Var köper man trim till crx gen1?
Hej har en crx -86 med 1,6i motor betäckningen är D16ZC1, använder den och kör lite långlopps körningar och konbanor.
Bilen är helt orginal förutom ett öppet luftfilter,greenstuff belägg, ventilerade och slitsade skivor och ett 2 tums system efter grenröret.
Bilen ska inte överladdas utan ska fortsatt vara NA.
Så min fråga är var kan man köpa trim och väghållnings grejer till en såhär gammal bil.
I Sverige eller utomlands spelar ingen roll.
Har någon bra trim tips att komma med är jag tacksam.
Bilen är helt orginal förutom ett öppet luftfilter,greenstuff belägg, ventilerade och slitsade skivor och ett 2 tums system efter grenröret.
Bilen ska inte överladdas utan ska fortsatt vara NA.
Så min fråga är var kan man köpa trim och väghållnings grejer till en såhär gammal bil.
I Sverige eller utomlands spelar ingen roll.
Har någon bra trim tips att komma med är jag tacksam.
Senast redigerad av killroy den 24 februari 2007, 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic Coupé LSi -95
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda Civic EK 1,5 HB -96
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Tanken har slagit mig, men är inte ute efter några jätte effekt uttag, utan bara lite bättre "löd". Dessutom så är det tänkt att det ska bli så dyrt.
Så har någon några begagnade trim delar till gen1 så kan ni höra av er via PM.
Det som kommer göras mest med är bromsar och väghållning. Är tänkt som en kul bus bil inte en harcore banbil.
Så har någon några begagnade trim delar till gen1 så kan ni höra av er via PM.
Det som kommer göras mest med är bromsar och väghållning. Är tänkt som en kul bus bil inte en harcore banbil.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Inte för att jag har någong aning om vad som finns att köpa till gen1 men jag skulle nog hellre köpa en ED9. Då dom är nyare och finns ganska så mkt mer godis till dom. <!--emo&:)-->
<!--endemo-->
OT : Namn i signaturen måste man ha här <!--emo&:)-->
<!--endemo--> (Gå in på kontrollpanelen)
OT : Namn i signaturen måste man ha här <!--emo&:)-->
076 799 25 11
ALIVE.SE
Bahnwaffe
ALIVE.SE
Bahnwaffe
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
bromsar är enklast att köpa Prelude/CRV bromsok fram från nån skrot plus biltemas bromsskivor till VTi 92-95. Då har du 262mm sbromsar som bettar riktigt bra!
Du måste modda lite men det är rätt lätt, kolla i min gamla CRX-pjoekttråd så hittar du mera info.
Väghållning är dyrt på dessa bilarna. Men jag tycker att du ska beställa nya bussningar till nästan hela bilen från EnergySuspension, kostar ca 6-700:- för hela satsen om du köper dem från Ebay.
Sen medans du väntar på att få hem dem så tar de torsionstaven ur BAKAXELN, och lyssna nu noga, först svetsar du som sjutton på utsidan av den, SEN kan du kapa av de onödiga 3kg som syicker ut inne i bakaxeln och SEN IGEN förstärka lite med svetsen på insidan där du nyss kapade av hela torsionstaven.
Detta gäller alltså bak, och gör i rätt ordning annars blir det skit av allt. Du får mycket mindre understyrning med denna modden.
Sen börjar det bli dyrt får då behövs grövre torsionstavar fram, jag körde med en tyngre motor i min (B18) och jag körde med 24mm stavar fram vilka var bra och hyfsat sköna gata, men aningen mjuka på bana.
Och i samband med de främre stavarna så kan du byta stötdämparna runt om och även fjädrarna bak till grövre grejer.
<span style='color:green'>Den här sidan får du lusläsa ett par kvällar:
<a href='http://www.redpepperracing.com/forums' target='_blank'>www.redpepperracing.com/forums</a></span>
Du måste modda lite men det är rätt lätt, kolla i min gamla CRX-pjoekttråd så hittar du mera info.
