Jag har haft rekommenderat motorolja i bilen men vill veta vilken ni tycker är bäst?
Ge gärna förslag på olika samt var man kan hitta dem
Mvh
Motorolja b16a1
Senast redigerad av Ramin.R den 20 januari 2008, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
Ingen som kan rekommendera nått?? :blink:
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
En 5w-40 fungerar alltid. Men du kan köra i princip vad du vill.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
ook ok.. tack för svar iaf :thumbup:M Scotte skrev:En 5w-40 fungerar alltid. Men du kan köra i princip vad du vill.
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
Greddy rekommenderade 5-30, för högvarv och vtec, kör nog på Greddy :whatever:
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Finns folk på denna klubbe som kör med biltema olja,,många är nöjda kanske kör på det?
Jag kör själv med castrol magnatec( stavning) 5w-40 eller vad det 10w minns inte riktig.det funkar bra för mej,kör på vintern och allt.
efter denna ska jag prova med biltema till min bruks b16,till racemotorn blir det dyrare olja.
Jag kör själv med castrol magnatec( stavning) 5w-40 eller vad det 10w minns inte riktig.det funkar bra för mej,kör på vintern och allt.
efter denna ska jag prova med biltema till min bruks b16,till racemotorn blir det dyrare olja.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jag kör på dessa två.
Till vardags, bra kallstartsolja samt tål sportig gatkörning.
Castrol Edge Sport 0W-40
Castrols patenterade sammansättning för högpresterande och trimmade moderna fordon.
Tekniska specifikationer och godkännanden: ACEA A3/B3/B4/C3; API SM/CF; BMW Longlife-04
Banracingoljan, har kört 2 säsonger på denna. Ej lämlig när det är kallt ute.
Castrol Edge Sport 10W-60
Racingtestad för hårt körda motorer och tävlingsmotorer, liksom för trimmade äldre fordon.
Tekniska specifikationer och godkännanden: ACEA A3/B3/B4; API SL/CF
Finns att få tag på överallt, Mekonomen, Micro, olika mackar och det är en fördel
jämfört vissa andra "specialoljor" den dan man måste byta olja i panik.
Till vardags, bra kallstartsolja samt tål sportig gatkörning.
Castrol Edge Sport 0W-40
Castrols patenterade sammansättning för högpresterande och trimmade moderna fordon.
Tekniska specifikationer och godkännanden: ACEA A3/B3/B4/C3; API SM/CF; BMW Longlife-04
Banracingoljan, har kört 2 säsonger på denna. Ej lämlig när det är kallt ute.
Castrol Edge Sport 10W-60
Racingtestad för hårt körda motorer och tävlingsmotorer, liksom för trimmade äldre fordon.
Tekniska specifikationer och godkännanden: ACEA A3/B3/B4; API SL/CF
Finns att få tag på överallt, Mekonomen, Micro, olika mackar och det är en fördel
jämfört vissa andra "specialoljor" den dan man måste byta olja i panik.
Mvh Benci_Hovanyi
Okey, skit bra!
Tack för info allihopa :thumbup:
Tack för info allihopa :thumbup:
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
Är inte så hemma på vilka oljor som passar bättre på honda motorer, men passa på att fråga:
Vad för olja till vxl lådan?
Både för normal körning och bankörning..
Vad för olja till vxl lådan?
Både för normal körning och bankörning..
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
-
civicrille
som jag fattat det så är skillnaderna mellan oljorna under liten påfrestning den samma. d.v.s kör du bara fram å tillbaka till jobbet kan du köra på vad du vill, biltema funka bra. men under större påfrestningar t.ex bankörning och dyligt gör inte biltema oljorna ett lika bra jobb som t.ex castrol oljorna.. så du borde kanske välja något mitt emellan typ:)
Olja väljer man precis efter det welen skrev, effekt, ändamål å temperatur.
