Vilken färg på kylarvätskan?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
tantgron
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 maj 2005, 14:55
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Ort: Mariehamn/Åland
Kontakt:

28 mars 2007, 21:37

Jag har läst mig till att det finns minst fyra olika färger på kylarvätskan: Grön, röd, blå och lila.

Men vilken av dessa kör DU med?

Varför jag frågar är för att jag ska montera Hondatas insugspackning i morrn, och tänkte att jag skulle passa på att byta i systemet till röd vätska. Någon som har några invändningar?
Senast redigerad av 1 tantgron, redigerad totalt 3 gånger.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
LoKI
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 44
Blev medlem: 7 augusti 2006, 16:37
Ort: Södertälje

28 mars 2007, 21:39

Hört att någon sort inte trivs med aluminium men vilken kommer jag inte ihåg.
Martin Mårtensson
Södertälje
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

28 mars 2007, 21:49

Röd är anpassad till alu.toppar och den kör vi uteslutande med på jobbet, vet inte hur det är med andra företag dock.
Tänk på att Röd kan man hälla i grön vätska men inte vice versa. Fyll på röd glykol du så funkar det skitnice.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
tantgron
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 maj 2005, 14:55
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Ort: Mariehamn/Åland
Kontakt:

28 mars 2007, 22:04

Super, tackar så mycket!

Tänkte förut spola igenom det en gång för säkerhets skull, men då kanske inte det behövs.

En kompis till mig sa at de hade testat i deras servicegarage att blanda röd och grön kylarvätska för att se om det hände något; typ koagulering som det enligt dom har varnats för, men inget hände. Dock gick det inte att mäta av densiteten efter det, är det någon annan som har märkt detta? Om så är fallet så borde (enligt mig) kylförmågan försämras samt fryspunkten höjas. Stämmer det?

Edit: Stavfel.
Senast redigerad av 1 tantgron, redigerad totalt 28 gånger.
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

28 mars 2007, 22:08

Jag kör bara med Hondas egen kylarvätska som är blågrön till färgen och är färdigblandad till rätt fryspunkt med destilerat vatten för att minska slitaget på vattenpumpen, dom har även en longlife modell som används i dom nyare bilarna (däribland CTR) den ser exakt likadan ut som den vanliga så jag har inte en aning vad skillnaden är ( mer änn att dunken ser annorlunda ut och att den säkert kostar mer)
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

28 mars 2007, 23:20

Kör Hondas org-vätska så slipper du blanda själv, samt är hundra på att allt blir rätt.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Festis
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 juli 2005, 14:54

29 mars 2007, 08:14

kör också på hondas orginal..
Fredrik Vestergren
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

29 mars 2007, 09:28

Honda orginal, smidigast. Blått är det som gäller.
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
RaggE_C
Användare
Användare
Inlägg: 196
Blev medlem: 25 juli 2004, 12:57
Ort: Falköping

29 mars 2007, 22:04

allt som det står honda på är inte bäst, men jag kör på röd iaf,
Ragnar Cederbeg
Honda NSX
Bmw 325 e36 cab
Bmw 336 m5 Turbo

garaget.org/ragge_c

Falköping
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

29 mars 2007, 22:07

bra :D

då vet man det :thumbup:
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

29 mars 2007, 22:20

RaggE_C skrev:allt som det står honda på är inte bäst, men jag kör på röd iaf,
Det är det visst och våga fan inte säga nåt annat.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
_St0ff3_
Användare
Användare
Inlägg: 65
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:55
Bil: Civic 2,2 ctdi - 06
Namn: Christopher Berletin
Ort: Borgholm

29 mars 2007, 22:21

På en bil som bara körs på sommaren räcker det väll med destillerat vatten ?
Civic 2,2 ctdi -06
Cr-v 2,0 -06

Tidigare bilar:
Civic EG5 B20 -93
Civic EG5 -93
HR-V -99
Civic VT -91
Accord 2,2i -91
Accord 2,2i -90
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

