Justera/få igång handbroms
det började med besiktningens utslag:
färdbroms höger bak 1,6
handbroms höger bak 0,0
bromsen är lite anliggande..
jag börjar med att smörja upp oket med rubbergrease.
jag pumpa ut kolven några ggr och skruvade in den igen - den gick smidigt..
däremot hade fjädern (som fjädrar tillbaka handbromswiren) fastnat i åtdraget läge.
jag gjorde därför rent runt och i fjädern, smörjde upp med 5-56 och motionerade igång fjädern så att den fjädrar tillbaka handbromsen...
resultatet är att bromsen fortfarande är lite anliggande och handbromsen tar lite lite men inte till belåtenhet.
vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst, någon som har något värdefullt tips?
mvh kenny
färdbroms höger bak 1,6
handbroms höger bak 0,0
bromsen är lite anliggande..
jag börjar med att smörja upp oket med rubbergrease.
jag pumpa ut kolven några ggr och skruvade in den igen - den gick smidigt..
däremot hade fjädern (som fjädrar tillbaka handbromswiren) fastnat i åtdraget läge.
jag gjorde därför rent runt och i fjädern, smörjde upp med 5-56 och motionerade igång fjädern så att den fjädrar tillbaka handbromsen...
resultatet är att bromsen fortfarande är lite anliggande och handbromsen tar lite lite men inte till belåtenhet.
vet inte riktigt vad jag ska göra härnäst, någon som har något värdefullt tips?
mvh kenny
Senast redigerad av kenny den 8 september 2008, 09:45, redigerad totalt 1 gånger.
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Plocka bort oket och montera isär det gör rent ordentligt, byt alla packningar och tätningar, finns renoveringskit att köpa.
Inget kul jobb, men det blir bra!
Inget kul jobb, men det blir bra!
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Glöm inte att smörja upp och fixa glidpinnarna i ok-hållaren med, det får du inte med nytt om du köper nytt ok ändå.
Sen tror jag inte att ett nytt ok på Rosenholtz kostar så mycket, var tvungen att köpa ett nytt till min Accord då det inte gick att renovera.
Sen tror jag inte att ett nytt ok på Rosenholtz kostar så mycket, var tvungen att köpa ett nytt till min Accord då det inte gick att renovera.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
ja jag får kolla vad det kostar.
jag förstår inte riktigt hur den mekaniska bromsen fungerar men det måste vara så att mekanismen mellan den fjädrade armen och kolven har kärvat fast..
jääla sjhiit bråmsar..
mvh kenny
jag förstår inte riktigt hur den mekaniska bromsen fungerar men det måste vara så att mekanismen mellan den fjädrade armen och kolven har kärvat fast..
jääla sjhiit bråmsar..
mvh kenny
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 23 september 2004, 17:18
- Bil: Integra -91
- Namn: Magnus Larsson
- Ort: Uddevalla
Har du kollat så att klossarna kan röra sig i okhållarna??
Så att dom inte rostat fast??
mvh
Så att dom inte rostat fast??
mvh
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
japp det har jag, jag har gjort rent allting och bytt ut klossarna.integramagnus skrev:Har du kollat så att klossarna kan röra sig i okhållarna??
Så att dom inte rostat fast??
mvh
men jag ska faktiskt plocka av allting igen och dubbelkolla om jag har missat något, jag har jobbat upp lite mekar-anda igen
tack för tipset, och jag rapporterar givetvis om jag hittar felet
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
-
- Inlägg: 70
- Blev medlem: 23 september 2004, 17:18
- Bil: Integra -91
- Namn: Magnus Larsson
- Ort: Uddevalla
Ok, gott.
Jag hade samma prob. på min, men jag fick verkligen skrapa bort rost med både skruvmejsel och fil innan det blev bra...
Och även över arbeta kolven...
Nu funkar det klockrent...
mvh
Jag hade samma prob. på min, men jag fick verkligen skrapa bort rost med både skruvmejsel och fil innan det blev bra...
Och även över arbeta kolven...
Nu funkar det klockrent...
mvh
Senast redigerad av integramagnus den 9 september 2008, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
Magnus Larsson #1233
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
Honda Integra LS -91 DB1
Nissan Sunny -88 N13
Renault Scenic -02
Honda Civic -89 ED3
VW Passat CL 2.0 -91
aha det låter ju lovande att du fick ordning på det jag får gå på det med hela verktygslådan ikväll
jag vet att jag har fått slipabort överflödig färg på beläggen när jag bytt på crx:en förut så att det kanske behövs denna gång också
jag vet att jag har fått slipabort överflödig färg på beläggen när jag bytt på crx:en förut så att det kanske behövs denna gång också
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Mekanismen ser ut som bilden nedan, fast kolven kommer ut före bulten mm.
Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.
Mvh Robin
Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.
Mvh Robin
Robin Sarén
Honda S2000
Honda S2000
Mekanismen ser ut som bilden nedan, fast kolven kommer ut före bulten mm.
Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.
Mvh Robin (dubbel post?, fick inte med bild:S)
Det funkar så här, när du drar i parkeringsbromsen så spänns vajern, som drar i en hävarm som trycker på bulten inne i ok:et och sedan trycker bulten ut kolven. Sitter någon slags gänga inne i kolven. Har inte haft isär ett ok själv, så vet inte exakt hur det ser ut. Men ser ut ungefär såhär vad jag har lärt mig.
Mvh Robin (dubbel post?, fick inte med bild:S)
Robin Sarén
Honda S2000
Honda S2000
ok, tusen tack för din hjälp+bilden
då är det ju en justerskruv från baksidan av kolven som går att prova med. hoppas att det går att justera från baksidan så att jag slipper ta ut hela kolven.
mvh kenny
då är det ju en justerskruv från baksidan av kolven som går att prova med. hoppas att det går att justera från baksidan så att jag slipper ta ut hela kolven.
mvh kenny
Kenny Elg
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi