Hur mycket effekt själ AC:n?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Den själ en hel del mer än man kan tro.
Heldragen linje AC av och prickad linje med AC igång, bilen är en RSX Type-S.

Bild
Org tråd: <a href="http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=503221" target="_blank">http://forums.clubrsx.com/showthread.php?t=503221</a>
KvalsteR
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 maj 2006, 09:23
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Rätt stor skillnad i uppvarvningen om man säger så. Men i slutet var det inte mycket skillnad. :)
<!--fonto:Verdana--><span style="font-family:Verdana"><!--/fonto-->Bo Sonesson Karlshamn
<a href="http://www.garaget.org/?car=29209&image=264663" target="_blank">Hondan :) Bilder från Garaget</a>

<a href="http://www.hedberg-production.com" target="_blank">Hedberg-Production.com</a>
Här finns det filmer, bilder och annat från olika event i Sverige.

Senaste Nytt!! FILM från Helsingborg vallåkrahelgen <a href="http://hedberg-production.com/film_main.asp" target="_blank">Helsingborg By Night 2007</a>

Tidigare Träffar Bilder:
Bilder från <a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/vallakra07/index.html" target="_blank">Vallåkraträffen 2007</a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/ronneby_070630/index.html" target="_blank">Blekingeträff med Blekinge Midnigthclub</a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/urasa_070602/index.html" target="_blank">CRC @ Uråsa </a>(Stripp och Konbana)
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/edps_emmaboda_07/index.html" target="_blank">EDPS Emmaboda </a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/vallakra_06/index.html" target="_blank">Vallåkra 2006 </a>
<a href="http://www.hedberg-production.com/bildarkiv/supra_060708/index.html" target="_blank">Supraträff @ Uråsa</a>


Kom gärna in och diskutera Filmer bilder med mera på vårat forum <a href="http://forum-hedberg-production.com/index.php" target="_blank">Hedberg-Production Forum</a>
<!--fontc--></span><!--/fontc-->
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Konstigt att det skiljer runt 20hk efter vtec, då den verkar ha K-pro den maskinen, och va ja vet så ska man iaf kunna välja att AC:n stängs av när v-tec kickar in.. Också lite märkligt att det skiljer typ lika mkt nästan med en jämnkuva tills efter 7500varv då det nästan blir lika mkt toppeffekt..

Men visst fan skäl AC:n effekt, de brukar säga runt 10%, och det verkar ju stämma in rätt bra här iaf :)
Jag iaf kör alltid med AC:n på :D

edit: kom på, ja tror nog att k-pro slår av ac när v-tec kickar in, men det är ju liksom inte som att ACn bara dör av helt plöstligt, och bilen varvar ju upp rätt fort,
så den hinner dö/stängas av ordentligt efter 7500varv, det är då effekten också ökar, enda rimliga förklaringen enligt mig!

MVH
István
Senast redigerad av Istvan den 10 augusti 2007, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.fotoi.se
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Precis som du säger Istvan så tar det några sekunder för AC:n att hoppa ur.
Framgår även om man läser ursprungstråden :)
Bergan
Inlägg: 174
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:52
Ort: Granne med Rosenholtz

Att den skäl effekt kan man bli rätt medveten om när man står vid ett rödljus och skall åka iväg. Man får gasa på bra mycket mer när man har ACn igång än annars.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
JG
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

självklart...klipp av remmen gubbar och använd elhissarna när det är varmt.

AC kan man ha i nån glassig merca eller liknande, inte i busbilar
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
M.P
HPC Guld Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 juni 2005, 19:23
Bil: Civic Type R FL5
Namn: Magnus Pettersson
Ort: Nässjö
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Plus att man får cirka 35-40 kg extra att släpa på när AC är monterat. :whistling:
Magnus Pettersson
Nässjö,mitt i stan 070-3386552

Civic type R FL5
Rallye Red

Tidigare Hondor:
Civic type r FK8
S2000 AP1
Civic Type R EP3
christer_carlsson
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 januari 2005, 01:07
Bil: Accord Type-S
Namn: Christer Carlsson
Ort: göteborg

Jag har funderat på det där, kul att se en mätning!
Lite skeptisk dock (som alltid :) ). Får väl testa lite i helgen, har fått för mig att jag inte känt så stor skillnad tidigare....och 20hk i mellanregistret känner man av rejält.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Chucky
Inlägg: 76
Blev medlem: 27 april 2004, 18:29
Ort: Linköping
Kontakt:

Ja, 20hk borde man känna..
trodde aldrig det va sån skillnad..
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
- #916
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

det känns riktigt ordentligt i min vinter bil en Pegga 406 td 90 vilda.
sätter man på ac så rycker den till ordentligt å det går riktigt tungt att accelerera
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

Det känns faktiskt rätt mkt i min bil med, häromdan när ja drog ur 2an så kändes det precis som effektkurvan, det drog på bra efter v-tec, men sen precis typ de sista 1000varven som om den fick massa extra kraft.. synd att man ALLTID kör me ac på, även på banan... haha, man e bortskämd ;)

MVH
István
http://www.fotoi.se
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

M.P skrev:Plus att man får cirka 35-40 kg extra att släpa på när AC är monterat. :whistling:
Det var inte motorblocket du skulle montera bort, utan ac-pumpen. ;)

Ca 20 kg max kan det nog handla om.
Team Kalmar
Mooseman
Inlägg: 812
Blev medlem: 9 mars 2006, 19:13
Bil: Civic K20
Namn: Erik Petersson
Ort: Kalmar

Istvan skrev:Det känns faktiskt rätt mkt i min bil med, häromdan när ja drog ur 2an så kändes det precis som effektkurvan, det drog på bra efter v-tec, men sen precis typ de sista 1000varven som om den fick massa extra kraft.. synd att man ALLTID kör me ac på, även på banan... haha, man e bortskämd ;)

MVH
István
Värt att tänka på är ju att ac-kylet värmer luften ca 20 grader, så om det är en extremt varm dag så bör man kanske överväga att slå av ACn. Annars riskerar man kylarluft på över 50 grader. Känns ju inte så optimalt direkt. Snacka om trist va... :D
Team Kalmar
Anton
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:43
Ort: Umeå

är nog mer om man räknar med kylaren å vätskan
crx vtec TURBO!!

Anton Rönnkvist
Västerbotten Umeå

[b]Säljes insug, mm[/b] <a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=36562</a>
-----------------------------------------------------------------------
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]Torque is only good when you're pulling shit.[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Lynxen
Inlägg: 226
Blev medlem: 25 juli 2004, 01:02
Ort: Göteborg

Montera bort skiten, hur många dagar per år behöver vi AC här igentligen. I min bil i brisbane hade jag motsatt klimat mot här, mitt värmepaket var bortmonterat då de brukar fallera då de aldrig används :D. Så varmt land = bort med värmepaketet, Kallt land (sverige) = bort med ac:n.
Per Björe-Dahl, Göteborg


"The concept of shoehorning a massive V8 into an extremely heavy bodyshell with the structural rigidity of a potato is to act as a catalyst for global warming."
Istvan
Inlägg: 414
Blev medlem: 14 juni 2005, 01:28
Namn: István Csiszár
Ort: Borås
Kontakt:

AC:n är inte bara till för varma länder, det regnar ju hela tiden i sverige, å det blir immigt som fan i bilen, med AC så blåser imman bort på direkten.
Sen dessutom så tycker jag det blir så mkt goare luft med AC:n, inte så kvav som utan...

My 50 cents..

MVH
István
http://www.fotoi.se
Krister
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 april 2004, 14:07
Ort: Sollentuna

Och visst, det är inte många dagar i sverige man behöver AC jämfört med Brisbane eller Las Vegas eller Uganda... men de 3 månader vi har sommar kommer inte jag vilja vara utan i nästa bil.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Bergan
Inlägg: 174
Blev medlem: 20 augusti 2004, 14:52
Ort: Granne med Rosenholtz

Istvan skrev:AC:n är inte bara till för varma länder, det regnar ju hela tiden i sverige, å det blir immigt som fan i bilen, med AC så blåser imman bort på direkten.
Sen dessutom så tycker jag det blir så mkt goare luft med AC:n, inte så kvav som utan...

My 50 cents..

MVH
István
CTR:en måste vara så extremt dåligt kontruerad när det gäller fuktiga kvällar. Blir fan imma på en gång. Skitsvårt att få bort utan AC.
Hade inte det problemet med min gamla Civic 92´a utan AC. Där försvann imman ganska omgående.
Mathias Berg
# 1545
[b]Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> Orginal EP3[/b]

<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->"Klart man vill ligga med Scotte, han e ju för fan ordförande!"
- Regge / HPC Festen Malmö 2006<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Imman kommer av att man haft AC:n på tidigare...
Om jag kör en vecka utan att använda min AC så immar min CTR inte någonting alls. Om jag däremot kör med AC:n på ett tag när det regnar och sedan slår av den så blir bilen som en ångbastu.

Avslagen så verkar det som att fukten som kondenseras av AC:n när den är påslagen trycks ut i kupéluften när den är avslagen.

Men att köpa en ny bil utan AC är som att be om att aldrig få den såld! Vem, förutom något kilojagande banfreak, vill köpa en nyare bil utan AC idag?

Jag håller fan på att få slag när jag sätter mig i min gamla CRX på eftermiddagarna nu i Augusti. Bilen fullkomligen kokar av fuktmättad hetta invändigt! Man kanskje bara använder AC:n frekvent under 3-4 månader, men vad fan! 3-4 månader ät ju iallafall minst 1/4 av året, eller hur?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ei9440
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 september 2004, 22:54
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund
Ort: Hammarby Sjöstad, Stockholm

Har samma erfarenhet ang imma, verkar helt klart "orsakas" av AC'n
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Skriv svar