Väghållning är dyrt på dessa bilarna. Men jag tycker att du ska beställa nya bussningar till nästan hela bilen från EnergySuspension, kostar ca 6-700:- för hela satsen om du köper dem från Ebay.
Sen medans du väntar på att få hem dem så tar de torsionstaven ur BAKAXELN, och lyssna nu noga, först svetsar du som sjutton på utsidan av den, SEN kan du kapa av de onödiga 3kg som syicker ut inne i bakaxeln och SEN IGEN förstärka lite med svetsen på insidan där du nyss kapade av hela torsionstaven.
Detta gäller alltså bak, och gör i rätt ordning annars blir det skit av allt. Du får mycket mindre understyrning med denna modden.
Sen börjar det bli dyrt får då behövs grövre torsionstavar fram, jag körde med en tyngre motor i min (B18) och jag körde med 24mm stavar fram vilka var bra och hyfsat sköna gata, men aningen mjuka på bana.
Och i samband med de främre stavarna så kan du byta stötdämparna runt om och även fjädrarna bak till grövre grejer.
<span style='color:green'>Den här sidan får du lusläsa ett par kvällar:
<a href='http://www.redpepperracing.com/forums' target='_blank'>www.redpepperracing.com/forums</a></span>
Senast redigerad av Malkolm den 23 februari 2007, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
<a href='http://cgi.ebay.com/SR-Brake-Rotors-86- ... dZViewItem' target='_blank'>Bromsskivor</a>
Hittade inget i trimväg på E-bay, men jag är ingen sökkung heller...
Det var väl inte så länge sedan som någon lade upp en film med en vässad D16ZC1-motor. Var det inte skunk-kammar i den?
Hittade inget i trimväg på E-bay, men jag är ingen sökkung heller...
Det var väl inte så länge sedan som någon lade upp en film med en vässad D16ZC1-motor. Var det inte skunk-kammar i den?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 120 times
- Been thanked: 52 times
grenrör finns säkert och massa annat skoj på ebaj.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Tack för alla tipsen.
malkolm666:Tack för länken gav lite tips. Ska lus läsa din guide till att montera större ok och skivor.
oskar:har kollat runt på ebay, men hittar inte mycket till gen1, finns det några
delar som är komperatibla. tex har jag för mig att den gammla integran:s grenrör ska passa.
Jag hittar bara grenrör och kopplingar till 1,3 och 1,5 SOHC motorern. Jag vet inte om 1.6 såldes i USA, men är det samma grejer
på 1.5 och 1.6 tex grenrör, koppling, insug? eller ska man köpa delar ifrån den gammla intergran?
En snabb fråga bara, gör det någon skillnad att svarva upp spjällhuset och porta insuget eller är det ogjort arbeter på denna motorn.
malkolm666:Tack för länken gav lite tips. Ska lus läsa din guide till att montera större ok och skivor.
oskar:har kollat runt på ebay, men hittar inte mycket till gen1, finns det några
delar som är komperatibla. tex har jag för mig att den gammla integran:s grenrör ska passa.
Jag hittar bara grenrör och kopplingar till 1,3 och 1,5 SOHC motorern. Jag vet inte om 1.6 såldes i USA, men är det samma grejer
på 1.5 och 1.6 tex grenrör, koppling, insug? eller ska man köpa delar ifrån den gammla intergran?
En snabb fråga bara, gör det någon skillnad att svarva upp spjällhuset och porta insuget eller är det ogjort arbeter på denna motorn.
Senast redigerad av killroy den 25 februari 2007, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
-
Malkolm
motorn kallas oftast för "Browntop ZC" i usa och sitter i Acura Integra mellam 86-89. sä det är den du ska köpa grejer till.
På tal om spjällhus så ger jag mig nästan fan på att ett B16 spjullhus passar/eller går att modda dit rätt enkelt och de mäter ca 60cm längst in mot insuget. Sen kan du porta upp insuget.
Så leta grenrör och koppling och bussningssats på Ebay.
På tal om spjällhus så ger jag mig nästan fan på att ett B16 spjullhus passar/eller går att modda dit rätt enkelt och de mäter ca 60cm längst in mot insuget. Sen kan du porta upp insuget.
Så leta grenrör och koppling och bussningssats på Ebay.
malkolm666: Tack för all hjälp, har hittar mycket på ebay, bara man lär sig att söka på rätt sätt, den sökmotorn verkar inte vara den bästa.
Har hittat grenrör,koppling,bussningar och stötdämpare.
Spjällhus,bromsok,belägg och skivor kan man hitta här på hemmaplan.
Fanns det inte någon är på forumet som kunde fixa trimchip, eller det kanske inte går på denna bilen eller man ska kanske inte chipa?
Har hittat grenrör,koppling,bussningar och stötdämpare.
Spjällhus,bromsok,belägg och skivor kan man hitta här på hemmaplan.
Fanns det inte någon är på forumet som kunde fixa trimchip, eller det kanske inte går på denna bilen eller man ska kanske inte chipa?
Nuvarande Hondor:
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Honda lös
Tidigare ägda Hondor:
Honda Integra Type-R -98
Honda Civic HB -87
Honda Crx 1.6 -86
Satsa på att mappa istället.
Finns några som gör det på klubben.
scotte , kraft mm.
Finns några som gör det på klubben.
scotte , kraft mm.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
-
Malkolm
grejen är att ingen i sverige har mappats pga av att man sagt att motorn styrs med vacum, men det sitter en MAP-sensor så jag tycker att den kanske går att mappa såsom en OBD0-ecu!?
Vad tror du scotte om det?
Men annars så kan man fulmappa den genom att montera en justerbar bränsletrycksregulator och sen låna en bredbandslamda av någon och sen ställa in regulatorn hyfsat. Eventuellt även byta soppapump till en Warlbro då orginalpumpen inte riktigt tyckte om 4,2bars soppatryck, men den fixade det med en massa små stön och skrik.
det billigaste BTRen är en B&M till B16, den passaräven D16ZC1 mfl.!
På tal om stötdämpare, köp inga KYB, utan satsa på ett par Tokico, och helst de justerbara.
Men annars så kan man fulmappa den genom att montera en justerbar bränsletrycksregulator och sen låna en bredbandslamda av någon och sen ställa in regulatorn hyfsat. Eventuellt även byta soppapump till en Warlbro då orginalpumpen inte riktigt tyckte om 4,2bars soppatryck, men den fixade det med en massa små stön och skrik.
det billigaste BTRen är en B&M till B16, den passaräven D16ZC1 mfl.!
På tal om stötdämpare, köp inga KYB, utan satsa på ett par Tokico, och helst de justerbara.
Senast redigerad av Malkolm den 26 februari 2007, 10:53, redigerad totalt 1 gånger.
Du kan även ställa fram tändningen typ, vrid den mot torpedväggen =) vet inte hur mkt det ger osv, men min kändes vassare efter jag gjorde det, jag vred den typ i bott =) körde på v-power efter det, kanske placebo effect eller hur det stavas men iaf =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
Doorslammer
- Bil: Civic VTi -92
- Namn: Anton Hjelm
Hm tändningen styrs med vakum va? :hmm:malkolm666 skrev:grejen är att ingen i sverige har mappats pga av att man sagt att motorn styrs med vacum, men det sitter en MAP-sensor så jag tycker att den kanske går att mappa såsom en OBD0-ecu!?
Men det ska väl gå att konvertera till OBD0 på nåt vänster eller? :S Genom att byta fördelare och ECU eller hur funkar det?
Anton Hjelm
0768009328
0768009328
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Det finns folk som konverterat till obd0, men det finns inga grejer som är "bolt on".
Ta en titt på detta forum om du inte redan har sett det. <a href="http://www.redpepperracing.com" target="_blank">http://www.redpepperracing.com</a>
Ta en titt på detta forum om du inte redan har sett det. <a href="http://www.redpepperracing.com" target="_blank">http://www.redpepperracing.com</a>
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT