Växellåda CTR -05
-
Tobbe_TypeR
Tjena! detta började igår när jag var ute o skulle gasa iväg,
1-2 skraaaap. (kopplade ur som man ska).
1-2 går fint, men! nu vill jag även växla upp till 3:an, fick jag det? svar nej! försöker peta ur tvåan som verkar ha låst sig? :S får till slut ut 2:an och blir ett litet "dunk-ljud" likt på gamla volvos när man vart med om växlar som hoppar ur lite som dem vill.
Åkte ut idag en sväng och 2:an går fortfarande trögt att få ur, men lätt att växla ner till, detta mysterium att 2:an halvt som halvt "låser sig" är endast när man åker/kör med bilen och skall växla upp, står jag still och trampar ur kopplingen och växlar så går alla problemfritt! 1-2-3-4-5-6-R.
Varvar jag till 4000rpm på 2:an så går den hyffsat lätt att få ur! men kör jag bilen sakta och jag rullar/bromsar ner farten till 0km/h och fortfarande har 2:an i så är den trög att få ur :S
Vet att kusinen hade något liknande problem och åkte då till honda och fick sin olja bytt till någon redline? tror jag detta var.. (tips!?).
Har iaf provat o haft på lite WD40 ikring vajrarna som går fram till lådan, på tänkbara ställen där de ser ut o kunna smörja upp
om de kanske hade vart de som kärvat? men tror icke att fallet så är 
Så vad är era gissningar? taskig olja? börja spara pengar till lådbyte? :blink2: :annoyed:
//Tobbe.
1-2 skraaaap. (kopplade ur som man ska).
1-2 går fint, men! nu vill jag även växla upp till 3:an, fick jag det? svar nej! försöker peta ur tvåan som verkar ha låst sig? :S får till slut ut 2:an och blir ett litet "dunk-ljud" likt på gamla volvos när man vart med om växlar som hoppar ur lite som dem vill.
Åkte ut idag en sväng och 2:an går fortfarande trögt att få ur, men lätt att växla ner till, detta mysterium att 2:an halvt som halvt "låser sig" är endast när man åker/kör med bilen och skall växla upp, står jag still och trampar ur kopplingen och växlar så går alla problemfritt! 1-2-3-4-5-6-R.
Varvar jag till 4000rpm på 2:an så går den hyffsat lätt att få ur! men kör jag bilen sakta och jag rullar/bromsar ner farten till 0km/h och fortfarande har 2:an i så är den trög att få ur :S
Vet att kusinen hade något liknande problem och åkte då till honda och fick sin olja bytt till någon redline? tror jag detta var.. (tips!?).
Har iaf provat o haft på lite WD40 ikring vajrarna som går fram till lådan, på tänkbara ställen där de ser ut o kunna smörja upp
Så vad är era gissningar? taskig olja? börja spara pengar till lådbyte? :blink2: :annoyed:
//Tobbe.
Senast redigerad av Tobbe_TypeR den 25 juli 2008, 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
[Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->]
---------------
[Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->]
-
Tobbe_TypeR
Asse skrev:Du har dödat kopplingen
Du tror de? :/ jo.. den tanken stallde jag mig ochså.. vet att den har slirat till nångång.. men inte annars :S aja får spara ihop till nån värre koppling då.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
---------------
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Kan det inte vara synkringarna på 2:an som slitits ut eller helt enkelt gått sönder? Om det är kopplingen som är knas så borde väl problemet finnas på alla växlar?
Oljenivån i lådan bör dock vara det första du kolla eftersom det är det enklaste.
Oljenivån i lådan bör dock vara det första du kolla eftersom det är det enklaste.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
Tobbe_TypeR
Steffo skrev:Kan det inte vara synkringarna på 2:an som slitits ut eller helt enkelt gått sönder? Om det är kopplingen som är knas så borde väl problemet finnas på alla växlar?
Finns väl ingen sticka att kolla nivån va? xD haha! ska iaf köpa en ny olja.. har ni nån bra vxl-låds olja att rekomendera? vet bara redline :S eller vad den heter. //Tobbe.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
---------------
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... ntry152876" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... y152876</a>
Stockholm
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Dålig koppling gör att växlar är svåra att få i, helst på höga varv. Och på en CTR är ju 2an den jobbigaste växlen vilket märks väl på vintern när oljan är kall.
