duktiga saab
[attachment=14719:attachment]När man blev far ville man ju att lillstumpan skulle åk så säkert som möjligt,
så det blev en saab 95:a efter många om och men.
Efter ett tag så började motorn att knaka,lätt som det var ventilerna.
Så jag skulle kolla oljan. När jag lyfter på olje stickan så är det helt fullt med en sörja som ser ut som majonäs. Upp till saab verkstan och frågade va f_n det var.
Verkstads killen följde med ut för att titta. Han sa att det var vevhusventilationen som var igensatt och att det behövdes ett akut olje bytte.
OOOOOOOOO låter bra akut olje bytte. In i verkstaden med bilen och mekanikerna dök ner och kom upp lika snabt
-fan det är det värsta jag sett, kom och kolla killar
I med ny olja medans jag ställde 1000 frågor, men fick inte ett vetit svar.
De sa att det hade varit litte problem med vevhusventen och att det skulle komma någon ombyggnadssats nästa vecka eller så.
När oljan var bytt och jag betalat 800 så var det bara att köra och knakningarna skulle försvinna, bra tänkte jag och ångade hemmåt.
Tänkte jag skulle hålla kol under loket med jämmna mellan rum för att hålla kolla om det kom mer majonäs. Mycket riktigt det kommer nytt hella tiden och knakningarna har ej försvunit. Ringde till saab och kollade hur långt det hade kommit med ombyggnadssatsen, nästa vecka blev svaret.
Jag blir så tröt på skiten. Vill inte att skiten ska frysa sönder eller skära i hopp.
Har ej korekt ifyld servicebok heller så det går inte på motorgarantin heller om något skulle tacka för sig.
så det blev en saab 95:a efter många om och men.
Efter ett tag så började motorn att knaka,lätt som det var ventilerna.
Så jag skulle kolla oljan. När jag lyfter på olje stickan så är det helt fullt med en sörja som ser ut som majonäs. Upp till saab verkstan och frågade va f_n det var.
Verkstads killen följde med ut för att titta. Han sa att det var vevhusventilationen som var igensatt och att det behövdes ett akut olje bytte.
OOOOOOOOO låter bra akut olje bytte. In i verkstaden med bilen och mekanikerna dök ner och kom upp lika snabt
-fan det är det värsta jag sett, kom och kolla killar
I med ny olja medans jag ställde 1000 frågor, men fick inte ett vetit svar.
De sa att det hade varit litte problem med vevhusventen och att det skulle komma någon ombyggnadssats nästa vecka eller så.
När oljan var bytt och jag betalat 800 så var det bara att köra och knakningarna skulle försvinna, bra tänkte jag och ångade hemmåt.
Tänkte jag skulle hålla kol under loket med jämmna mellan rum för att hålla kolla om det kom mer majonäs. Mycket riktigt det kommer nytt hella tiden och knakningarna har ej försvunit. Ringde till saab och kollade hur långt det hade kommit med ombyggnadssatsen, nästa vecka blev svaret.
Jag blir så tröt på skiten. Vill inte att skiten ska frysa sönder eller skära i hopp.
Har ej korekt ifyld servicebok heller så det går inte på motorgarantin heller om något skulle tacka för sig.
<span style='font-family:Courier'><span style='font-family:Arial'>Jens Wahlman</span></span>
vw caddy
civic esi-hb-såld
civic 1,5 ghetto räzer / snart mpfi-till salu
saab 9-5 2,0t till salu
<span style='font-family:Arial'>I read that drugs, alcohol, sex, and partyin all night was bad for me, so I made the best decision of my life.......I quit reading </span>
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
<span style='font-family:Arial'>I read that drugs, alcohol, sex, and partyin all night was bad for me, so I made the best decision of my life.......I quit reading </span>
-
Vtec_Lambo
- Bil: CR-V PHEV 2024
- Namn: Mathias Beijer
Har hört mycket skit om saabs modeller, aldrig att jag köper en sån...
Lider med dig.
Lider med dig.
Honda CR-V PHEV
Tja, Saab. Namnet säger allt...
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:Optima'>[b] <span style='color:blue'>
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
--- Martin Dalberg ---
------ Markaryd ------
</span> <span style='color:red'>
Nissan Skyline R33 GTS-25T</span><span style='color:black'>
CRX DOHC -89 (Såld!)
Volvo 740 GL -86 Vinterpulka
</span>[/b]
[b]<span style='font-size:10pt;line-height:100%'><span style='color:Red'></span><span style='color:Green'></span> <span style='color:Black'></span>[/b]</span></span>
[b]<span style='font-size:8pt;line-height:100%'>
<a href='http://www.mozilla.org/products/firefox/' target='_blank'>Fuck Micro$oft IE. Take back the web with Firefox.</a>
<a href='http://www.garaget.org/mypage/?user=20748' target='_blank'>Garaget.org</a></span>
</span>[/b]
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Jag har fått lära mig att har man "majonäs" i motorn så beror det på att man gör många kallstarter där motorn aldrig får bli riktigt varm, alltså är det fukt som blir geggig. Det ser jag ofta på jobbet på småbilar som bara rullar nån mil om dan typ.
