Nu är jag ledsen :'(
Jag blir lite ledsen.. jag försöker få hjälp med en Honda CRX drivaxel vänster fram.. yttre.. inte en enda som vet eller kan det ?! ingen vet längden.. ingen vet om ett spår i splicen för en låsring är original eller inte.. ingen som vet ?? Ser ner på Hondaklubben nu :'( försökt få svar 3 gånger.. men ack.. Vet inte var jag ska vända mig för att kunna få den informationen heller.. Men ni kanske kan svara på hur man får bort själva "koppen" ifrån den inre axeln utan att lyckas förstöra nåt.. är det bara att Dra ut den med kraft ? :>
Ny Firma
<a href="http://www.prostreetstyling.exofire.net" target="_blank">.:-ProStreetStyling-:.</a>
--------------------------------------
Tidigare ägda bilar:
Honda CRX Vtec 16V 1.6L -90
Honda Civic 1.3L Widebody -95
<a href="http://www.prostreetstyling.exofire.net" target="_blank">.:-ProStreetStyling-:.</a>
Tidigare ägda bilar:
Slemhelge: Ring till Rosenholtz, om ingen här svarar så gör i alla fall de det.
PS. Sen har vi en regel som säger att man skall ha fullständigt namn i signaturen.
PS. Sen har vi en regel som säger att man skall ha fullständigt namn i signaturen.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Hej "Slemhelge"
Tråkigt att du upplever att du inte får hjälp på studsen med ditt problem,
men detta är ingen "helpdesk on demand" och ibland har folk inte tid eller
så är frågan avhandlad så många gånger att dem tycker att du borde kunna söka dig fram till
rätt svar på forumet.
Hur som helst, klicka på länken "http://www.honda.co.uk/car/owner/workshop.html"
Detta går till WorkshopManualer där du hittar hur man gör det du är ute efter.
Sedan får du fylla i ditt fullständiga namn, så vi vet vem du är.
Du kanske får lättare hjälp nästa gång om vi vet vem som döljer sig bakom din "nick".
Tråkigt att du upplever att du inte får hjälp på studsen med ditt problem,
men detta är ingen "helpdesk on demand" och ibland har folk inte tid eller
så är frågan avhandlad så många gånger att dem tycker att du borde kunna söka dig fram till
rätt svar på forumet.
Hur som helst, klicka på länken "http://www.honda.co.uk/car/owner/workshop.html"
Detta går till WorkshopManualer där du hittar hur man gör det du är ute efter.
Sedan får du fylla i ditt fullständiga namn, så vi vet vem du är.
Du kanske får lättare hjälp nästa gång om vi vet vem som döljer sig bakom din "nick".
Mvh Benci_Hovanyi
Eller inte...Krister skrev:Slemhelge: Ring till Rosenholtz, om ingen här svarar så gör i alla fall de det.
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Är det drivaxel och intermediate shaft du ska sära på?
Där finns det nog en låsring på änden ja.
[attachment=28281:drivaxel.JPG]
Edit: ändra rubriken så man vet vad det handlar om.
Där finns det nog en låsring på änden ja.
[attachment=28281:drivaxel.JPG]
Edit: ändra rubriken så man vet vad det handlar om.
Senast redigerad av Asse den 12 september 2007, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 135 times
- Been thanked: 52 times
Kofot funkar bra att sära knutar.
mvh
mvh
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Det är en Crx VT där vä drivaxel spökar
Inre knuten vill trilla isär vid vänstersväng som ja uppfattat det...
Bilen är markant mkt lägre på vänster sida, säkert sänkt 70mm där (50 på andra sidan)
Jag misstänker att drivaxeln är för kort alternativt att någon låsring har lossnat, så hans fråga borde väl vara sitter det några låsringar runt den yttre knuten?
Inre knuten vill trilla isär vid vänstersväng som ja uppfattat det...
Bilen är markant mkt lägre på vänster sida, säkert sänkt 70mm där (50 på andra sidan)
Jag misstänker att drivaxeln är för kort alternativt att någon låsring har lossnat, så hans fråga borde väl vara sitter det några låsringar runt den yttre knuten?
0736316013
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Varför är den lägre på ena sidan?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Workshopmanual eller Rosenholtz.Slemhelge skrev:Jag blir lite ledsen.. jag försöker få hjälp med en Honda CRX drivaxel vänster fram.. yttre.. inte en enda som vet eller kan det ?! ingen vet längden.. ingen vet om ett spår i splicen för en låsring är original eller inte.. ingen som vet ?? Ser ner på Hondaklubben nu :'( försökt få svar 3 gånger.. men ack.. Vet inte var jag ska vända mig för att kunna få den informationen heller.. Men ni kanske kan svara på hur man får bort själva "koppen" ifrån den inre axeln utan att lyckas förstöra nåt.. är det bara att Dra ut den med kraft ? :>
<!--coloro:#808000--><span style="color:#808000"><!--/coloro-->[b]Audi a4 1,8 TQ[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Hehe nu kastar du bävrar i trähus igen Haffy 
Killen som vägrade öppna WSM utan frågade på forumet ist
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Micke 16v
Jag vet inte varför den är lägre på ena sidan, kikade lite hastigt på hans bil häromdan
Kan det inte bli så ifall tex en knuts låsringar inte sitter på sin plats, så flyttar knutkorset på sig!?
