ctr - 04 problem med styrningen/servon
-
Bryngelhed
- Bil: CTR - 04
- Namn: Alexander Bryngelhed
Hejsan alla.
Jag köpte en ctr 04 för snart 3 månader sedan och allt har varit frid och fröjd, framtill för en månad sedan ungefär.
Det började med att ratten drog lite åt höger. Men det har bara blivit värre och värre nu drar ratten åt höger ibland och åt vänster ibland.
Det händer inte hela tiden utan bara ibland hastigheten man känner det i är olika.
När det händer känns det som om någon nästan tar tag i ratten och drar den åt något håll, så man får hålla emot ratten för annars svänger bilen av sig självt. har personligen ingen aning m vad felet kan vara. Alla tips, misstankar och funderingar uppskattas.
//Alexander
Jag köpte en ctr 04 för snart 3 månader sedan och allt har varit frid och fröjd, framtill för en månad sedan ungefär.
Det började med att ratten drog lite åt höger. Men det har bara blivit värre och värre nu drar ratten åt höger ibland och åt vänster ibland.
Det händer inte hela tiden utan bara ibland hastigheten man känner det i är olika.
När det händer känns det som om någon nästan tar tag i ratten och drar den åt något håll, så man får hålla emot ratten för annars svänger bilen av sig självt. har personligen ingen aning m vad felet kan vara. Alla tips, misstankar och funderingar uppskattas.
//Alexander
-
Forenademotor.se
- Kontakt:
Bryngelhed skrev:Hejsan alla.
//Alexander
Om det nu inte rör sig om slitna däck och hjulinställning så skulle jag tippa på att den kuggstång börjar packa i hopa har bytt ett par st som uppträtt märkligt
<!--sizeo:4--><span style="font-size:14pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->Peter Israelsson<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
Klågerup ( skåne)
<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Södervidinge.se<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->
ERC <a href="http://www.sodervidinge.se/" target="_blank">Visit My Website</a>
SS 1,24,69
är bilen väldigt spårkänslig? har en vild gissning styrväxel? känns det som att det glappar när du kör? alltså typ styrningen är allt annat än direkt,Bryngelhed skrev:Hejsan alla.
//Alexander
har inget jätte kunnande, men vet att styrväxlen kan strula på ctr, hör väl knappast till vanligheterna, men kan ju vara värt att kolla,
någon som kan styrka detta?
Det börjar bli kallare och dina däck blir hårdare = mer spårkänsliga, dax för vinterdäck snart och då kan det kanske vara läge för en framvagnsinställning för att kolla så att du inte har några extrema hjulvinklar som förvärrar situationen...
Kristian, Hondalös.
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Testa att hissa/höja upp bilen med framhjulen hängande fria och känn så det inte finns något glapp i framvagnen (jucka på framdäcken typ). En ring på en av mina coilovers hade lossnat lite och gjorde att det glappade, det märktes i att ratten liksom drog iväg och den kändes mer spårkänslig. Var bara att dra åt så var inte det något problem mer...
-
Bryngelhed
Tack för alla svar. Är personligen inte så kunnig om bilar i allmänhet. Så vet ej hur man kollar kuggstång eller styrväxel. Men däcken är fina, och däcken har bra tryck. Appropå hjulinställning så ska jag kolla upp detta också.
Bilen är väldigt spårkänslig som ni säger. Räcker med mycket små spår för att den skall sticka iväg. Angående direkt styrning eller ej så har jag inte reagerat på något speciellt. Utan styrningen känns direkt och precis när bilen går som den skall.
Hissar upp bilen imorgon och kollar glapp i framvagnen.
Men när jag köpte bilen så fick jag med blockets begagnat försäkring. Det innebär ju att man har 6 månaders garatni mot fel och liknande. tycker ni jag ska lämna in bilen och hoppas att den täcker det?
//Alexander
Bilen är väldigt spårkänslig som ni säger. Räcker med mycket små spår för att den skall sticka iväg. Angående direkt styrning eller ej så har jag inte reagerat på något speciellt. Utan styrningen känns direkt och precis när bilen går som den skall.
Hissar upp bilen imorgon och kollar glapp i framvagnen.
Men när jag köpte bilen så fick jag med blockets begagnat försäkring. Det innebär ju att man har 6 månaders garatni mot fel och liknande. tycker ni jag ska lämna in bilen och hoppas att den täcker det?
//Alexander
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Var bor du någonstans? Kanske kan du låta någon annan CTR-ägare testa bilen och känna på den.
Min bil kastar sig åt alla håll nu när det är kallt och spårigt i vägen samt med den hjulinställning jag har. För det första så spårar en CTR väldigt mycket även om allt står rätt till, men den blir direkt nervös om man har lite fel på hjulinställningen. Det kan bryta ganska bra i ratten om dina framhjul står toe out tex.
Min bil kastar sig åt alla håll nu när det är kallt och spårigt i vägen samt med den hjulinställning jag har. För det första så spårar en CTR väldigt mycket även om allt står rätt till, men den blir direkt nervös om man har lite fel på hjulinställningen. Det kan bryta ganska bra i ratten om dina framhjul står toe out tex.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
Bryngelhed
Steffo: Tack för svaret. Jag bor i göteborg. Känner tyvärr ingen annan med en ctr :snurrig: men jag ska ju byta till vinterdäck nu så man kanske skulle passa på att lämna in den på en hjulinställning. så kanske det blir bättre!
Tack så mycket för alla tips allihopa.
//Alexander
Tack så mycket för alla tips allihopa.
//Alexander
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
En 4-hjulsinställning är aldrig fel.
Kör max camber fram (ca -0,5 är max man kan få utan camberkit).
Bak går det inte att ställa camber original utan camberkit.
Mellan 0,5 toe out till 0,5 toe in fram (toe out ger mer snabbstyrt, men nervösare och mer spårkänsligt)
0,5 toe in bak
Kör max camber fram (ca -0,5 är max man kan få utan camberkit).
Bak går det inte att ställa camber original utan camberkit.
Mellan 0,5 toe out till 0,5 toe in fram (toe out ger mer snabbstyrt, men nervösare och mer spårkänsligt)
0,5 toe in bak
Stockholm
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Jag har neutral toe fram, funkar fint, inte speciellt spårkänslig och fortfarande relativt kvick 
-
1883
- Bil: civic vti turbo/s2000 turbo
- Namn: simon eriksson
kolla däcktrycket som FOZ skrev! ja hade 2,2 i tryck o den och då drog min ctr lite som den ville så ja tryckte i 2,7 runt om i orginal 17tum kommer inte ihåg däckdimensionen men tror den är 205/40/17! det blev bra i varje fall fast som sakt så är ctr spårkänslig
simon eriksson