FAQ om Turbo-bygge

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Jag har sökt utan att hitta svar......

Placeringen av avgastempen vore bra att ha så nära avgasportarna som möjligt, men är det lämpligt att placera den i dp direkt efter turbon ? Har ett hål ledigt där <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Nej, den ska sitta innan turbon. Gärna i kollektorn om sådan finns.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
oscii
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

Gärna då i 2ans runner, en bit ifrån utgången 7cm ungefär,
den blir varmast enl dom vise.
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
MoRoN
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2004, 16:38
Bil: Prelude 2.2vti
Namn: Patrik Pawlak
Ort: Stockholm

undrar om någon vet en bra setup till h22 om man vill ha ca 350hk ut på hjulen, då jag själv lutar lte åt turbo hållet med min prelude.
Patrik Pawlak
stockholm
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Om man kör med ett unichip och större spridare/pump. Behöver man byta mappsensor då också?
Vilket unichip bör man ha till b16a?

MVH
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

om du ska ladda över 0.7bar så behöver du en ny mappsensor

en A-box är vad som ska ha för våra hondor så som jag förstod det!

EDIT: själv har jag en D-box o det funkar oxå
Senast redigerad av Ali den 22 februari 2007, 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

ha försökt sitta å lar mig lite om mapp läsning

jag ha räknat 29,7 (absolut tryck) * (VE) 90% * 8500(varv) * 97,6 (volymen i tum)
----------------------------------------------------------------------------------------------
639,6 (nått som bara ska va)* (460+100 insugs temp i F * 460, nått som oxå bara ska va)

formeln finns på Garretts hemsida

<a href='http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... ch103.html' target='_blank'>http://www.turbobygarrett.com/turbobyga ... 03.html</a>

hur som helst så fick jag ut det hära då jag satt dit plopparna i mappen på olika varv
ser det bra ut ?
[attachmentid=24752]
Senast redigerad av Anton den 23 februari 2007, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Decson
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

Nu är kolvar stakar, packningar, lager.. lite av varje bokat och ska nog installeras till sommarn 2008, kör lågt ladd på org.motor i sommar. Har en fråga om sprutet, vad rekommenderar ni och varför?
De jag funderar på är Civinco BC500, ÅF i sverige så hjälp är lätttillgängligt, även installationshjälp mot betalning.
Hondata S300, vet inget om det mer än en flyktig rekommendation.
Ett plus vore om man kunde ha två mappar klara, en för D16Z6Turbo och en för besiktning. Laddtryck ungefär 1bar om det spelar nån roll för val av styrningen av det hela
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Enklaste är att modda orgboxen och mappa om med en 3 bars mappsensor. Du kan köra orgsensor till 0.7 i ladd.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

Decson skrev:Ett plus vore om man kunde ha två mappar klara, en för D16Z6Turbo och en för besiktning.
du behöver inte 2 mappar... du plockar helt enkelt bara bort turbon å så går den inte in på övertrycks kolumnen i mappen ch vips så har du en sugmotor
Senast redigerad av Kristian den 3 mars 2007, 08:38, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
Peter_Karlsson
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

Lite ändrade planer nu.
Sparar för att bygga på en VTI (b16a2) och lutar åt att köpa ett full-race turbokit steg 2 gott för 540 häst.
Trycka ner sleeves i blocket och balansera orginalveven och köra på org. kamaxlar.
Handla stakar och kolvar, typ detta: <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-HOND ... enameZWDVW" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-HOND ... meZWDVW</a>
Skunk 2 : <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/valve-sp ... enameZWDVW" target="_blank">http://cgi.ebay.com/ebaymotors/valve-sp ... meZWDVW</a>
och ventiler också.

E85 blir det, eller E100 om det kommer hit upp.
MSD electronic 7 tändning och motorstyrning, inte bestämt mig än, förslag tages tacksamt.

Kommer det att hålla för 500+?

Är det något som jag borde ändra på? Vad tror ni? Har Welen nåt bra förslag?

MVH

//Peter
Senast redigerad av Peter_Karlsson den 18 mars 2007, 16:03, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Decson
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

Har sett att många byter ventilfjädrar i sina motorer, av vilken anledning? Är det bara en säkerhetsgrej om man vill varva mer och förhindra ventilstuds? Borde jag byta nu under pågående turbokonvertering då toppen ändå är av? Ska inte varva mer än original. Fick med en påse fjädrar, säten och retainers men dom var till en SC tror jag, större diameter än mina iaf (D16Z6) för stora..


Är ARP topplocksbultar att rekommendera för mig eller klarar nya original att hålla det tätt? kompsänkt, smidda kolvar och stakar, laddtryck mellan 0,5-1bar nånstans
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

Decson skrev:Har sett att många byter ventilfjädrar i sina motorer, av vilken anledning? Är det bara en säkerhetsgrej om man vill varva mer och förhindra ventilstuds? Borde jag byta nu under pågående turbokonvertering då toppen ändå är av? Ska inte varva mer än original. Fick med en påse fjädrar, säten och retainers men dom var till en SC tror jag, större diameter än mina iaf (D16Z6) för stora..


Är ARP topplocksbultar att rekommendera för mig eller klarar nya original att hålla det tätt? kompsänkt, smidda kolvar och stakar, laddtryck mellan 0,5-1bar nånstans
ska du ladda 0.5-1bar och inte varva över 7400rpm så behöver du inte byta ventilfjädrar.

kör på arp topplocksbultar, billiga och bra!
Kristian
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

ska du inte varva mer eller byta kammar så behöver man inte byta ventilfjädrar oavsett hur mycket man laddar, så ventilfjäder byte är altså mest aktuellt vid sugmotorbygge
Kristian, Hondalös.
Festis
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 juli 2005, 14:54

hej..
jag håller på att montera mitt turbokit, ic sitter på plats o har en kille som ska sätta ihop rören men nu måste jag ha hjälp av e duktig kille som verkligen kan, med att koppla ihop allt o de e brottom, jag har alla sakera som behövs (tror jag).. måste få ut bilen så fort som möjligt.. självklart får ni betalt.. har garaget i länna i stockholm..

tack på förhand.. Mvh/Fredrik
Fredrik Vestergren
Decson
Inlägg: 111
Blev medlem: 11 juni 2005, 14:28
Ort: Garpenberg

Ali skrev:finns hos biltema

<a href="http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77423" target="_blank">http://www.biltema.se/products/product. ... d=77423</a>

1/8" x 27 NPTF tror jag det ska va

eller så kan du söka hos nån hydraul firma.. dem har massvis.. köpte min där för 20kr..
Köpte ett sånt här T-kors men oljetrycksgivaren är ju gängen konad på, från ca 8,7mm upp till 9,1mm och T-korset har en jämn gänga på ca 9mm, så den går ju inte i..? ska man dra i en gängtapp i blocket eller vad ska man ta sig till, känner mig lite uppgiven just nu när bilen står upphissad och lite saker demonterade..
Senast redigerad av Decson den 1 augusti 2007, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
Rikard_Filipsson
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 september 2007, 21:50

Tjenare, jag har en Honda Civic 1.5L VTEC -00 (D15Z8 motor)
bilen är helt orginal förutom ett K&N Luftfilter.

Jag är jäkligt nöjd med bilen den går billigt och säkert 0.6l/m på långkörning,
0.7l/m stadskörning men skulle gärna ha lite extra tryck i den för att
klara av smidigare omkörningar etc...
därför undrar jag nu om det är värt/möjligt att sätta in en Turbo?
Hur mycket extra hp skulle det ge ca?

Skulle helst se att turbo-trycket är inställt så att motorn ej tar skada osv..

Om jag fattat det rätt måste man väl ombesiktiga eller typbesiktiga bilen för
att få köra den efteråt också, är detta krångligt/dyrt?

Några rekommendationer på märken till turbo, och övrig utrustning och/eller
någon firma som kan montera och ställa in allt någorlunda billigt?

Blir det bra och hållbart eller ska jag skippa ombyggnaden, sälja bilen och skaffa en som
redan har turbo?

MvH
Rikard Filipsson
Senast redigerad av Rikard_Filipsson den 20 september 2007, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
lefty
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2006, 23:53
Ort: Borgholm/Kalmar

Anton skrev:vars kan man köpa en "oil reducer" läste på honda-tech att det va ganska viktigt att ha en eftersom vi ha så högt oljetryck på våra motorer
hur funkar det? behöver man det? hur gör ni andra?

mvh
Anton Edvardsson
________________
civic eg esi -93
clio 16v -91 *projekt*
e30 320 -87 *sladdar bil*
prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
lefty
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2006, 23:53
Ort: Borgholm/Kalmar

ingen som vet? :snurrig:
Anton Edvardsson
________________
civic eg esi -93
clio 16v -91 *projekt*
e30 320 -87 *sladdar bil*
prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

det funkar väl som en "strypning".. själv kör jag med 1.5mm in till turbon
lefty
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 augusti 2006, 23:53
Ort: Borgholm/Kalmar

Ja det är det ju, men ska man bara gissa eller? måste ju finnas något att gå efter?
Anton Edvardsson
________________
civic eg esi -93
clio 16v -91 *projekt*
e30 320 -87 *sladdar bil*
prelude 2,2 vtec -93 *skrot*
Honda_kim
Inlägg: 26
Blev medlem: 28 oktober 2007, 05:54
Ort: Lövestad