Ja har aldrig själv haft isär en yttre knut...
Det kan ju vara nått som är skevt i hjulupphängningen
Eller så är drivaxeln för kort kanske har det monterats från annan modell
Kan det inte bli så ifall tex en knuts låsringar inte sitter på sin plats, så flyttar knutkorset på sig!?
Ja har aldrig själv haft isär en yttre knut...
Det kan ju vara nått som är skevt i hjulupphängningen
Eller så är drivaxeln för kort kanske har det monterats från annan modell
0736316013
Ne, jag skrev ju bara ut den för att ha den på hyllan.Asse skrev:Hehe nu kastar du bävrar i trähus igen Haffy
<!--coloro:#808000--><span style="color:#808000"><!--/coloro-->[b]Audi a4 1,8 TQ[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Det är som micke 16v säger... Den är lägre på vänster sida än på höger sida.. och det är vänster sida drivaxeln spökar på.. Och det är just det jag undrar varför den måste vara så dryg.. kan ju faktiskt vara för att den är krockad.. men det va ju nästintill bara motorhuven och ventilkåpan som pajade fast stora krafter va det ju.. så kan väl blivit krökt.. men förre ägaren bytte båda drivaxlar fram.. så det kan vara fel axlar.. Skulle vilja ha ett kort på en CRX VT-axel så jag kan jämföra
kan inte fortsätta meka på min bil förrän jag vet vad som är fel.. Men en idé jag hade är.. om jag kan sätta en distans mellan navet och mellan själva Lagret och splicen på yttre axeln.. Vet inte om det kanske inte går att skruva fast med centrum-muttern då.. Men går det att ha en 1-1½cm's distans och jag kan skruva fast muttern.. då jävlar gör jag så !
Bära eller brista.. har fan inte råd med ny axel.. :>
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
lägg ingen distans där, du kommer inte att kunna spänna kronmuttern till d momentet som behövs för d kommer inte att vara tillräckligt med gängor kvar och då kommer hjullagret att glappa och så skära efter en kort tid.
testa å sätt dit en drivaxel som du e säker på att den kommer från en civic/crx vtec, e den fortfarande för kort så kan d vara krocken som ändrat läget på motorn eller hjulupphängningen. då behöver du en lite längre drivaxel. testa en crx ed9 dohc axel, har för mej att den skulle vara typ två cm längre.
testa å sätt dit en drivaxel som du e säker på att den kommer från en civic/crx vtec, e den fortfarande för kort så kan d vara krocken som ändrat läget på motorn eller hjulupphängningen. då behöver du en lite längre drivaxel. testa en crx ed9 dohc axel, har för mej att den skulle vara typ två cm längre.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
Du.. jag vill inte sitta och leta dagligen efter nån skrotad CRX.. omöjligt.. alla andra hittar dom innan jag gör det
och köpa sprillans ny... nej tack.. jag har inte råd.. Arbetslös + Lägenhet = fattigt.
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
- Micke 16v
Du kan få kika på min vänster axel imorgon, OM ja får bort den från navet....
Bara att du tar din axel med dej så jämför vi längden
btw. har du haft isär yttre knuten och kollat innanför damasken?
Bara att du tar din axel med dej så jämför vi längden
btw. har du haft isär yttre knuten och kollat innanför damasken?
0736316013
- oskar

finns axlar på skroten till vtec, 2k för båda på ericssons bildemo.
mvh
mvh
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
snackade med förre ägaren...dom har bara bytt INRE axlarna... dom yttre är original... så nu vettefan vad det kan vara.. 
har setat nu ett par timmar och vridit och skruvat och allt.. lagrena hänger alltid utanför på nåt sätt.. :snurrig: fattar ingenting... måste nog vara att hela skiten blivit vridet efter krocken.. men han sa att han krockat på höger sida av bilen.. fan.. vill kunna ta bilen till nåt riktigt 100%'igt proffs.. eller Honda Service eller whatever... kosta vad det vill ! nu blir jag irriterad..
har setat nu ett par timmar och vridit och skruvat och allt.. lagrena hänger alltid utanför på nåt sätt.. :snurrig: fattar ingenting... måste nog vara att hela skiten blivit vridet efter krocken.. men han sa att han krockat på höger sida av bilen.. fan.. vill kunna ta bilen till nåt riktigt 100%'igt proffs.. eller Honda Service eller whatever... kosta vad det vill ! nu blir jag irriterad..
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
Slemhelge skrev:snackade med förre ägaren...dom har bara bytt INRE axlarna... dom yttre är original... så nu vettefan vad det kan vara..
