12tusenmila Civic -93

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
r.wahlberg

hej på er!

Jag är bara lite nyfiken på vad exakt som görs på 12.000-milaservicen på en Civic 93'a.. Jag fick kostnadsförslag på knappt 7000 kr, där allt möjligt skulle bytas..

"det är en stor service kostar 6685kr,ingår byte olja+filter i motor,byte
olja i växellåda,bromsvätska,kylvätska,byte
tändstift,bränslefilter,luftfilter,justering ventiler,+en massa kontroller "

Så nu blir det till att göra en del själv.. Men är det där ovan vad som görs, eller försökte han få in lite extra jobb/pengar..?
Rickard Wahlberg
Civic 1.5
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson
Been thanked: 1 time

Kollat instruktionsboken vad som skall bytas ? brukar stå där..

Annars bara att ringa till en Honda återförsäljare

Tycker det lät som ett överpris på den service, lite billigare
än så borde det bli.. men ventiljustering kanske kostar en del.

Materialet brukar inte vara så farligt dyrt på servicar, det brukar vara
tim-pengen som kostar mest av en service ..
Senast redigerad av Andreas79 den 27 september 2006, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Varför gör du inte det mesta själv? Byta tändstift, oljor och filter klara till och med min mormor.
Sen att justera ventilerna är en annan femma, där kan du säkert få någon här i klubben som hjälper dig för en billig peng om de bor nära.
Tycker för det priset han sagt till dig så borde det vara kamremsbyte också.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
r.wahlberg

Jovisst, med det där priset så gör jag ju det mesta själv.. Jag skrev ju det också: "nu blir det till att göra en del själv".. <!--emo&:boxing:-->Bild<!--endemo-->

Ventiljusteringen vet jag dock inte om jag vågar mig på..har aldrig kapat en topp nån gång... Det är säkert inte så svårt, men först måste jag få tag på en bra beskrivning isånt fall.. Vet du någon på nätet? Annars får jag väl köpa en Haynes..ifall det finns för så gammal bil som min...

Sen bromsvätskan..den vet jag inte heller riktigt hur man byter.. Ganska livsviktigt system som inte får fallera <!--emo&:)-->Bild<!--endemo--> För jag gissar att det inte bara är att tömma och fylla på.. Man måste ju få ut all luft och så vidare...

Kylvätskan, oljorna och filtren är ju inga problem... Så jag fixar det, och lämnar väl in bilen för ventilerna och bromsarna...

Jag fick svar från Rosenholtz nu också..

"Hej Rickard
12000 är en stor service så den blir tyvärr kostsam

Men det går alltid att bara utföra de viktigaste

Kostnaden för en storservice blir 5249

Ring 08-310010 så skall jag förklara vad
som du måste utföra så att bilen går säkert.

Honda Hällsningar

Christer Rosenholtz"

Så det var ju lite billigare iaf.. Och jag har ju bara hört bra om dom, så det blir nog att lämna in bilen där.. Det lät förtroendeingivande när han skrev att det går att utföra de viktigaste...det visar ju att dom inte bara är ute efter att sno kunden på pengar..
Rickard Wahlberg
Civic 1.5
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Söker du på forumet här så ligger det en verkstadsmanual någonstans, att fixa ventilerna är inte några som helst problem som du säger inte heller bromsarna.

För att justera ventilerna behöver du ett bladmått, skruvmejsel och en blocknyckel stl10
Jag vet inte vad du ska ha för spel på dina ventiler men det finns det säkert någon annan på forumet som kan berätta?!

När du tar av ventilkåpan kommer du att se åtta fjädrar på varje sida som det sitter som en brygga över, i fjädrarna sitter ventilerna. Mellan toppen på ventilerna och den bryggan som ligger över stoppar du in bladmåttet, det ska då tjecka i lite men inte sitta fast då har du rätt mått. Gör det inte det utan att du kan dra den hur lätt som helst igenom eller inte alls är det fel och då behöver det justeras.
Justera gör du genom att släppa på muttern du ser ovanför varje fjäder och ventil, det sitter en bult utan huvud genom den med ett spår i toppen där du kan sätta en skruvmejsel.
Du lossar muttern och skruvar ner den tills bladmåttet strävar lite när du drar det igenom, håll skruvmejsel i exakt samma läge och dra åt muttern.

Detta måste du göra i en specifik ordning sen samtidigt som du drar runt motorn så att bryggorna ligger fria från ventilerna men den ordningen kan jag inte i huvudet heller.

Någon som vet vart tråden ligger med verkstadsmanualen?
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
r.wahlberg

Beröm för det snabba svaret!

Ska söka efter verkstadsmanualen här.. Jag letade lite förut men sökte nog inte på rätt term...
Rickard Wahlberg
Civic 1.5
Joakim

Verkstads manualer: <a href='http://www.hondahookup.com/manuals/' target='_blank'>Hondahookup.com/manuals/</a> <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo-->
Joakim Remler

Projekt bil: Honda Civic -75
Göteborg
---------------------------------------------------------------------
Elvis_EG2
Namn: Elvis

Rosenholtz <!--emo&:thumbup:-->Bild<!--endemo--> verkligen bäst
Senast redigerad av Elvis_EG2 den 28 september 2006, 02:05, redigerad totalt 1 gånger.
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Skriv svar