Rotationsriktning
-
daniel4632
Hej!
Såg till min fasa idag när jag lade på v-däck att jag kört mina Potenza RE 050 A roterande fel hela sommaren. Bilhandlaren la på däcken åt mig. Det som förbryllar mig är att dessa däck inte har en pil som indikerar rotationsriktningen utan ett "tryck" på sidan av däcket "INSIDE" samt "OUTSIDE". Jag tolkar att däcken ska läggas på fälgen med "OUTSIDE" utåt, alltså synligt när hjulet är monterat på bilen. Om det är så, har klantarslet till handlare lagt på däcken fel. Det värsta är att det inte som annars bara hade varit att skifta sida. Utan jag måste lämna in dem, få dem roterade på fälgen samt balansera om dem. Någon som kan styrka mitt sätt att tolka eller annars förklara hur bilhandlaren har rätt.
Mvh
-- Daniel
Såg till min fasa idag när jag lade på v-däck att jag kört mina Potenza RE 050 A roterande fel hela sommaren. Bilhandlaren la på däcken åt mig. Det som förbryllar mig är att dessa däck inte har en pil som indikerar rotationsriktningen utan ett "tryck" på sidan av däcket "INSIDE" samt "OUTSIDE". Jag tolkar att däcken ska läggas på fälgen med "OUTSIDE" utåt, alltså synligt när hjulet är monterat på bilen. Om det är så, har klantarslet till handlare lagt på däcken fel. Det värsta är att det inte som annars bara hade varit att skifta sida. Utan jag måste lämna in dem, få dem roterade på fälgen samt balansera om dem. Någon som kan styrka mitt sätt att tolka eller annars förklara hur bilhandlaren har rätt.
Mvh
-- Daniel
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Ja du har tolkat rätt. Jag tror iof bara det gör skilland i blött med rotationsriktningen, men det är ju nog så viktigt.
Låter som det är handlaren som får betala får att skifta rätt dem.
Låter som det är handlaren som får betala får att skifta rätt dem.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Tror faktiskt inte det spelar någon direkt roll oavsett blött eller torrt.
Men står det verkligeninside å outside?
Står det inte som på TOYO däcken RIGHT/LEFT?
För står det outside borde inte däckens mönster peka olika på respektive sida?
Eller är det olika däck på höger å vänster sida?
Mvh, Per
Mvh, Per
Senast redigerad av Aerodynamic den 4 november 2007, 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
daniel4632
Det står inside på ena sidan och outside på andra. Däcken har osymmetriskt mönster sett från centrum utåt var sida. Därav räcker troligtvis inte rotationsriktningen utan det är noga hur de ligger på fälgen. Intressant skulle vara att veta om rullmotståndet skiljer om man lägger dem fel. Att de fungerar sämre, framför allt i vått väglag är jag övertygad om.Aerodynamic skrev:Tror faktiskt inte det spelar någon direkt roll oavsett blött eller torrt.
Mvh, Per
Mvh
-- Daniel
-
civicrille
så har jag att det står på mina bakdäck med, men det är precis som Per säger. På ena sidan står det inside uttåt å på andra outside utåt men om jag tittar på rotationsriktningen på mina däck ser det bra ut, ser ut att båda ska rulla åt "rätt håll".. så tro inte det spelar någon roll, man ser ju ofta vilken rotationsriktningen däcket har, och det är väl det som spelar roll.
Rikard Bergenström
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Har man osymetriskt mönster på ett däck (höger/vänster)
så brukar det vara uppbygt så att yttre sidan tar det stora belastningarna=mindre mönster
och insidan står för dräneringen av vatten=grövre mönster.
Mvh, Per
så brukar det vara uppbygt så att yttre sidan tar det stora belastningarna=mindre mönster
och insidan står för dräneringen av vatten=grövre mönster.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
daniel4632
Tack. Då har jag gjort rätt i att läsa lusen av bilhandlaren... :whip:
Senast redigerad av daniel4632 den 5 november 2007, 14:43, redigerad totalt 1 gånger.