Bortse från det här... Förre ägaren hade bytt Lagret och KOPPEN... för på en CRX V-tec är det en liten fyrkantig platta på lagren.. på min är det inte det.. och en V-tec kopp är 9cm lång.. min är förhoppningsvis som jag ska kolla imorgon.. 8cm..
Förra ägaren bytt kopp och knutkors+lager till sånt som inte finns på en CRX V-tec.. = där är felet.. för dom sa att 1 månad innan jag köpte bilen så gjorde dom en framvagnsinställning.. och alla mått är rätt.. Och allt jag gjorde.. tyder just nu på att det är koppjäveln ! :>
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
att den är mer sänkt på andra sidan har väl inget med drivlinan att göra ? Det har väl göra med upphängningen ?
Göteborg
mob 0736581186
mail gomer@live.se
mob 0736581186
mail gomer@live.se
Den har alltid hängt ända sen förre ägaren köpte den.. men jag anser inte det som nåt farligt... räcker väl att köpa ny fjäder.. för Sänkningssatsen som är på nu.. är kapat.. runtom.. så om jag köper 1 fjäder okapat sänkning och sätter vänster fram så kanske den blir normal där ?
hur låter det ? :>
Ringde farsan precis.. han har mätt koppen i bilen.. den är 9cm.. vilket är Vtec ORIGINAL... lagren är bytta till nonevtec-lager.. kanske ska köpa nya såna..
en annan fråga.. Yttre Drivaxeln på en nonvtec.. är den 1cm längre än vtec-axeln?.. och om jag sätter dit en nonvtec-axel. klarar den av min 150hk's Vtec-motor ?
Ringde farsan precis.. han har mätt koppen i bilen.. den är 9cm.. vilket är Vtec ORIGINAL... lagren är bytta till nonevtec-lager.. kanske ska köpa nya såna..
en annan fråga.. Yttre Drivaxeln på en nonvtec.. är den 1cm längre än vtec-axeln?.. och om jag sätter dit en nonvtec-axel. klarar den av min 150hk's Vtec-motor ?
Senast redigerad av Slemhelge den 16 september 2007, 10:35, redigerad totalt 1 gånger.
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
fan va trevlig och tacksam du var då, inte konstigt att du inte får den hjälp du behöver med den attityden.Slemhelge skrev:Du.. jag vill inte sitta och leta dagligen efter nån skrotad CRX.. omöjligt.. alla andra hittar dom innan jag gör detoch köpa sprillans ny... nej tack.. jag har inte råd.. Arbetslös + Lägenhet = fattigt.
ett till bra tips från mej: sälj skiten då om du inte har råd å köra den och sluta lipa.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
fan va trevlig och tacksam du var då, inte konstigt att du inte får den hjälp du behöver med den attityden.hamedius skrev:<!--quoteo(post=434050:date=13 Sep 2007, 18:13:39:name=Slemhelge)--><div class='quotetop'>CITERA(Slemhelge 4 13 Sep 2007, 18:13:39) [snapback]434050[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Du.. jag vill inte sitta och leta dagligen efter nån skrotad CRX.. omöjligt.. alla andra hittar dom innan jag gör detoch köpa sprillans ny... nej tack.. jag har inte råd.. Arbetslös + Lägenhet = fattigt.
ett till bra tips från mej: sälj skiten då om du inte har råd å köra den och sluta lipa.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
jag är såhär... jag vet inte själv när jag skriver nåt ni inte tycker är så trevligt... jag är inte social av mig... Kallas Socialfobi.. jag vet inte hur man beter bland andra.. jag skriver det första som jag kommer på.. så om du ska sitta och förlämpa mina fobier så kan du fara och flyga :shock1:
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
- Micke 16v
Jag skruva isär en drivaxel igår som sägs vara från en VT dock hade denna axel runda lagerbanor i inre knuten
Precis som "slemhelge" har på sin axel som inte vill funka. Men han verkar ju iaf ha rätt inre kopp
Kan det vara därför det inte fungerar, fel lagerbana kontra kopp...
Det kanske måste vara rektangulär lagerbana för att kunna köras. Denna bild är från WSM för Crx VT
Precis som "slemhelge" har på sin axel som inte vill funka. Men han verkar ju iaf ha rätt inre kopp
Kan det vara därför det inte fungerar, fel lagerbana kontra kopp...
Det kanske måste vara rektangulär lagerbana för att kunna köras. Denna bild är från WSM för Crx VT
0736316013
Ja.. frågan är ju då om det går att få tag i VT-lager separat billigt..
och se om det blir bättre.. annars vet jag inte alls vad jag ska göra... Köpa helt nytt drivaxel-paket för 4500:- ? :>
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar:
- oskar

ericssons bildemo i växjö hade axlar till crx vtec.
mvh
mvh
Oskar Johansson
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
0733-124451
jag tror jag lämnar in bilen nånstans.. det måste bli billigt.. vill bara ha en koll på vart problemet är så kirrar jag det själv om det inte blir alltför svårt 
Ny Firma
Tidigare ägda bilar:
Tidigare ägda bilar: