Blåst som man är kopplade jag in min oljetemp. Självklart visar den en helt galen hög oljetemp vid helgens bankörning. Efter ca 10min körning på Sturup visar min Biltema(ghetto)mätare ca 140grader. Vågar knappt tänka på vad den hade visat efter 50min körning på tex Mantorp. Jag har alltså kört bana med denna oljetemp sedan jag köpte bilen för 8 år sedan.
Sensorn sitter i botten på mitt moroso-tråg och vattenkylaren är frisk och vattenmätaren visade inga konstigheter.
Nu till konstigheterna. På väg till banan kom jag upp i ca 90grader vid cruising och närmre 100 vid lite mer inspirerad körning. Är detta konstigt? Vad har ni för erfarenheter? Efter mina körpass med 140grader lät jag bilen stå på tomgång i säkert en halvtimme och under denna halvtimme gick tempen aldrig under 100grader. Borde den inte sjunka mer? På vägen hem låg jag konstant runt 110grader vid cruising. Märkligt?
Finns det någon annan här som kommit upp i 140grader vid bankörning med B-serie NA?
Antar att jag oavsett måste köpa en oljekylare men hur stor ska jag ha? 13, 16 eller 19 raders?
Tack för hjälpen!
Oljetemp *Varning*
-
Mattias I
- Bil: Civic
- Namn: Mattias Ingvarsson
Jag kopplade också in en oljetemp från biltema, givaren sitter också i tråget, dock kopplade jag in den först när jag skaffade b18. Men efter ca 3 varv på mantorp så pinnade den mätaren upp sjukt mycket så rakan blev en bra plats att glida lite fortare på för att kyla lite!
Men utan kyl så va vanlig körning typ 70-90 grader och hårdare körning sprang iväg rätt mycket, minns inte exakt men jag vet att de va rätt så stor skillnad på om man körde på morgonen när de va lite kallare ute eller en varm eftermiddag.
Men till knutan skaffade jag mig en 19 raders oljekyl vilket höll ner tempen mycket, samt att jag tog bort reg. plåten fram. Max 120 grader har den visat sen jag fick i oljekylaren iaf. Men sen vet jag inte om b18 kanske blir lite varmare än b16?
Men utan kyl så va vanlig körning typ 70-90 grader och hårdare körning sprang iväg rätt mycket, minns inte exakt men jag vet att de va rätt så stor skillnad på om man körde på morgonen när de va lite kallare ute eller en varm eftermiddag.
Men till knutan skaffade jag mig en 19 raders oljekyl vilket höll ner tempen mycket, samt att jag tog bort reg. plåten fram. Max 120 grader har den visat sen jag fick i oljekylaren iaf. Men sen vet jag inte om b18 kanske blir lite varmare än b16?
Mattias Ingvarsson, Kalmar
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
Passat -16
Civic Ek
Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Hade likadan mätare inkopplad på sturup -06. Innan den sköt vevlager så hade jag nästan 150 grader.
Inför kompressorbygget skaffades en 25-raders och monterades. Tillsammans med kompressor, etanol och oljekylet hade jag som max 105 grader på sturup i helgen. Mestadels mellan 95-100.
Förra året kördes samma motor som i kompressorbygget utan oljekyl på SS med 125 grader som följd efter 3 varv.
I år under hettan på SS den 7 Juli hade jag som max 110 grader efter 3 varv.
Inför kompressorbygget skaffades en 25-raders och monterades. Tillsammans med kompressor, etanol och oljekylet hade jag som max 105 grader på sturup i helgen. Mestadels mellan 95-100.
Förra året kördes samma motor som i kompressorbygget utan oljekyl på SS med 125 grader som följd efter 3 varv.
I år under hettan på SS den 7 Juli hade jag som max 110 grader efter 3 varv.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Det låter väldigt mycket, nu har jag ju jag inte samma motor eller mätare men min K20 kommer "bara" upp i lite drygt 120grader vid bankörning.
Vid lugn motorvägskörning ligger den inte på mer än 70-80grader.
Har du möjlighet att plocka bort mätaren igen så gör det och testa att koka givaren så ser du hur pass noggrann den är.
Vid lugn motorvägskörning ligger den inte på mer än 70-80grader.
Har du möjlighet att plocka bort mätaren igen så gör det och testa att koka givaren så ser du hur pass noggrann den är.
-
M Scotte
- Kontakt:
Min mätare visar 2 grader fel uppåt, dvs 102 grader är egentligen bara 100.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
B serien är väll rätt kännd för ge hög oljtetemp.
Sen varför är en annan sak, kanske att grenröret går precis under oljetråget kan vara en anledning kanske.
Jag tror jag låg i sommar på knutstorp på max 110 grader med ett 19 raders oljekyl.
Scotte hur kan du vet med sådan nogranhet att din mäteare visar 2 grader för mycket?
Mvh, Per
Sen varför är en annan sak, kanske att grenröret går precis under oljetråget kan vara en anledning kanske.
Jag tror jag låg i sommar på knutstorp på max 110 grader med ett 19 raders oljekyl.
Scotte hur kan du vet med sådan nogranhet att din mäteare visar 2 grader för mycket?
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
-
M Scotte
- Kontakt:
för att den är uppdelad i steg. 100 grader på mätaren ger 102 grader på kvicksilvret.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Finns ingen sådan på B18C4
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Aerodynamic
Tänkte på det welen skrev med avgas bandage på den delen som går under eller nära oljetråget.
Svetsa dit kylflänsar på oljetråget kanske hjälper en del med.
,Per
Svetsa dit kylflänsar på oljetråget kanske hjälper en del med.
,Per
Tempena kan stämma, men som någon annan sa, kolla noggranheten på tempmätaren så den verkligen stämmer!AndersL skrev:Blåst som man är kopplade jag in min oljetemp. Självklart visar den en helt galen hög oljetemp vid helgens bankörning. Efter ca 10min körning på Sturup visar min Biltema(ghetto)mätare ca 140grader. Vågar knappt tänka på vad den hade visat efter 50min körning på tex Mantorp. Jag har alltså kört bana med denna oljetemp sedan jag köpte bilen för 8 år sedan.
Sensorn sitter i botten på mitt moroso-tråg och vattenkylaren är frisk och vattenmätaren visade inga konstigheter.
Nu till konstigheterna. På väg till banan kom jag upp i ca 90grader vid cruising och närmre 100 vid lite mer inspirerad körning. Är detta konstigt? Vad har ni för erfarenheter? Efter mina körpass med 140grader lät jag bilen stå på tomgång i säkert en halvtimme och under denna halvtimme gick tempen aldrig under 100grader. Borde den inte sjunka mer? På vägen hem låg jag konstant runt 110grader vid cruising. Märkligt?
Finns det någon annan här som kommit upp i 140grader vid bankörning med B-serie NA?
Antar att jag oavsett måste köpa en oljekylare men hur stor ska jag ha? 13, 16 eller 19 raders?
Tack för hjälpen!
90grader vid normal körning, samt 100grader vid lite inspirerad körning låter alldeles normalt!
Sen en anna sak som kan ställa till det, går t.ex. ditt grenrör väldigt nära förbi sensorn i tråget? För ett grenrör blir ju många hundra grader varmt.
Och kan även värma upp sensorn ifall den är ganska nära!
K20 verkar ha väldigt bra temp på sina motorer original, de flesta komer inte över 120grader på bankörningar.
140grader är egentligen inga problem med en BRA olja, till och med i min BMW manual så står det att 150grader är inga problem om det bara är kortare stunder. Fast det är klart, oljan slits ju mkt fortare!
Att den inte sjönk så mkt under en halvtimma på tomgång är inget konstigt, om du vill kyla, åk ut och cruisa lite, det är isåfall bättre!
MVH
István
http://www.fotoi.se
Tack för alla svar!
Har gjort mitt beslut mkt enklare, det blir helt klart en oljekylare till den 27 sept, men frågan är vilken storlek?
Många verkar ha en 19raders men tror ni en 16 räcker? Eller kanske till och med en 13?
Har gjort mitt beslut mkt enklare, det blir helt klart en oljekylare till den 27 sept, men frågan är vilken storlek?
Många verkar ha en 19raders men tror ni en 16 räcker? Eller kanske till och med en 13?
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
-
M Scotte
- Kontakt:
16 räcker mer än väl. Men inte mindre hade jag tagit. Enda anledningen jag satsade på den största var för att det var den enda Setrab som fanns hemma.
Tar du för stor kommer du få för låg temp vid gatkörning, även om du kör med termostat.
Tar du för stor kommer du få för låg temp vid gatkörning, även om du kör med termostat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Aerodynamic
Jag funderade på en sak, jag köpte kylare, slangar och adapter med termostat i på KG trimning. Jag var inte speciellt nöjd (väldigt mycket gjutskägg) med hur min adapter såg ut, såg jag tog en roterande fil och fixade till den så oljan kan flöda bättre.
Nu var det ett tag sedan jag kollade på den där adaptern men den ger väll i stort sett mer eller mindre flöde till kylet (aldrig helt öppen eller helt stängd) men flödar ganska dåligt om jag inte minns fel när den är kall?
Om man köper ett kyl men en adapter utan termostat och sätter en plast (eller någon annan slags skiva) skiva framför kylet å så gör man fästen så man kan snabbt montera och demontera denna skiva vid de få tillfällen man kör bana (några ggr om året). Kylet kommer kyla lite även när man har skivan framför genom större area som ger ifrån sig värme. Den enda fördel med detta är att få bättre flöde med oljan, om det nu är ett problem innan, vilket kan var svårt att veta innan man får problem.
Sen kanske det blir billigare med.
Mvh Per
Nu var det ett tag sedan jag kollade på den där adaptern men den ger väll i stort sett mer eller mindre flöde till kylet (aldrig helt öppen eller helt stängd) men flödar ganska dåligt om jag inte minns fel när den är kall?
Om man köper ett kyl men en adapter utan termostat och sätter en plast (eller någon annan slags skiva) skiva framför kylet å så gör man fästen så man kan snabbt montera och demontera denna skiva vid de få tillfällen man kör bana (några ggr om året). Kylet kommer kyla lite även när man har skivan framför genom större area som ger ifrån sig värme. Den enda fördel med detta är att få bättre flöde med oljan, om det nu är ett problem innan, vilket kan var svårt att veta innan man får problem.
Sen kanske det blir billigare med.
Mvh Per
Senast redigerad av Aerodynamic den 2 september 2008, 18:17, redigerad totalt 1 gånger.