29 mars 2007, 22:23

Är du allvarlig nu? Glykol är inte enbart till för att kylarvattnet inte ska frysa. Det ska även smörja och skydda mot rost bl.a.
Man ska ha glykol i systemet oavsett temperatur.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Regge
Lärd
Lärd
Inlägg: 1027
Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Ort: Staffanstorp

29 mars 2007, 22:29

RaggE_C skrev:allt som det står honda på är inte bäst, men jag kör på röd iaf,
Nu vaknade nog någon på fel sida ;)
KÖR:
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16

KÖRT innan:
BMW M3 E30 -87
Civic VT-R -91
Civic VT-R -91
CRX VT-R -90
Accord 2,2 -94
bonnläpp
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 11 december 2005, 16:22

31 mars 2007, 21:23

om ni fattiglappar nu mot förmodan inte vill skämma bort er lilla pärla... annars ere bar catepillars org. som gäller... men smakare så kostare....
Stig Sundell
Master Mag
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 12 oktober 2005, 18:26
Ort: Västerås

31 mars 2007, 21:42

Dani skrev:Röd är anpassad till alu.toppar och den kör vi uteslutande med på jobbet, vet inte hur det är med andra företag dock.
Tänk på att Röd kan man hälla i grön vätska men inte vice versa. Fyll på röd glykol du så funkar det skitnice.


Mina erfarenheter är att aldrig blanda olika glykoler, röd med blå etc.

Kunder som gjort det, dock inte honda, men som har fått gummipackningar 2ggr större och ett jäkla slime i kylsystemet, så om ni promt ska köra annan glykol, så se till at skölja ur hela systemet först.
-92 Civic Vti Turbo
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

1 april 2007, 01:37

Som sagt, röd kan man hälla i en annan färg, men du får aldrig hälla en annan färg i röd.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
cetv
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 37
Blev medlem: 3 augusti 2006, 23:05
Ort: Södervidinge
Kontakt:

1 april 2007, 12:23

Ok.? Så om jag har blå får jag hälla i röd , men om jag har röd får jag inte hälla i blå ? om jag häller i både röd och blå samtidigt då ??
Mattias Israelsson
www.sodervidinge.se
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

1 april 2007, 15:28

Varför skulle du göra det för? Jag är ingen kemist nu, det är bara de direktiven vi har fått.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

1 april 2007, 19:57

Dani jag tror inte direktiven ni har fått har något med kylarvätskornas egenskaper mot varandra utan den gröna kylarvätskans egenskap mot Saabs alu motorer, därav att man kan hälla röd vätska i en bil med blå men inte tvärt om (motorerna som har den röda från start klarar altså inte av den blåa vätskan).... måste va usla motorer som inte klarar vanlig glykol :P
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

1 april 2007, 21:44

Nja alltså den röda glykolen är inget SAAB har tvingat på oss utan vi gick över till det eftersom de flesta använder den nuförtiden enligt min vekstadschef. Vi använder till alla bilar och vi har förutom SAAB även Subaru, Opel och Daewoo. SAAB använde ju själva grön eller om det var blå glykol framt ill 2002 tror jag det är.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
tantgron
Användare
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 maj 2005, 14:55
Bil: EP3 K24
Namn: Rikard Jarvinen
Ort: Mariehamn/Åland
Kontakt:

3 januari 2008, 21:43

Dani skrev:Är du allvarlig nu? Glykol är inte enbart till för att kylarvattnet inte ska frysa. Det ska även smörja och skydda mot rost bl.a.
Man ska ha glykol i systemet oavsett temperatur.
Bumpar en gammal tråd som jag från början själv startade, tycker att min fråga passar in här:

På begäran så kommer vår åländska motorklubb någon gång framöver att förbjuda glykol i motorerna när våra lokala streetrace anordnas. Men enligt det som jag läst på olika forum, inklusive Danis inlägg ovan så är det inte bara så att köra i rent vatten.

Det jag undrar är om water wetter har samma egenskaper som glykolen (förutom fryspunkten då); smörjer och skyddar mot rost? Eller är det möjligt att köra med en minimal mängd glykol och fortfrande ha smörjning och korrusionsskydd kvar?

Personligen så skulle jag gärna köra utan glykol på sommaren för att sen fylla på glykol till vinteruppställningen för att slippa fixa det när man ska köra strip, men det verkar inte så bra för maskinen?

Hur gör ni som kör mycket stripp och bana?
<a href="http://www.motorportalen.net/?car=18" target="_blank">Want to slide into something warm and japanese?</a>
[i]Rikard "tantgron" Järvinen, CTR -03, medlemsnr 1559, [/i] <a href="http://img220.imageshack.us/img220/8941/bild0369dn.jpg" target="_blank">w00t?</a> <a href="http://www.urbandictionary.com/define.php?term=w00t" target="_blank">w00t!</a>
Nordström
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 november 2004, 19:33
Bil: Jazz
Namn: Joel Nordström
Ort: Västerås

3 januari 2008, 22:04

På 200sx som vi kör raktfram med kör vi bara med vatten samt "water wetter". Har funkat bra hittils. Dock så är det ju inte en Ûber honda :D .
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

5 januari 2008, 21:00

Dani skrev:Som sagt, röd kan man hälla i en annan färg, men du får aldrig hälla en annan färg i röd.
Haha, Vad är skillnaden Dani?
Rikard Bergenström
Ali
Användare
Användare
Inlägg: 201
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:16
Namn: Ali T

5 januari 2008, 21:22

tantgron: jo water wetter har dem egenskaperna du frågar efter

har själv kört på de då jag kom över ett parti lite billigare.. funkade fint

har dock hört att röd glykol ska bidra till minskad ytspänning som water wetter och även den sänka ect med nån grad.. ?
Senast redigerad av 1 Ali, redigerad totalt 5 gånger.
pr0ny
Påläst
Påläst
Inlägg: 593
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:49
Namn: Ronny P
Ort: Luleå

5 januari 2008, 21:32

Rikard, Det dani menar att om du har en bil som skall ha röd kylarvätska skall du inte hälla i annan färg, men om du har en bil som har "normal" eller typ grön kylarvätska så kan du även hälla i röd.

Har inte så mycket med att vätskerna inte skall blandas rent kemiskt, utan det har med motorn och vilka packningar och sånt som är i motorns kylarsystem.
Speed is an addiction, that makes me a junkie

0707396659
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

6 januari 2008, 15:43

Å andra sidan, ni har väl lärt er grundregeln i Kemi när det gäller att blanda ämnen? SIV ni vet? Syra i vatten är OK men aldrig VIS dvs vatten i syra för häller ni vatten i syra så börjar det fräsa och bubbla och skoja sig. Om jag nu inte kommer ihåg helt fel...jag är rätt säker på det iaf även om det var 10 år sedan man pluggade kemi :P
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
NilsG
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 926
Blev medlem: 16 april 2004, 01:46
Bil: Saab
Namn: Nils-Gunnar Johansson
Ort: Göteborg

6 januari 2008, 19:07

den röda (iaf. när det gäller gm) är longlife, därför ska man inte hälla i "vanlig" för då tappar den sina egenskaper
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

6 januari 2008, 21:06

jo jag förstod det ronny, ville bara höra förklaringen på kemist-danis uttalande :P

..skillnaden mellan glykolerna är inte densamma som skillnaden mellan en proton avgivare(syra) och en proton upptagare(bas).
Rikard Bergenström
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4227
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times
Kontakt:

6 januari 2008, 21:42

Nä det påstod jag inte heller, jag har inte fördjupat mig i varför man inte får blanda den ena med den andra jag bara gjorde en liknelse och försökte bevisa att det finns en skillnad i att hälla röd i blå och vice versa.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Skriv svar