Undersökning, CAI

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fältan
Bil: St220
Namn: Johan fälth

En lite fundering i rent undersökningssyfte.

Bluddrar era bilar på låga varv <2000rpm ni som åker med cai?

Min vill gärna göra detta. Har kollat med Honda, han tror att det beror på det förlängda röret mellan insug o filter som gör att turbulensen inte stämmer överens med orginal mappningen. Upplever oxå att min bil är lite små ryckig o nervös på lägre varv (läs under 2500rpm). Skulle oxå kunna bero på grenröret och o2 Simmen.

Hur lirar det för er?
Johan Fälth
Honda CTR 05
Dcsport grenrör, BC Spec III, AEM Cai
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

<!--QuoteBegin-fältan+3 May 2006, 21:37:26--><div class='quotetop'>QUOTE(fältan @ 3 May 2006, 21:37:26)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->En lite fundering i rent undersökningssyfte.

Bluddrar era bilar på låga varv <2000rpm ni som åker med cai?

Min vill gärna göra detta. Har kollat med Honda, han tror att det beror på det förlängda röret mellan insug o filter som gör att turbulensen inte stämmer överens med orginal mappningen. Upplever oxå att min bil är lite små ryckig o nervös på lägre varv (läs  under 2500rpm). Skulle oxå kunna bero på grenröret och o2 Simmen.

Hur lirar det för er?
[right][snapback]279192[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Min funkar klockrent helt utan bludder. Det kan småbluddra lite just när man byter växeloch trycker pådirekt på nästa växel på lägre varv,men aldrig annars. Fast jag har ju inte originalmap heller förstås.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Upplevde samma sak med mitt gammla CAI, den "tvekade" till litegrann på låga varv.
Var ganska irriterande faktiskt, men nu när jag kör med ITG box så märks det inte lika mycket.
Så det har nog lite att göra med det längre insugsröret.
Kanske ska tillägga att jag också kör med racegrenrör samt org mapp.
Fredda

Upplever samma sak, men jag har originalbox. Förvisso moddad. Men jag har för mig att det "lagget" alltid funnits, men det märks tydligare med avgas/filter.
Fredrik Jansson
Honda Civic 1,5i -00
VW Golf GTI ED35 -12
Honda Civic Tourer 1,6 Dtec -15
Bergan

Har aldrig märkt av det alls...
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Lonte

har inte märkt av det under de 4 åren jag har kört med min.
Liong Tu
Sthlm divisionen
#797#
<!--sizeo:5--><span style="font-size:18pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://www.boostlogic.se" target="_blank">Team Boostlogic</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->

Fixar Produkter från: AEM, DC Sport, Hondata, Buddyclub, TODA Racing, ChargeSpeed, Tein, Defi, Mugen, HKS, Spoon, Greddy, Cusco, Seibon, Blitz, WingWest, Rays Weels, Motul
[img]http://www.hondaklubben.com/forum/style_emoticons/default/worthy.gif[/img] Niklas Lilja Motorsport; SOD

Det är inte hastigheten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Lagget ingick i bilköpet. Jag trodde att det var bludder vi pratade om.
Det var bland det första jag noterade när jag testade bilen första gången. Om man smyger på tvåan i krypfart och trycker till på gasen så kan man uppleva att bilen först dyker och sedan hoppar iväg. Samma sak när man kör fullgas på lägre varv (kanske 3-4000) och byter växel. Bilen dyker för en tiondels sekund och skuttar sedan iväg. Det är inte direkt relaterat till bludder utan känns som det har med sprutet att göra. Undrar om det inte är inlagt med flit från konstruktörernas håll för att spara drivlinan. Det beror till viss del på insugsrörets längd (för det blev värre med CAI), men jag upplevde samma sak med mitt V2 som har ett kort och väldigt tjockt rör.
Stockholm
wriid
Namn: Johnny Åkerlind

Bortsett från lagget så har jag aldrig märkt av detta. Bara lite skaller och lustiga ljud när man släpper på gasen eller motorbromsar. Men detta skulle tydligen bero på kamkedjan som låter.

Men hur ofta kör man under 2000 rpm? när jag krypkör i stan så behöver jag inte ens gasa, den går av sig själv i lagom fart bilen <!--emo&:D-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/biggrin.gif[/img]<!--endemo--> Om vi pratar stadskörning då.
[b]Medlem #1535[/b]
Andreas Lundgren
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

Upplevde min CRX VT som tröttare med CAi därför bytte jag tillbaks till orginal =)

Bilen har mkt bättre bottenvrid samt mellanregister med original...
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

<!--QuoteBegin-Andreas Lundgren+4 May 2006, 16:17:58--><div class='quotetop'>QUOTE(Andreas Lundgren @ 4 May 2006, 16:17:58)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Upplevde min CRX VT som tröttare med CAi därför bytte jag tillbaks till orginal =)

Bilen har mkt bättre bottenvrid samt mellanregister med original...
[right][snapback]279450[/snapback][/right]

Så är det inte alls med CTR:en. Där 'är effekten den motsatta. Man märker inte någon större skillnad på högvarv, men en markant förbättring på låg och mellanregister.
Stockholm
TheSilencer

Kör med kortare rör, AEM ShortRam. Märkte att min Del Sol blev lite småtrött på låga varv, tex när man stannat till och ska iväg direkt igen. Beror förmodligen på att det samlas varmluft runt filtret, ska fixa en skärmande plåt eller liknande. Hann tyvärr inte testa det så mycket då detta var provkörningen efter ihopsättningen av alla nylackade delar. Sen dog den på bromsrullarna vid besiktningen. ;(
Men men, nya delar kommer hem imorgon, bes på lördag. Så jag kan återkomma med mer info.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

Har kört min CTR i 3 år med CAI AEM och har aldrig haft några problem alls!Nu kör jag Accord Type S med CAI INJEN och där är samma sak peppar peppar ta i trä <!--emo&:worthy:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/worthy.gif[/img]<!--endemo--> .Med CAI och en vettig avgassystem bilen blir ju så betydligt snabbare!
MVH SAUD
Saud Omerovic

Bra,,, då vet jag att problemet/fenomenet inte är säreget bara för min del.

Känns som den fetar på med soppa vid lag/bludder tillfället!
Johan Fälth
Honda CTR 05
Användarvisningsbild
Micke 16v
Bil: Honda Civic
Namn: Mikael Haraldsson

Min är likadan, framförallt när motorn är kall
Krypkörningen är lite "hoppig" av sig

(AEM CAI + Catback)
0736316013
fältan

<!--QuoteBegin-Micke 16v+4 May 2006, 20:42:57--><div class='quotetop'>QUOTE(Micke 16v @ 4 May 2006, 20:42:57)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Min är likadan, framförallt när motorn är kall
Krypkörningen är lite "hoppig" av sig

(AEM CAI + Catback)
[right][snapback]279585[/snapback][/right]

Kunde inte sagt det bättre själv..
Johan Fälth
Honda CTR 05
Andreas Lundgren
Bil: Honda TSX
Namn: Andreas Lundgren

Verkar som om K20A svarar bättre på dessa mods än B16A =)
Andreas Adde Lundgren
HPC-member #943

Kör:
Honda TSX Executive 2.4i iVTEC Aut -07

Tidigare:
Honda Accord VTEC 2.0i ES -2000
Honda Civic EP3 Type-R -2005
Honda Civic EK3 1.5 vtec-e -1998
Honda CRX VT -1991
Honda Civic ED7 1.6i -1989
Peugeot 205 GTi -1989
Skriv svar