bensinfilter?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Personligen skulle jag nog undvika att köpa annat än original när det gäller saker som bränsle och oljefilter. Men det beror förstås på hur gammal bilen är, hur mycket det skiljer sig i pengar etc.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag instämmer. Jag har använt mekonomen/biltema delar till andra bilar men de är av årsmodell -97 -98 och äldre. Jag kommer inte att köpa annat än original till min Honda för att den är så ny men din har ju några år på nacken så då tycker jag att det är helt okej med tanke på att originaldelar har iaf det dubbla priset.
Du "måste" inte köpa på nåt speciellt ställe, tror nog att micro/biltema/mekonomen har i stort sett samma grejer, finns ju begränsat antal företag som tillverkar kopior på bildelar. Dock brukar mekonomen ge en fel saker 50% av gångerna.
Man gillar ju Honda för kvalitet osv men om man sätter dit delar från mekonomen osv så är det ju inte Honda längre. Skulle man byta allt som går på bilen till delar från mekonomen ska man se att man har en klart sämre bil.
Jag köpte nyss kupéfilter till min CTR och de köpte jag på mekonomen, det spelar liksom ingen roll om det är original eller inte men på väsentliga delar så spelar det roll.
Du "måste" inte köpa på nåt speciellt ställe, tror nog att micro/biltema/mekonomen har i stort sett samma grejer, finns ju begränsat antal företag som tillverkar kopior på bildelar. Dock brukar mekonomen ge en fel saker 50% av gångerna.
Man gillar ju Honda för kvalitet osv men om man sätter dit delar från mekonomen osv så är det ju inte Honda längre. Skulle man byta allt som går på bilen till delar från mekonomen ska man se att man har en klart sämre bil.
Jag köpte nyss kupéfilter till min CTR och de köpte jag på mekonomen, det spelar liksom ingen roll om det är original eller inte men på väsentliga delar så spelar det roll.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Biltema duger enbart när man köper verktyg, allt annat är piss. Dels är passformen helt åt skogen fel och dels så är kvalitén jättedålig. Jag köper inte ens torkarblad på biltema för grejerna tar slut löjligt fort. Jag har flera kompisar som kommit till mig och undrat varför det klonkar när de monterat nya avgassystem eller varför bromsbeläggen inte passar trots att de köpt belägg som ska passa just deras bil.
Svaret är enkelt och alltid detsamma, jag säger: Var inte en sån snåljåp utan köp riktiga grejer så slipper du dessa problem som ändå kostar dig bensinpengar fram och tillbaka och tid då du ändå måste korrigera problemet som uppstår efter att du köpt biltemas piss.
Du är naturligtvis fri att göra vad du vill med din bil men min åsikt är att det är ren dumsnålhet att inte köpa ett originalfilter, speciellt när du kan bli stående var som helst om det får för sig att gå sönder. Det tycker jag oavsett om du kan byta filter dubbelt så ofta om du köper biltemas eller ej. Lär av andras misstag, gör inte om dom brukar det heta.
Svaret är enkelt och alltid detsamma, jag säger: Var inte en sån snåljåp utan köp riktiga grejer så slipper du dessa problem som ändå kostar dig bensinpengar fram och tillbaka och tid då du ändå måste korrigera problemet som uppstår efter att du köpt biltemas piss.
Du är naturligtvis fri att göra vad du vill med din bil men min åsikt är att det är ren dumsnålhet att inte köpa ett originalfilter, speciellt när du kan bli stående var som helst om det får för sig att gå sönder. Det tycker jag oavsett om du kan byta filter dubbelt så ofta om du köper biltemas eller ej. Lär av andras misstag, gör inte om dom brukar det heta.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014