-
Tobbe_TypeR
Okej, :S min är tvärt om, 2:an är lätt att få i, och under 4000rpm är de nästan omöjligt att växla upp till 3:an etc.. och kopplingen är inte dålig iaf! slirar inte på nån växel, och som sagt, 2:an är lätt att få i, och går att växla "typ" nemas problemas på höga varv, skall iaf prova att byta ut oljan mot någon bättre, även ta bort vajrarna framme vid lådan och smörja upp alla stag och armar. //Tobbe.malkolm666 skrev:Dålig koppling gör att växlar är svåra att få i, helst på höga varv. Och på en CTR är ju 2an den jobbigaste växlen vilket märks väl på vintern när oljan är kall.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
---------------
-
Tobbe_TypeR
Skall ringa honda imorn och fråga om man kan få lådan bytt på garantin, men tänkte på en sak.. bilen är en -05:a och man har nybilsgaranti i 3år va? är vagnskadegaranti samma sak som nybilsgaranti? för isf har den redan gått ut.. :rolleyes:, kanske gör en såkallad "goodwill" annars 
Har ochså hört nåt att om man inte kört över 10.000mil så kan de byta bilen? min har i dagsläget rullat 6500mil, så de är ju inga problem.. aja, ska snacka med honda imorn, skall man ringa Honda Sverige eller sin lokala honda verkstad? //Tobbe.
Har ochså hört nåt att om man inte kört över 10.000mil så kan de byta bilen? min har i dagsläget rullat 6500mil, så de är ju inga problem.. aja, ska snacka med honda imorn, skall man ringa Honda Sverige eller sin lokala honda verkstad? //Tobbe.
Senast redigerad av Tobbe_TypeR den 25 juli 2008, 02:06, redigerad totalt 1 gånger.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
---------------
Ring din lokala verkstad.
Finns vad jag vet inget som säger att dom tar tillbaka bilen om den gått under 10.000mil. Det som finns på vissa bilmodeller och/eller försäkringsbolag är väl motorgaranti som brukar vara upp till 10.000 mil.
Finns vad jag vet inget som säger att dom tar tillbaka bilen om den gått under 10.000mil. Det som finns på vissa bilmodeller och/eller försäkringsbolag är väl motorgaranti som brukar vara upp till 10.000 mil.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
-
Tobbe_TypeR
Har nu pratat med en lokal verkstad och fick som första svar: -Hur mycket race:ar du med bilen?.
Jag menar.. ska man inte kunna få växellådsproblem utan att man kör race? och han sa att finns det innre skador på lådan så åtgärdar dem det på hondas kostnader, är det så att dem ser kunden har orsakat problemet med lådan själv så får man punga ut kostnaderna ur egen ficka.
Har garantin gått ut, får man ansöka om någon form av dispens så "kanske" honda sverige går med på att byta låda.
Sedan sa han även: "de går även ett snack om att alla som kör Type R skall få sina lådor bytta, och ibland bara för bytandets skull,
för det står på nått honda forum nånstans på nätet" (kan tänka mig att han menade detta forum
) , aja så ligger allt till.. skulle höra av mig när
någon annan gubbe var tillbaka ifrån semestern, //Tobbe.
Jag menar.. ska man inte kunna få växellådsproblem utan att man kör race? och han sa att finns det innre skador på lådan så åtgärdar dem det på hondas kostnader, är det så att dem ser kunden har orsakat problemet med lådan själv så får man punga ut kostnaderna ur egen ficka.
Har garantin gått ut, får man ansöka om någon form av dispens så "kanske" honda sverige går med på att byta låda.
Sedan sa han även: "de går även ett snack om att alla som kör Type R skall få sina lådor bytta, och ibland bara för bytandets skull,
för det står på nått honda forum nånstans på nätet" (kan tänka mig att han menade detta forum
någon annan gubbe var tillbaka ifrån semestern, //Tobbe.
[i]Japansk Vråålapa![/i]
---------------
---------------