MTF 2 eller MTF 3 är det som gäller i växellådorna anser de flesta
Rikard Bergenström
ok ok , tack för info. :thumbup:civicrille skrev:som jag fattat det så är skillnaderna mellan oljorna under liten påfrestning den samma. d.v.s kör du bara fram å tillbaka till jobbet kan du köra på vad du vill, biltema funka bra. men under större påfrestningar t.ex bankörning och dyligt gör inte biltema oljorna ett lika bra jobb som t.ex castrol oljorna.. så du borde kanske välja något mitt emellan typ:)
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
njaaa, bätte o ha en bra olja och byta sällan tycker jag.pr0ny skrev:Imo, Bättre att köpa en billigare olja och byta fler gånger än att köpa en dyr olja och byta sällan.
eller det va dt du menade kanske? :whistling:
[b]Ramin Rouzi
Borås[/b]
Borås[/b]
Bättre byta olja var 200 mil som man kan om man kör biltemas än byta var 1000 mil med dyr castrol . mtf3 ska det vara till växellådan det köper du på honda.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Bästa är byta dyr å bra olja ofta.
Men med min student ekonomi så väljer jag biltema olja å täta oljebyten framför dyr olja å byta sällan.
Mina lager ser bra ut med både på denna och förra motorn.
Mvh, Per
Men med min student ekonomi så väljer jag biltema olja å täta oljebyten framför dyr olja å byta sällan.
Mina lager ser bra ut med både på denna och förra motorn.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
njaaa, bätte o ha en bra olja och byta sällan tycker jag.Ramin.R skrev:<!--quoteo(post=458763:date=22 Jan 2008, 20:38:45:name=pr0ny)--><div class='quotetop'>CITERA(pr0ny 4 22 Jan 2008, 20:38:45) [snapback]458763[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Imo, Bättre att köpa en billigare olja och byta fler gånger än att köpa en dyr olja och byta sällan.
eller det va dt du menade kanske? :whistling:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
nej nej, jag menade precis vad jag skrev =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag kör på biltema´s helsyntetetiska 5w-40 i 1000-1200mil innan jag byter, oavsett hur mycket bana eller stripp jag kör, på K20-motorn behöver man ju inte byta förrens, ja va vart det nu igen? 2000 eller 2500mil?!
Jag tycker det viktigase är att MAN KOLLAR OLJENIVÅN ofta samt aatt man kör med Honda oljefilter.
Sen tror inte det minsta på att biltemas 230kr/4l är ett dugg sämre än nån Castrol för 5-600kr/4l.
Jag tycker det viktigase är att MAN KOLLAR OLJENIVÅN ofta samt aatt man kör med Honda oljefilter.
Sen tror inte det minsta på att biltemas 230kr/4l är ett dugg sämre än nån Castrol för 5-600kr/4l.
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Jo, det är det!benci skrev:<!--quoteo(post=459516:date=26 Jan 2008, 21:18:48:name=malkolm666)--><div class='quotetop'>CITERA(malkolm666 4 26 Jan 2008, 21:18:48) [snapback]459516[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Sen tror inte det minsta på att biltemas 230kr/4l är ett dugg sämre än nån Castrol för 5-600kr/4l.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
En liten förklaring vore bra så man lär sig
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Att påstå att en olja är bättre än en annan är som att påstå att viss mat är godare änn en annan.... allt handlar altså i slutändan om vad man har för erfarenheter och vad man ska använda den till...
Det finns oljor som är jätte bra till din bruksbil som du kallstartar ofta och inte kör så hårt med och det finns jätte bra olja till din högvarviga VTEC motor som du bara köra på bana på sommaren med, men det är garanterat inte samma olja....
Så att be om råd om vilken olja man ska ha är utan att specificera vad du ska använda den till är som att fråga vilken mat som är godast, i princip alla kommer att svara olika.
Själv gillar jag Valvoline durablend 10W40 B)
Det finns oljor som är jätte bra till din bruksbil som du kallstartar ofta och inte kör så hårt med och det finns jätte bra olja till din högvarviga VTEC motor som du bara köra på bana på sommaren med, men det är garanterat inte samma olja....
Så att be om råd om vilken olja man ska ha är utan att specificera vad du ska använda den till är som att fråga vilken mat som är godast, i princip alla kommer att svara olika.
Själv gillar jag Valvoline durablend 10W40 B)
Kristian, Hondalös.
Så i stort sätt, köp typ vilken olja du vill, håll koll på oljenivån, och byt ofta, det är de som spar på motorn. jag byter olja mellan 500-1000mil, orginalfilter kostar 106kr och biltema oljan är inte dyr. Jag har dock slutat köra på biltema och köper q8a olja nu då 20liter formula advance är lika dyr som biltema typ=)
(köper 20 liter i taget)
(köper 20 liter i taget)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659