Olja till CTR, vad välja?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
piggelill
Has thanked: 1 time

Är hög tid att byta oljan på min CTR, men vilken olja ska man välja? Finns det någon billig bra? Använde alltid Texaco nånting till min gamla crx... Var hittar man förresten filter, honda återförsäljare?
Gustav Ljungberg
Fredda

Olja kan du köra med vilken som hellst bara den uppfyller kraven som står i instruktionsboken.

Filter köper du Honda original hos din närmsta återförsäljare.

Edit: Själv häller jag i Shell helix ultra.
Senast redigerad av Fredda den 11 oktober 2006, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Jansson
Honda Civic 1,5i -00
VW Golf GTI ED35 -12
Honda Civic Tourer 1,6 Dtec -15
Malakai

Kör på S2000 oljefilter från honda. Alltid honda filter och inga biltema grejer. Olja ska va helsyntet 0w-40 eller 5w-50 typ som uppfyller kraven. Att snåla på en sån billig grej som olja tycker ja är onödigt så köp inte nån billig skit. (vet att folk tycker olika här)
[u][b]Niclas Pettersson Borås[/b][/u]
[b]<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Integra DC5 Type<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->-<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b] <!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]TILL SALU!!!![/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
piggelill
Has thanked: 1 time

<!--QuoteBegin-Malakai+11 Oct 2006, 09:26:38--><div class='quotetop'>QUOTE(Malakai @ 11 Oct 2006, 09:26:38)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Kör på S2000 oljefilter från honda. Alltid honda filter och inga biltema grejer. Olja ska va helsyntet 0w-40 eller 5w-50 typ som uppfyller kraven. Att snåla på en sån billig grej som olja tycker ja är onödigt så köp inte nån billig skit. (vet att folk tycker olika här)
[right][snapback]337282[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Tack för alla svar!

Är det svårt att byta oljan? Är väl bara å lossa någon avtappningsmutter misstänker jag, men var sitter den? Hur många liter ska man hälla i sen?
Gustav Ljungberg
Alex

Byta motorolja är nog en av de enklaste grejer man kan göra på en bil.
Ja, det är bara en avtappningsplugg som ska lossas. Sitter längst ner i motorn.
Ganska säker på att det ska vara 4.7 liter. Hällde i en hel 4 litersflaska plus lite mer än hälften av en 1 litersflaska.
Kolla din manual till bilen. Står ganska bra beskrivet hur man gör detta.
Alex Choy

Team Rinkeby garaget

<span style='color:blue'>Honda Civic Lsi -94</span>
<span style='color:black'>Mazda RX-7 FD -93</span>
Tommie Blomqvist

<!--QuoteBegin-piggelill+11 Oct 2006, 10:03:55--><div class='quotetop'>QUOTE(piggelill @ 11 Oct 2006, 10:03:55)</div><div class='quotemain'><!--QuoteEBegin-->Är hög tid att byta oljan på min CTR, men vilken olja ska man välja? Finns det någon billig bra? Använde alltid Texaco nånting till min gamla crx... Var hittar man förresten filter, honda återförsäljare?
[right][snapback]337270[/snapback][/right]
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Helsyntet 10-40, kör inte lägre viskositet, på undre värdet det är mitt tips.
I boken står de om jag minns rätt 10-30w.
Nu går vi vinter tillmötes så övre värde på 40w kan vara lite overkill.

/Tommie.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Den första siffran står för kallstartsviskositet och är alltså bra att ha låg på vintern!
Den sndra siffran står för viscositet vid hög temp och en högre siffra indikerar att oljan är tjockare vid hög värme, dvs smörjer bättre vid stora påfrestningar, men kan stjäla en aning effekt också.

Det heter 5w-40 eller 0w-40.
Tjockare olja än 5w ska du INTE ha på vintern för att undvika onödigt slitage. Rosenholtz häller i 0w-40.

Själv häller jag i Biltemas 5w-50 var 650:e mil (två byten mellan varje 2000-mila-service.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bergan

Rosenholtz rekommenderar 0W-40 året om. Bytte olja där idag och kollade om jag skulle ha någon annan till nästa sommar eftersom man kör en del bana med det var bara att köra på den som var.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
rickie

hmm...nu blir jag lite fundersam...köpte 5 liter 10w-40 olja i helgen... tänkte byta nu till denna helgen..

Är det inte att rekomendera menar ni? jag kör ju inte på bana eller så, använde rmin ctr till vardags körning (jag vet..skam!! ) =o)

//rickie
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Anar

Farsan var på Rosenholtz och fick köpa deras olja direkt från fatet (billigt och bra) Valvoline tror jag de kör med och inte Castrol (som rekomenderas i "reklambladet" man får till instruktionsboken. Farsan fick höra nån skräckhistoria om nån s2000 som hade Castrol som var så trög att den inte kom igång med v-techen ibland. Trot den som vill :) Valvoline skulle iaf vara lite tunnare än Castrol. Köpte även filter, bult och packning där. Har dock inte bytt än.
Niklas Sandler
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Verkstan i Märsta som jag vart hos förr ( de har inte honda längre suck) kör också med valvoline helsyntet 10-40. Den går bra att handla för billig peng på Micro bland annat. En liter kostar 139 kr känns bra mycket trevligare än Shells helsyntet för 240 kr litern... huga.
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Istvan
Namn: István Csiszár
Kontakt:

Jag anser att kör man bana med mera, så är det skönt med olja som är lite tjockare. Därför kör jag på Castrol RS 10W-60 under säsong.
Å när det inte är mer bankörningar å det börjar bli kallare kör jag på Castrol Edge 5w-40.

MVH
István
http://www.fotoi.se
Skriv svar