Hög bränsleförbrukning CRX VT?
Jag har en CRX VT som drar runt litern (har gått billigare). Någon som har något förslag på varför den börjat dra så mkt har även ganska dåliga avgasvärden. Kan det va lamda givarna som är slitna? Motorn har rullat 18000mil. Allt annat är i topptrimm oljebyte varje 500 mil nya stift filter bromsar går lätt osv. Kör iofs på 17" men det kan ju inte göra hur mkt som helst.
Jag har även gjort kompprov, ventiljustering, Denso iridium stift , Nytt luftfilter, Färgen på stiften ser jätte bra ut och är samma på alla.
Tacksam för förslag.
Mvh Björn
Jag har även gjort kompprov, ventiljustering, Denso iridium stift , Nytt luftfilter, Färgen på stiften ser jätte bra ut och är samma på alla.
Tacksam för förslag.
Mvh Björn
Senast redigerad av Björn den 29 februari 2008, 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Kör nu...
Crx VT -90
Civic Mb9 1,5i -98
Kawa ZX6R-02
Tidigare hondor...
CRX -86
CRX -85
CRX -85
Civic VTI-92
Crx VT -90
Civic Mb9 1,5i -98
Kawa ZX6R-02
Tidigare hondor...
CRX -86
CRX -85
CRX -85
Civic VTI-92
Har själv lite prob med hög bränsleförbr. Tänka börja med att byta lambdasonden. Går på någon femhundring på biltema.
Lambdasonden är en förslitingsdetalj så har den inte varit bytt så är det nog dags oavsett.
Lambdasonden är en förslitingsdetalj så har den inte varit bytt så är det nog dags oavsett.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Kör ni med orginal tändstift? annars byt och kolla skillnaden.
Vad har du för lambdavärden?
Har du bytt luftfilter på länge?
Testa med fräscha 14 eller 15" och se om det blir nån skillnad.
Plocka gärna bort alla tändstift och kolla färgen på dem, då kan du se om det är någon cylinder som går annurlunda än de andra.
Vad har du för lambdavärden?
Har du bytt luftfilter på länge?
Testa med fräscha 14 eller 15" och se om det blir nån skillnad.
Plocka gärna bort alla tändstift och kolla färgen på dem, då kan du se om det är någon cylinder som går annurlunda än de andra.
Senast redigerad av Malkolm den 29 februari 2008, 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
Bosch lambdor funkar också finfint
Inte Biltemas nope.............. inte
MvH
Inte Biltemas nope.............. inte
MvH
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
-
Bogren
- Bil: Eg 1,7 Turbo med fler
- Namn: Pierre Bogren
Min biltema sond fungerade i Tre mån. Mina biltema fram skivor sprack efter 500 mil. Mina biltema huvsprintar blev rostiga som fan efter 7 mån och lika så börjadegrill näten oxidera efter samma tid och jag kör alldrig på vintern med dom bilarna. BILTEMA Skit skit och åter skit sedan får folk ju säga vad dom vill. Jag vet att det har varit uppe tidigare men man får vad man betalar för. Men finns säkert folk som har köpt en fullt fugerande doft gran därifrån som fungerar fint=P
Pierre Bogren
-
Bogren
Men jag håller med att det kan va sonden som strular. Vad går den på orginal då?? jag tror micro bildelar tar 650kr om jag inte minns fel men då är det en universalmod så du får skarva kablarna en bit ut.
Pierre Bogren
-
Bogren
Tobbera skrev:Jag blev lite exalterad för ett ögonblick och gick och beställde ett bredbandslambdakit. Ska bli spännande att kolla hur bilen egentligen går...
Tobbera. Skriv gärna hur det gick för dig. Vore kul att veta vad resultatet blev=)
Pierre Bogren
Jag pratade med en kille på den lokala hondaverkstan idag och han trodde det kunde va spridarna som strular. Någon med erfarenhet av detta ? E det vanligt att honda spridarna hänger sig ? Eller ska jag satsa på nya lamda sensorer
Kör nu...
Crx VT -90
Civic Mb9 1,5i -98
Kawa ZX6R-02
Tidigare hondor...
CRX -86
CRX -85
CRX -85
Civic VTI-92
Crx VT -90
Civic Mb9 1,5i -98
Kawa ZX6R-02
Tidigare hondor...
CRX -86
CRX -85
CRX -85
Civic VTI-92
Nu har lad lödat ihop bredbandslambdamottagaren. Jag har uppenbarligen fullständig förbrännin (lambda 1) här... =)
Skämtåsido, jag har inte kopplat in sensorn eftersom den inte har kommit med posten än.

Skämtåsido, jag har inte kopplat in sensorn eftersom den inte har kommit med posten än.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag har aldrig varit med om att en Honda orginal metallspridare har krånglat, har aldrig hört talas om att de krånglat heller. (däremot kan plastspridarna på k20 krångla ibland).Björn skrev:Jag pratade med en kille på den lokala hondaverkstan idag och han trodde det kunde va spridarna som strular. Någon med erfarenhet av detta ? E det vanligt att honda spridarna hänger sig ? Eller ska jag satsa på nya lamda sensorer
Testa att mäta ditt lambdavärde istället.
En bil kan även dra i sig mycket bensin ifall du har svag tändning, så det kan vara värt att byta tändstift, kablar, fördelarlocket samt rotor.
Men sagt så är det högst troligt att det är lambdasonderna som spökar, nya kostar ca 1200kr/st hos Honda, dvs 2400:-, är just därför man i ett sånt här läge kan köpa 2st på biltema för ca 300kr/st..
Biltema eller Micro = Shitsame..