Ditt problem löser sig tyvärr inte med den nya vevhusventilationen som skulle kommit ut redan v.48. Det som sker med det för höga trycket som råder i dessa motorer är att oljan trycks ut genom kamkedjetransmitionen mm mm mm.
Så att en ny vevhusvent eller ett oljebyte skulle lösa ditt problem är skitsnack. Visst hjälper det med ett oljebyte men det löser aldrig ditt problem. En motorsköljning skulle jag gjort för att få bort geggan.
PS! Jag jobbar som bilmekaniker på en SAAB verkstad så jag har lite koll på skiten! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Ditt problem löser sig tyvärr inte med den nya vevhusventilationen som skulle kommit ut redan v.48. Det som sker med det för höga trycket som råder i dessa motorer är att oljan trycks ut genom kamkedjetransmitionen mm mm mm.
Så att en ny vevhusvent eller ett oljebyte skulle lösa ditt problem är skitsnack. Visst hjälper det med ett oljebyte men det löser aldrig ditt problem. En motorsköljning skulle jag gjort för att få bort geggan.
PS! Jag jobbar som bilmekaniker på en SAAB verkstad så jag har lite koll på skiten! [img]http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /smile.gif[/img]
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Hur länge ska man köra då för att det inte ska räknas som en kallstart?
<span style='font-family:Courier'><span style='font-family:Arial'>Jens Wahlman</span></span>
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
fixa en eller ett par stämplar av dani.. så e saken klar sen =)
garanti, here we come...
förresten så är det inte tvång på att en saabverkstad skall ha servat för att garantin skall gälla..
garanti, here we come...
förresten så är det inte tvång på att en saabverkstad skall ha servat för att garantin skall gälla..
Fredrick G.
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
[b]Bmw m3 -03.
Smart fortwo -08.
Piaggio Vespa Primavera -67.[/b]
- Dani
- Kontakt:
<!--QuoteBegin-jensa+14 Jan 2006, 12:56:27--><div class='quotetop'>QUOTE(jensa 4 14 Jan 2006, 12:56:27)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Hur länge ska man köra då för att det inte ska räknas som en kallstart?
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=230403"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
När motorn nått arbetstemperatur och sen är såpass varm så att nålen inte är i bott. Bäst är ju om motorn körs en stund efter den nått arbetstemp så att den blir ordentligt genomvarm.
Sen stämmer det Fredrick säger, vilken verkstad som helst funkar, men nu är det ju tyvärr för sent i ditt fall om inte alla service är gjorda.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=230403"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
När motorn nått arbetstemperatur och sen är såpass varm så att nålen inte är i bott. Bäst är ju om motorn körs en stund efter den nått arbetstemp så att den blir ordentligt genomvarm.
Sen stämmer det Fredrick säger, vilken verkstad som helst funkar, men nu är det ju tyvärr för sent i ditt fall om inte alla service är gjorda.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Då är dett inte kalstarter som är problemet för den körs sällan kortare sträkor.(Bor ute på glesbyggden) Får väll letta upp något ställe som gör motordialys.
Någon som vet om det finns någon i småland?
Någon som vet om det finns någon i småland?
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
- Dani
- Kontakt:
Hur länge har du haft bilen? Och vet du nåt om bilens historik?
Att motorn knackar beror säkerligen på kedjan, det blir så när sträckaren åker ut för långt och kedjan för en massa oljud.
Det kan även bero på att lagrena blir dåliga om man kör med för lite olja i motorn vilket är ett vanligt fel eftersom dessa motorer drar sjuka mängder olja om man inte sköter dom och byter olja oftare än vad s-boken säger.
Att motorn knackar beror säkerligen på kedjan, det blir så när sträckaren åker ut för långt och kedjan för en massa oljud.
Det kan även bero på att lagrena blir dåliga om man kör med för lite olja i motorn vilket är ett vanligt fel eftersom dessa motorer drar sjuka mängder olja om man inte sköter dom och byter olja oftare än vad s-boken säger.
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Stämplingarna kan du glömma, man behöver arbetsordernummer för att etac ska godkänna. Har diskuterat detta med en annan arbetskamrat. Vevhusventilationen strular förvisso, men sen tror vi att mobil 1 oljan är otillräckligt..vi har fått höra att andra verkstäder har använt castrol och de har inte haft några problem med oil-sludge....sen verkar det var så att han har den "senaste" modifieringen...borrat håll i påfyllröret monterat ditt bromsnippel och kopplat det till spjällhuset. Då är det troligtvis kondens som orsakat sörjan.....
Alexis Ulloa
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
Honda Civic HB-93
Så SLÖ!!!
- Dani
- Kontakt:
Mobil 1 ÄR FÖR tunn, den funkar inte, den är skit. En på jobbet hällde i Opels syntetolja och den drar typ ingenting med den, så slutsatsen är att SAAB använder en för tunn olja i sina motorer och skapar problem för sig själva helt på egen hand.
Sen måste det vara kondens som orsakat geggan, jag fattar inte vad det var för klåpare som sa till dig att en modifiering av vevhusventilationen skulle hjälpa dig med ditt problem. Har du mkt oljekladd på motorn på baksidan och på passagerarsidan där kamkedjan är?
Sen måste det vara kondens som orsakat geggan, jag fattar inte vad det var för klåpare som sa till dig att en modifiering av vevhusventilationen skulle hjälpa dig med ditt problem. Har du mkt oljekladd på motorn på baksidan och på passagerarsidan där kamkedjan är?
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Mobil 1 haha
vi vägrade använda mobil oljan när jag jobbade på svenska bil... va nånn höjdare som sa att de va de bästa å blablabla.. nånn tjänar duktigt med pengar på att Saab har valt de till sina motorer för bra olja e de inte
i mina ögon så är mobil1 överreklamerat skit som bara tar betalt för märket, häll i riktig olja (jag svär vid Valvoline men annat funkar säkert åxå) så slipper du säkert problemet (om nu inte motorn rasar förståss)
vi vägrade använda mobil oljan när jag jobbade på svenska bil... va nånn höjdare som sa att de va de bästa å blablabla.. nånn tjänar duktigt med pengar på att Saab har valt de till sina motorer för bra olja e de inte
i mina ögon så är mobil1 överreklamerat skit som bara tar betalt för märket, häll i riktig olja (jag svär vid Valvoline men annat funkar säkert åxå) så slipper du säkert problemet (om nu inte motorn rasar förståss)
Senast redigerad av Kristian den 14 januari 2006, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
<!--QuoteBegin-Dani+14 Jan 2006, 21:15:15--><div class='quotetop'>QUOTE(Dani 4 14 Jan 2006, 21:15:15)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Mobil 1 ÄR FÖR tunn, den funkar inte, den är skit. En på jobbet hällde i Opels syntetolja och den drar typ ingenting med den, så slutsatsen är att SAAB använder en för tunn olja i sina motorer och skapar problem för sig själva helt på egen hand.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=230624"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Köpte bilen i sommras och historiken vet jag bara det som står i serviceboken.
Vet ej, har ej kollat om det är kladd på baksidan och på passagerarsidan där kamkedjan är. Är det något lager som är trasigt då eller.
<div align="right"><a href="index.php?act=findpost&pid=230624"><{POST_SNAPBACK}></a></div><!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Köpte bilen i sommras och historiken vet jag bara det som står i serviceboken.
Vet ej, har ej kollat om det är kladd på baksidan och på passagerarsidan där kamkedjan är. Är det något lager som är trasigt då eller.
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
- Dani
- Kontakt:
Med oljekladd menar jag inte sån där gegga utan olja som läckt ut, bara så vi snackar om rätt sak båda två.
Det är inte pga att ett lager som pajar som motorerna trycker ut olja där utan det är troligen pga det höga vevhustrycket har jag uppfattat det som, det är så många som tror så olika så det är svårt att få reda på EXAKT varför. Om du har oljeläckage där jag beskrev, vilket jag är övertygad om att du har, så kan det nog avhjälpas med en ny vevhusventilation men geggan i motorn kommer inte försvinna pga det.
Det kan vara värt att utföra en invändig motortvätt så att säga, hade iaf jag testat. Hur långt har bilen gått?
Det är inte pga att ett lager som pajar som motorerna trycker ut olja där utan det är troligen pga det höga vevhustrycket har jag uppfattat det som, det är så många som tror så olika så det är svårt att få reda på EXAKT varför. Om du har oljeläckage där jag beskrev, vilket jag är övertygad om att du har, så kan det nog avhjälpas med en ny vevhusventilation men geggan i motorn kommer inte försvinna pga det.
Det kan vara värt att utföra en invändig motortvätt så att säga, hade iaf jag testat. Hur långt har bilen gått?
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Bilen har snart gått 16500.
När de bytte olja såg jag att det var olja på sidan.
När de bytte olja såg jag att det var olja på sidan.
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
vw caddy
civic esi-hb-såld
saab 9-5 2,0t till salu
- Dani
- Kontakt:
OK, då har du standardläckaget med alltså.
Geggan kan du aldrig få bort helt såvida man inte gör nån invändig motortvätt eller liknande, det kan hjälpa om du byter olja ofta men det försvinner inte helt.
Sen får du vänta på den nya vevhusmodifieringen och hoppas att det löser läckaget iallafall, har du märkt om bilen drar mkt olja?
Geggan kan du aldrig få bort helt såvida man inte gör nån invändig motortvätt eller liknande, det kan hjälpa om du byter olja ofta men det försvinner inte helt.
Sen får du vänta på den nya vevhusmodifieringen och hoppas att det löser läckaget iallafall, har du märkt om bilen drar mkt olja?
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014