sprutar ur expansionskärlet. Har Du oljefilm på kylarlocket eller i expansionskärlet? Vi pratar små mängder nu. Vilken färg har du på avgaserna?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=192129"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Om kylaren är kass eller att du inte har tillräckligt med kylvätska i systemet så blir ju motorn för varm. När motorn blir för varm kan t.ex. toppen bli skev. Toppackningen håller inte tätt och det blir tryck i kylsystemet och kylvätskan sprutar ur expansionskärlet. Har Du oljefilm på kylarlocket eller i expansionskärlet? Vi pratar små mängder nu. Vilken färg har du på avgaserna?
2008 wrx sti
2008 wrx sti
tack, jag har varit på verkstan o dom sade att topp packningen har gått...sotnings sats går på 3600:- och arbetet på 20000 om det nu inte behöver bytas topp eller plana...jaja Tydligen har förra ägaren gjort ett termostatbyte på en firma som troligen inte har efterfyllt med kylarvätska..därav problemet...Mén men inge kul när sånt här präglar erfarenhetarna.
Jonathan Huldén
-
Honda Stockholm
- Bil: CRV
- Namn: Christer Rosenholtz
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Motor finns kvar till salu
Christer
Christer
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
<!--QuoteBegin-hulden+5 Oct 2005, 13:24:51--><div class='quotetop'>QUOTE(hulden @ 5 Oct 2005, 13:24:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tack, jag har varit på verkstan o dom sade att topp packningen har gått...sotnings sats går på 3600:- och arbetet på 20000 om det nu inte behöver bytas topp eller plana...jaja Tydligen har förra ägaren gjort ett termostatbyte på en firma som troligen inte har efterfyllt med kylarvätska..därav problemet...Mén men inge kul när sånt här präglar erfarenhetarna.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196835"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
skummt pris du fått!
honda tar ca 1200kr för en sotningssats.
polaren som jobba på Volvo firma bytte topp packning på en 850 och han nämde att med allt arbete och matreal så gick det på ungefär 11k.
visst,är inte en volvo det handlar om nu..men principen är den samma.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196835"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
skummt pris du fått!
polaren som jobba på Volvo firma bytte topp packning på en 850 och han nämde att med allt arbete och matreal så gick det på ungefär 11k.
<!--QuoteBegin-hondapower+5 Oct 2005, 15:45:49--><div class='quotetop'>QUOTE(hondapower @ 5 Oct 2005, 15:45:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-hulden+5 Oct 2005, 13:24:51--><div class='quotetop'>QUOTE(hulden @ 5 Oct 2005, 13:24:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tack, jag har varit på verkstan o dom sade att topp packningen har gått...sotnings sats går på 3600:- och arbetet på 20000 om det nu inte behöver bytas topp eller plana...jaja Tydligen har förra ägaren gjort ett termostatbyte på en firma som troligen inte har efterfyllt med kylarvätska..därav problemet...Mén men inge kul när sånt här präglar erfarenhetarna.
skummt pris du fått!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196872"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
V6a [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
skummt pris du fått!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196872"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
Henrik Mårdh #248
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
Göteborg
Civic VT-91 *renovering pågår*
Civic EK4 -00 *såld*
SAAB 9-5 2.3T kombi -01 *Familjepulkan**såld*
Civic 1.8 Sport -11 *Nya familjepulkan*
Tack till
SCRAM
-
hondapower
- Been thanked: 3 times
<!--QuoteBegin-Mibbe+5 Oct 2005, 14:47:18--><div class='quotetop'>QUOTE(Mibbe @ 5 Oct 2005, 14:47:18)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-hondapower+5 Oct 2005, 15:45:49--><div class='quotetop'>QUOTE(hondapower @ 5 Oct 2005, 15:45:49)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin--><!--QuoteBegin-hulden+5 Oct 2005, 13:24:51--><div class='quotetop'>QUOTE(hulden @ 5 Oct 2005, 13:24:51)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->tack, jag har varit på verkstan o dom sade att topp packningen har gått...sotnings sats går på 3600:- och arbetet på 20000 om det nu inte behöver bytas topp eller plana...jaja Tydligen har förra ägaren gjort ett termostatbyte på en firma som troligen inte har efterfyllt med kylarvätska..därav problemet...Mén men inge kul när sånt här präglar erfarenhetarna.
skummt pris du fått!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196873"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
och??
ingen direkt skillnad pga 1-2 extra cyl.
jobbet i sig är oftast det samma.
skummt pris du fått!
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196873"><{POST_SNAPBACK}></a></div>
och??
ingen direkt skillnad pga 1-2 extra cyl.
jobbet i sig är oftast det samma.
-
Andreas Lundgren
- Bil: Honda TSX
- Namn: Andreas Lundgren
<!--QuoteBegin-Lynxen+5 Oct 2005, 15:31:23--><div class='quotetop'>QUOTE(Lynxen @ 5 Oct 2005, 15:31:23)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hondapower, en V6:a har 2 topplock...
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196894"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
och eventuellt 4 kamaxlar/kamdev istället för 2 [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=196894"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
och eventuellt 4 kamaxlar/kamdev istället för 2 [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... >/wink.gif[/img]
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943
Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07
Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
HPC-member #943