Är inte en kompressor bättre än en turbo i en CTR -07 ?????

mvh Kim
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

varför skulle det vara de? utrymmesmässigt eller? jag personligen skulle välja turbo före kompressor alla gånger men det e jag de

jag har dock inte stor koll hur de har det i motorrummet och hur mkt space man har att tillgå... hade fortf. kört på turbo :thumbup:
crx_jim
Inlägg: 31
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:50
Ort: munka ljungby

nu har jag en fråga om en setup.. jag har en d16a9/z5 tilla tt börja med..
har en 14t turbo= volvo v40 t4..
sedan ett smt6 styr system..

hadde tänk mig att ladda runt 0,8 i ladd..

vad rekomenderas bör jag då byta kolvar och stakar??+ vad säger ni?? något mer spec jag behöve rtänka på??

jag frågar ej för att jag ej orkar läsda utan har läst på fler 100tals forum nu om turbo konventering mm,..

och vilken exekt tror ni jag kommer få ut av detta ladd mm?? skriv gärna lite tips mm:D man vill ju ej ras motorn... och jag vill ha en någorlunda driftsäker motor... mvh jim
Jim Ljunggren
mani
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 januari 2007, 18:41
Ort: Nyköping
Kontakt:

OK... fan ja vet knappt om man vågar skriva här längre! alla verkar ju tycka att de e idiotiskt att fråga något som råkar stå någon annan stans!

Men i alla fall! Ja, jag har läst typp alla forum men inte hittat/förstått va ja söker, har läst så mycket så de känns som om allt börjar trilla ut!

ok... nu till "frågan"

Ja håller på att bygga mitt FÖRSTA turbobygge på en D16z6 maskin som är helt orginal men oxå helt nyrenoverad.

Det jag har är:

En saab t-3 turbo (tror det heter så)
Extern WG "hks kopia"
Greddy dump med syrafast rör 76mm
Lamdamätare + lamda
Map sensor back-ventilen va de nu heter


Frågan är den att:

om jag bara ska ladda ca 0,4 så behöver jag göra något åt bränsle och tändningen då?
För som ja har förstått det så är det en del som laddar utan några "extra" grejjer, medans en del säger att ett Styrsystem (hur de nu egentligen fungerar) är en självklarhet för precis alla laddningar.

Ni ska nu tänka på att jag är en fattig arbetare och inte har stor plånbok utan tvärt om så blev ja pank bara av att köpa dessa grejjer!
Så snälla! inga dryga "köp riktiga grejjer" komentarer!
Bättre att försöka sig fram i alla fall tycker jag och det är därför jag frågar er som kan!
Och för övrigt så är ja ju nybörjare oxå aå inga dryga idiotförklaringar heller tack!
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->----------------------------------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Mattias "M@Ni" Nilsson<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Honda Del Sol ESi -93<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--sizec--></span><!--/sizec-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->----------------------------------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
civicrille
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

...
Senast redigerad av civicrille den 6 juli 2009, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
Rikard Bergenström
Ali
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

för att ladda 0.4 bar så behöver du inte kompsänka..


styra tändning och soppa gör du enkelt genom att dopa boxen och köra exempelvis chrome, neptune, ectune eller hondata.. kostar inte mkt!
civicrille
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

...
Senast redigerad av civicrille den 6 juli 2009, 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Rikard Bergenström
Race tuners
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 oktober 2007, 23:46

D16Z6 med lavtryk (0.5 bar) fungerer rigtig godt, også på standardmotor hvis bare motoren er sund til at begynde med.
Et rimelig simpelt bygge kan give rigtig god kørbarhed. Ca. effekt 170-180HK med T25 turbo ved 0.5 bar og normal benzin økonomi.
En detalje med Z6´eren er at den er MEGET let tændingsbanker. Tænding skal sænkes, selv under lavt ladetryk. Men med det rigtige map fungerer det super godt.

/Allan
Användarvisningsbild
Hammerin
Inlägg: 2431
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
Bil: Integra Type-r -98
Namn: Richard Hammerin
Ort: Stockholm
Has thanked: 5 times
Been thanked: 12 times

Hej!

Som några av kanske vet så kör jag med td04 15t på min B18C4 med en b16 a2 topp till.

Denna kombo funkar fint än så länge :whistling:

Min fråga är Bilen laddar ca 8psi vid 2500 rpm vid direkt gas pådrag, för att sedan direkt lägga sig på 6psi upptill ca 5500-6000rpm sedan sjunker laddet till 4psi.

Är detta normalt ? vad är det faktiska laddet ? Har jag för högt mottryck ? Vad går det att göra åt det ?


/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779

Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater

Rip
CRX Turbo 240hk
Skriv svar