balanserad motor

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
jensa

vad menas när man säger att man har balanserat motorn?
vad är det bra för?
var kan man göra det?
<span style='font-family:Courier'><span style='font-family:Arial'>Jens Wahlman</span></span>

vw caddy
civic esi-hb-såld
civic 1,5 ghetto räzer / snart mpfi-till salu
saab 9-5 2,0t till salu

<span style='font-family:Arial'>I read that drugs, alcohol, sex, and partyin all night was bad for me, so I made the best decision of my life.......I quit reading </span>
pr0ny
Namn: Ronny P

i min värld är det att tex, slipa ventilerna så dom väger exakt lika mkt, slipa rätt allt så att det väger rätt helt enkelt.

Men vi med honda snurror har rätt väl balancerad motor orginal, så jag vet inte riktigt hur mkt effekt det ger, men logiskt tänkade för mig är att man kan varva lite mer.

Finns säkert nån annan som kan ge ett bättre svar
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Kristian

man plockar ner allt som har kontakt med veven å balanserar så att de väger lika mycke.... gör att man får jämnare gång och sliter mindre på lager och liknande...

det är helt onödigt på en Honda om man inte bygger värsta race motorn då de e väldigt bra balanserat från början
Kristian, Hondalös.
jensa

ok
tackar för infon.
<span style='font-family:Courier'><span style='font-family:Arial'>Jens Wahlman</span></span>

vw caddy
civic esi-hb-såld
civic 1,5 ghetto räzer / snart mpfi-till salu
saab 9-5 2,0t till salu

<span style='font-family:Arial'>I read that drugs, alcohol, sex, and partyin all night was bad for me, so I made the best decision of my life.......I quit reading </span>
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

dvs i TPC är det så man trimmar
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

moahahaha <!--emo&:boxing:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/boxing.gif[/img]<!--endemo--> <!--emo&:wohow:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/wohow.gif[/img]<!--endemo-->
Sam

<!--QuoteBegin-PatrikGBG+9 Jun 2006, 01:42:25--><div class='quotetop'>QUOTE(PatrikGBG 4 9 Jun 2006, 01:42:25)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->dvs i TPC är det så man trimmar
[right][snapback]295794[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
hehe
lr om man bygger som min motor så gör man d me <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo--> <!--emo&:boxing:-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/boxing.gif[/img]<!--endemo-->

har gjort d me min motor...fanns inte så mycket o balansera gubben som gjorde hade gjort sånt i mer än 30år o sa att han har aldrig haft o göra me finare saker o då va d me Wiseco smidda coatade kolvar 84mm o Eagle H-Beam vevstakar tillsammans me remhjul/svänghjul/tryckplatta/vev/lager osv.....

han behövde inte plocka bort många gram för att allt skulle lira PERFEKT!
men som sagt e d race motor så gör man d annars kan d nog kvitta me honda motorer....

MVH/Sam
Väl Mött

Sam Geranpayeh
grusbus_84
Bil: Audi A4
Namn: Erik Stenberg

Tror att man kan plocka ut en del på Volvo's fyror vid balancering men de är väl kanske såpass grovhuggna org? <!--emo&:)-->[img]style_emoticons/<#EMO_DIR#>/smile.gif[/img]<!--endemo-->

En välbalancerad motor borde ju få mindre slitage o tåla mera stryk?
Kul att man åker väl balancerat i honda!
CRX-87 ZC1 (min 3:dje gen 1)
Erik Stenberg
grusbus_84@spray.se
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

man balanserar inte för att tjäna in hk, man gör det för att de ska hålla bättre/längre...

men neonljus ger hk på TPC, de va mest de ja syftade på...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Skriv svar