fråga om bränsletryck

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

23 augusti 2007, 21:33

setupen ser ut ungefär såhär:

T28 turbo
turbogrenrör
dump och blabla..
lågkompskolvar
eagle stakar

blablabla!

ni vet ju ungefär vad det är för grejer :P
1 bar ska jag köra i ladd iaf!

men jag undrar då hur mycket jag ska köra i tryck på bränsleregulatorn och om jag behöver en annan fuelrail ?
och vad ligger trycket på orginal ?
eller ska jag ha en mindre pump än den jag har länkat ?

kan ju också tillägga då att jag har 370cc lågohm spridare från en 200SX

bränslepumpen ska bytas ut mot denna eller mindre ? :
<a href="http://www.japtuning.se/index.php?page= ... &Itemid=35" target="_blank">http://www.japtuning.se/index.php?page= ... emid=35</a>
Senast redigerad av 1 BuuMi, redigerad totalt 23 gånger.
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Dennies
Användare
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Namn: Dennis Gullberg
Ort: Helsingborg

23 augusti 2007, 22:19

Runt 3 bar i tryck på btr:en och en 255 eller den pumpen du har anget ska räcka mer än väl.

vet dock inte vad honda har orginal
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

23 augusti 2007, 22:21

Dennies skrev:Runt 3 bar i tryck på btr:en och en 255 eller den pumpen du har anget ska räcka mer än väl.

vet dock inte vad honda har orginal
okej, tackar för det!

den jag länkade till kanske är lite för mycket då (?)

är det någon som vet vart man får tag på 255 pumpar?
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
Dennies
Användare
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2004, 21:21
Namn: Dennis Gullberg
Ort: Helsingborg

24 augusti 2007, 00:29

walbro har en 255 pump, finns lite överallt att köpa
sök bara på google eller ebaya lite
Dennis Gullberg
Team Helsingborg

Civic EG Lsi 92 Grå *såld*
Civic EG Lsi 95 Röd *skrot*
Civic EG Lsi 92 Röd *såld*
Del Sol Vti 92 Röd *såld*
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

24 augusti 2007, 06:47

Ser att du redan har spridare, men
man kan använda 450 DSM spridare å oem soppatryck
funkar klockrent.
Keep it simple ;)
MVH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
BuuMi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 352
Blev medlem: 4 oktober 2006, 11:37
Namn: David Boman
Ort: Åland

24 augusti 2007, 07:12

oscii skrev:Ser att du redan har spridare, men
man kan använda 450 DSM spridare å oem soppatryck
funkar klockrent.
Keep it simple ;)
MVH
hmm, nu blev det lite oklart :P

vad ska man då med en walbro 255 bränslepump till :snurrig:

när har man användning av en sån ?
David Boman
Åland / Finland
+358407246444

Civic EG K20 -92
Volvo V70R AWD -98 (vinterpulka)
Kawasaki KXF 250 -05
oscii
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 397
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:31

24 augusti 2007, 18:42

Hmmm bra fråga...............
själv har ja en från en Skyline om ja skulle
få för mig å tok ladda å köra 10or
Yachar har har de definitiva svaret på din fråga.
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

24 augusti 2007, 20:03

kör med org soppa regulator.. vill du ändå kunna justera trycket har B&M en ombyggnads sats så du får justerin på din org BTR. Jag tror jag har en hemma. Walbro pumpar har jag i alla fall..

När turbon laddar har du ett övertryck i ditt insug/plenum.. Från det går en slang till BTR.. Det gör då att laddar du en bar så höjs soppa trycket en bar.. Det är så man vill ha det..

Det funkar så att man vill ha ca 3 bars differans på insugsluften och bränsletrycket för att spridarna ska fungera bäst. skulle du koppla lös slangen till btr så har du bara grundbränsle trycket inställt och det kommer vara konstant säg 3 bar om du ställt det.. Laddar man då säg 1 bar så blir differansen bara 2 bar och man får in mindre soppa än om slangen skulle va på då skulle man få 4 bar i soppatryck vid en bars ladd... Hänger du med?

Anledningen att man byter till en eftermarknads BTR är oftast för att org inte orkar flöda bort all soppa om man hänger på en jätte pump och man får då inte ner trycket på låga motorvarv eller att man vill ha en bra justering.

Därför höjs soppa trycket alltså vid laddtryck..

En soppa pump flödar en viss mängd bränsle vid ett visst tryck... Höjjer man sedan trycket flödar den mindre.. En org pump klarar inte tryck speciellt bra därför byter man till tex en walbro.. En walbro fixar ca 500 kus vid 5 bars soppa tryck. Jag flödade en sådan vid 12 v till 3,6liter per minut vid 5 bar..
Senast redigerad av 1 Welen, redigerad totalt 24 gånger.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Dorfus
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 augusti 2006, 14:41
Ort: Umeå

10 november 2007, 11:55

Finns det någonstans att läsa sig till hur mycket en original regulator flödar? eller skall man anta att den inte flödar tillräckligt för en wallbro 255 pump?
Christer Jernberg
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

10 november 2007, 15:07

Står i verkstadsamanualen, och jag förstår inte hur du menar när du säger att org regulator inte skulle orka? Den styr trycket som når spridarna, inte pumpen.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Dorfus
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 augusti 2006, 14:41
Ort: Umeå

10 november 2007, 15:31

syftade på det som welen skrev här ovan... "Anledningen att man byter till en eftermarknads BTR är oftast för att org inte orkar flöda bort all soppa om man hänger på en jätte pump och man får då inte ner trycket på låga motorvarv eller att man vill ha en bra justering." ordet orka kanske är fel här...
Senast redigerad av 1 Dorfus, redigerad totalt 10 gånger.
Christer Jernberg
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7966
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

10 november 2007, 15:55

Jag trodde du menade orka som i att hålla trycket rätt. En 255 ska inte vara några problem med en 3 bars org BTR
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Dorfus
Användare
Användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 augusti 2006, 14:41
Ort: Umeå

10 november 2007, 18:00

okej då vet jag :)
Christer Jernberg
Sam
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 31
Blev medlem: 25 juli 2004, 17:11

11 november 2007, 11:40

Min Org. BTR klarade INTE flöda trycket bra....med samma tryck fast på en AEM BTR så klarade den flöda och bilen gick klockrent!
1 bar med org. prylar är inga problem om du byter pump...men över 1 bar så e d bäst att du byter för att just kunna justera....
Väl Mött

Sam Geranpayeh
Användarvisningsbild
*PAPPOUS*
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 330
Blev medlem: 26 april 2004, 09:44
Bil: Civic EK20
Namn: Christian Kutsudakis
Ort: Stockholm och Grekland så klart=)

11 november 2007, 11:54

Hur mycket soppa flödar en B16 eller B18 orginal?Orörd alltså?
Honda Civic EK4 -00


N/A is the shit!
All motor K20

"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

12 november 2007, 17:57

Angående orginal soppa pump på en honda och ett laddtryck på 1bar så bör du nog byta pumpen eftersom det inte är rekomenderat att låta pumpen jobba vid ett mottryck på 4bar. då bruka dom fort ge upp.

Pappous, mena du btr:en eller? tro isåf att de flesta hondor kör med 3bar orginal, de flesta sugmotorer bruka ha 3bar orginal och turbobilar 2.5-3bar för att ha en liten marginal när laddet kommer.
Rikard Bergenström
Användarvisningsbild
M@nge
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 19 juli 2006, 15:38
Bil: RSX
Namn: Magnus Lindqvist
Ort: Åland

12 november 2007, 20:22

Lärorik läsning här! :thumbup:
Acura RSX
Skriv svar