Luftfilter ATR

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
DruFus_Mstad

Hej

Tänkte bara kolla om det är några om har några förslag på vad man ska ha
för luftfilter på bilen?
Har i dag ett green cotton filter i orginal burken men skulle vilja ha lite mer orr i
bilen på dom höga varven.

Så jag undrar om man ska skaffa ett öppet filter eller modda orginal burken va det nu innebär?(har läst det på forumet). Eller så har jag läst nått om att ta bort
nått på bilen som ska ge lite mer ljud?

Tack sam för svar.
Martin
Martin Holmgren
Skeeter
Namn: Anders Nilsson
Kontakt:

ATR har ju redan ett bra intagssytem i orginal som tar kalluft till luftburken via hjulhuset, jag körde på K&N panelfileter i luftburken (ger nog ungefär samma resultat som ditt Green Cotton)

Vill du ha mer ljud så blir det nog till att byta till öppet filter, även om det inte är säkert säkert att det ger mer effekt... mest ljud blir det väl om du ersätter luftburken med Short Ram Intake men då får ju bilen suga varmluft... K&N mfl har kit till ATR.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
DruFus_Mstad

Tack för svaret

Jag lånade ett dubbelkonigt öppet filter och testade med och det blev en avsevärd
skillnad.
Men såg då att det sitter någon sorts av ventil framför orginal burken och vi gissade oss fram till att det har nått med att göra att bilen ska blir varm fortare.
Är det rätt gissat och om det är så går det bara att plugga den??
Martin Holmgren
darthv
Namn: Christian T
Been thanked: 7 times

ATR är fina grejer. jag skulle inte ändra en pryl... Möjligtvis nya fälgar...och kanske takräcke <!--emo&;)-->Bild<!--endemo-->
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
Skeeter
Namn: Anders Nilsson
Kontakt:

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut men jag har för mig att det är en vacuumstyrd (eller liknande) ventil som ser till att bilen suger luft från motorummet på tomgång men kalluft vid pådrag, så den ska inte behöva pluggas.
[b]Anders N[/b]
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Linköping medlem #827<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#98FB98--><span style="color:#98FB98"><!--/coloro-->In the end it's always a matter of more accelerator and less brake" - Frank Gardner<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<a href="http://srxtt.swipeout.net" target="_blank">http://srxtt.swipeout.net</a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->[b]------ I Garaget just nu------[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Accord 2.4 Tourer EXE -03
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Honda VTR-1000 -00 <!--colorc--></span><!--/colorc-->*Tha bike*
Yamaha SRX-6 -86 *drömbågen*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->MZ Skorpion Sport 660 -95<!--colorc--></span><!--/colorc--> *One piston is enough*
Polaris 6x6 Big Boss *Tar sig fram*
<!--coloro:#8B0000--><span style="color:#8B0000"><!--/coloro-->Fiddy 125cc<!--colorc--></span><!--/colorc--> *leksak*
Decson

Jag har mekonomenrör i 3" från insuget i en rak dubbelböj ner bakom batteriet med ett öppet green cotton, det hörs kan jag lova =) mulle meck på ferrita sa att det spelade ingen roll hur grova rör han drog under bilen, det gick inte att överrösta insugsljudet =) Men det är inte störande
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
DruFus_Mstad

Ja du Decson det vill jag lova att det är mycket insugnings ljud på min med med
ett öppet bara. Men det är ju bara när man vill gasa som det kommer fram på
min och så ska det va så man slipper höra på det jämt.
Martin Holmgren
DruFus_Mstad

Men jag skulle vilja plugga för jag vill ta bort dom plast delarna den sitter i och få
ner filtret så långt som möjligt. Känns ju som den inte fyller någon funktinon längre då man inte kör med orginal burken. Eller va tror du?
Martin Holmgren
Decson

jag vet inte ens vad det är för nåt du pratar om =) ta kort på slangen och vart den sitter i andra änden så ska jag kolla hur det är gjort på min, då kan jag ta ett kort också, har du ingenstans att lägga bilderna kan du maila dom till decson@bikerider.com
Märks det lika tydligt på din när vtecen slår om, från ett svenssonbilsljud till reaplan ungefär =) ?
David Ericson
Honda Accord Type-R -00
Volvo 740 Turbo -90 leksak
DruFus_Mstad

Ja det vill jag lova att det är stor skillnad. Att glida om kring utan att höras alls till att alla i hela staden hör det vid 6000 varv och uppåt.
Jag ska fixa en bild så får vi se.
Martin Holmgren
TommyESi

slangen går till en vacumtank. du kan ta väck ventilgrejen utan problem. låt slangen och tanken sitta kvar ifall du behöver återställa till orginal nångång. fått för mig att den sitter lite bökigt till...
<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->----Tommy Johansson-----<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:purple--><span style="color:purple"><!--/coloro-->-------Accord Tourer-------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:purple--><span style="color:purple"><!--/coloro-->----------Civic ESi-----------<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Skriv svar