Cusco bur!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
M@nge
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 19 juli 2006, 15:38
Bil: RSX
Namn: Magnus Lindqvist
Ort: Åland

17 augusti 2008, 13:09

Hej!
Undrar om någon monterat Cusco bur i sin bil?
Passar dom bra eller e dom bara gjorda för högerstyrda bilar?

Skulle va nice å ha! :wub:
Acura RSX
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2167
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 2 times

17 augusti 2008, 19:59

Inte cusco, men jag kan varmt rekommendera <a href="http://www.wiechers-sport.de/" target="_blank">http://www.wiechers-sport.de/</a>.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
M@nge
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 19 juli 2006, 15:38
Bil: RSX
Namn: Magnus Lindqvist
Ort: Åland

17 augusti 2008, 20:09

Asse skrev:Inte cusco, men jag kan varmt rekommendera <a href="http://www.wiechers-sport.de/" target="_blank">http://www.wiechers-sport.de/</a>.

Ok, du åker sån eller? Vilken modell köpte du?
Å den var bultad å passa fint å så?
Har du nån bild kanske? :)
Acura RSX
Användarvisningsbild
Asse
Master
Master
Inlägg: 2167
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Been thanked: 2 times

17 augusti 2008, 20:57

Jättebra passform! Bultad ja. Typ B. Kosta väl ca 5000:- inkl frakt lackad och i crome-moly.
Bild
Bild
Bild
Bild
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
M@nge
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 34
Blev medlem: 19 juli 2006, 15:38
Bil: RSX
Namn: Magnus Lindqvist
Ort: Åland

17 augusti 2008, 21:26

De där var ju riktigt nice du! :D
Tack för hjälpen!
Acura RSX
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

3 oktober 2008, 21:30

liten uppning på denna.. hittade en 7-punkts bult-bur från cusco nu för 7500 spänn från england.. hyffsat låg pund nu.. är inte det ganska billigt? vackert blå är den också.. ser ju dock inte riktigt lika rejäl ut som många andra burar, gör det någon nytta vid en rullning och ev. också annan krock eller är det mest för show? styvar en bult-bur upp något? ser ut som på bilden men med en diagonal pinne mellan dom bakåtlutade stävorna. praktiskt att kunna ta ut vid bes.
Bild
Senast redigerad av 1 Featherweight, redigerad totalt 3 gånger.
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

5 oktober 2008, 00:50

nähäpp:)
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

5 oktober 2008, 14:54

Det är ju aldrig fördelaktigt när rören går som ett S som dom gör framme vid instrument panelen på den buren. En bur som är ihop bultad blir även svagare än en svetsad bur eftersom man får betydligt mindre "förbindnings ytor".

Borde man inte kunna få en platsbyggd bur här i sverige för dom pengarna eller med lite tur billigare? Visst den blir inte demonterbar men det blir garanterat bättre passform och den styvar upp bättre.
Kristian, Hondalös.
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

5 oktober 2008, 19:08

jo det är klart det är bättre med en svetsad.. glömde nämna att den är i chromoly.. men det kanske inte kräver något extra av personen som svetsar att svetsa i det? och det kanske inte är så mycket dyrare än vanliga stålrör? jag menar om man skulle göra en riktig fast bur i chromoly och måste lämna bort svetsjobbet.. det är ju det jag får jämföra med..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 1859
Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut
Ort: Malmö

5 oktober 2008, 19:28

Varför skulle du behöva bygga en bur i chromemolly?
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

5 oktober 2008, 19:30

sist jag kollade kostade chromemollybdenröe ungefär tre gånger så mycket som vanligt stål. sen får man inte svetsa molly-rören med MIG som man får med dom vanliga utan endast TIG är tillåtet (enl sbf. dragracing)

enligt mig ser det ut som en stylingbur då den inte har något snedstag som kan styva upp buren i sidled, inget för den seriösa, ska man ha bur ska de va riktiga grejor!
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

5 oktober 2008, 19:41

chromoly är mycket lättare än stål.. det skulle väl vara anledningen.. och som jag skrev är det en 6 punktsbur på bilden.. den jag snackar om är 7 punkt.. så den har en diagonal stäva mällan bakåtstävorna..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

5 oktober 2008, 21:32

allright.. läst en hel del på andra forum.. cusco är icke poppis:P synd, för jag tycker att den gör ett lyft för bilen rent visuellt.. utseendet verkar ha gått före funktionen tyvärr..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

6 oktober 2008, 06:32

Chrome molly rör ör inte löttare men starkare.. Därför kan man ha tunnare gods och då blir det lättare
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

6 oktober 2008, 07:40

att tänka på om man kör sin bil i huvudsak på gata utan hjälm <a href="http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=220378" target="_blank">http://www.pppress.se/bilder/main.php?g ... =220378</a>

om man nu verkligen inte kan svetsa o i huvudsak ska köra på gata med bilen så lämna in o få byggt en halvbar med framåtstöttor endast, de blir nog absolut säkrast i en gatbil, en halvbur är framför allt till hjälp vid en rullning, jag tror en fullbur stjälper mer än de hjälper i en gatbil så man helst ska ha hjälm på sig i en bil med fullbur o hur coolt e de o komma till mcd med hjälm, en halbur med folkracerör (ej sömlösa) kostar runt en 1000 lapp i materiel, de e arbetet med o få den isatt som kostar, cuscoburen på bilden ovan skulle jag aldrig sätta i min bil

http://www.finess.se bygger burar
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

6 oktober 2008, 18:11

angående länken så ska man väl ALDRIG ha bur utan mjuka skydd där skallen kan slå i, oavsett om man har hjälp eller inte?

sen är en svetsbur inte aktuellt just nu.. men jag har sett att det finns andra skruv-alternativ som verkar vara stabilare än cusco.. men visst är det väl märkligt att de flesta påstår att cusco är skit, men ändå har jag inte funnit någon bild på en cuscobur som kollapsat.. jag håller självklart med om att dom där S böjarna längst fram på "buren" knappast kan hjälpa jättemycket.. frågan är dock om dom på något vis är farliga (om man vadderar) och själva bågen i sig ändå är jämförbar med andra skruv-bågar eller om hela skiten är crap..
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Koffe
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 305
Blev medlem: 26 april 2004, 19:21
Ort: Löddeköpinge TEAM Södervidinge

6 oktober 2008, 18:39

förstår inte varför du inte vil svetsa in den, du pajjar ju egentligen lika mycke om du skruvar in den genom att dra 8st m8 bultar genom golvet

problemet med cuscoburen som jag ser de har inget med vadderingen o göra utan om du lägger bilden på taket o s böjjen viker sig åt fel håll dvs mot dig så kan du nog själv räkna ut vad som händer o då kvittar de vad du har för vaddering

såhär ska en sbf fullbur se ut o de finns ju en anledning till varför den ska se ut så, bilar som är tillverkade före 96 kan dock skippa dsk toyotastaget, cuscoburen är ren styling enligt mig o e de styling man vill ha så bygg halvbur eller köpt bultbar halvbur
Bild
Senast redigerad av 1 Koffe, redigerad totalt 6 gånger.
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

6 oktober 2008, 22:23

den främre delen av "buren" med S-böjen är antagligen mest en utseendegrejj.. taket kanske sjunker in lika mycket som utan dom om man hamnar på taket, även om jag har svårt att tro det. jag tror att den har en liten positiv effekt jäntemot att ha bara båge (vilket skulle vara alternativet, fullbur är för mig väldigt overkill) då den antagligen fördelar trycket, en del mot det bräckliga "S:et" men också bort mot själva bågen som jag tror håller bra vid en rullning..

och anledningen till att jag inte vill svetsa är inte att jag inte vill förstöra något.. jag vill kunna ta ut den lätt.. och slippa rega om och hålla på..

förresten.. vilket stag på din bild är "toyotastaget"?

en liten tråd på nissanforum med 2 rullningar med cusco:
<a href="http://zilvia.net/f/chat/162581-cusco-roll-cages-2.html" target="_blank">http://zilvia.net/f/chat/162581-cusco-r ... -2.html</a>
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Jay-c
Användare
Användare
Inlägg: 263
Blev medlem: 8 september 2004, 13:10
Bil: Civic EJ9 -96
Namn: Johannes Carlsson
Ort: Göteborg

7 oktober 2008, 09:50

toyotastaget är det som är markerat med A på bilden. skaffa en halvbur eller riktig seriös bur!
jag tycker att om man ska ha något så kan de lika gärna vara en godkänd bur/båge för varför annars? lägga pengar och energi på något som inte ger nån större nytta..
kör:
SL1000 Falco, KTM 525, 91 Corvette & en grön 96 Civic 1,4is Sedan

Allt är till salu, det är bara en fråga om rätt pris..

201m: 10.08 116.5 km/h CRX VT
moggesthlm
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 870
Blev medlem: 25 juli 2004, 16:08
Ort: Sollentuna, Stockholm
Been thanked: 4 times

7 oktober 2008, 11:06

S ´et är ju till för at buren ska gå "runt" instrumentbrädan istället för igenom som på en riktig bur. Köp en beggad bräda från skroten så var det löst.
Ska se om jag hittar en bild jag såg förrut på en styling bur som varit med i en krasch där just s´et vikt sig.
Senast redigerad av 1 moggesthlm, redigerad totalt 7 gånger.
//Morgan Blom, Stockholm


Kör:
Honda Jazz 1.4 -02
Honda Civic 1.6i 16v JRSC -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
sk8micke
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 487
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:03
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson

1 november 2008, 18:19

har läst många bil tidningar nu där dom har cusco bur å detta va ingen 30k bilar utan mer 200k bilar bl.a den snabbaste itren å england! :boxing:
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
Featherweight
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 430
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:49
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson
Ort: hägersten, sthlm

1 november 2008, 19:05

jo men det finns ju många olika utföranden av cusco-burar.. dom tillverkar rejäla burar med vad jag vet.. är buren i den där itr:en av samma typ som den jag visade bild på`?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Nordström
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 november 2004, 19:33
Bil: Jazz
Namn: Joel Nordström
Ort: Västerås

2 november 2008, 11:53

Läser man på amerikanska forum så ska cuscoburen styva upp bilen bra. Men den har nog ingen funktion som säkerhet.
Skriv svar