Oljebyte ctr 04
-
Bryngelhed
- Bil: CTR - 04
- Namn: Alexander Bryngelhed
Hejsan nu är det dags för olje och filterbyte i bilen.
Har en del funderingar då jag är ganska blank vad gäller bilar i allmänhet.
1. Om jag fattat rätt så är det 5w40 olja som skall vara i men hnågot speciellt märke? Mekonomen är säljer nämligen castrol edge oljan till bra pris för tillfället.
2. Hur mycket kommer att gå åt? räcker 4liter?
3. Kommer några specilla verktyg att behövas?
Tacksam för svar
//Alexander
Har en del funderingar då jag är ganska blank vad gäller bilar i allmänhet.
1. Om jag fattat rätt så är det 5w40 olja som skall vara i men hnågot speciellt märke? Mekonomen är säljer nämligen castrol edge oljan till bra pris för tillfället.
2. Hur mycket kommer att gå åt? räcker 4liter?
3. Kommer några specilla verktyg att behövas?
Tacksam för svar
//Alexander
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
1: Castrol Edge funkar utmärkt.
2: Det går åt ca 4,7l med filterbyte så se till att skaffa minst 5l.
3: En 17mm nyckel för oljepluggen och starka nypor till filtret är vad som krävs.
4: Använd bara original oljefilter
2: Det går åt ca 4,7l med filterbyte så se till att skaffa minst 5l.
3: En 17mm nyckel för oljepluggen och starka nypor till filtret är vad som krävs.
4: Använd bara original oljefilter
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Beträffande oljefiltret så kan det nog krävas lite mer än bara starka nypor. Filtret skall dras 7/8 varv efter att packningen fårr kontakt med blocket och för att göra det måste man dra ganska hårt. Dessutom är det trångt och bökigt. Jag har ett par oljefilteravdragare av olika modell, men efter tips så köpte jag Honda original filterverktyg. Sjukt enkel och smart lösning som det är en barnlek att komma åt med.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Steffo skrev:Beträffande oljefiltret så kan det nog krävas lite mer än bara starka nypor. Filtret skall dras 7/8 varv efter att packningen fårr kontakt med blocket och för att göra det måste man dra ganska hårt. Dessutom är det trångt och bökigt. Jag har ett par oljefilteravdragare av olika modell, men efter tips så köpte jag Honda original filterverktyg. Sjukt enkel och smart lösning som det är en barnlek att komma åt med.
Låter intressant, hur ser den ut? Kommer inte åt bra alls med vanliga, däremot gick det hyfsat med en avdragare som har en gummibeklädd rem så att den går att vinkla lite och så. Ska nog köpa en Honda.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Hondas verktyg ser ut som Oljefilterverktyg (20-321) på http://www.biltema.se ungefär. Men jag vet inte om Biltemas passar de små Hondafiltren (PCX som är till S2000 men som de flesta av oss på klubben använder även till CTR)
Stockholm
- Yobaman
Jävlar vilken smart grej! Jag kör med s2000 filter jag med så får väl kolla måtten på den men blir nog en från honda, den ser ju ut att göra oljebytet till en barnlek 
-
Bryngelhed
Finns det någon fördel med att använda s2000 filter?Steffo skrev:Hondas verktyg ser ut som Oljefilterverktyg (20-321) på http://www.biltema.se ungefär. Men jag vet inte om Biltemas passar de små Hondafiltren (PCX som är till S2000 men som de flesta av oss på klubben använder även till CTR)
har nämligen ett filter här hemma som jag fick med av förra ägaren, han sa att det var till just ctr.
Men om det finns fördelar med s2000 filter så köper jag det istället.
//Alexander
- fonzeka
Det är lite större och ska väl klara lite högre flöde.
Om man ändå ska köpa nytt filter så är ju de få kronor extra det kostar så är inte mycket att bråka om.
Men kika så du nu inte redan har ett 15400-PCX-004 heter filtret.
Om man ändå ska köpa nytt filter så är ju de få kronor extra det kostar så är inte mycket att bråka om.
Men kika så du nu inte redan har ett 15400-PCX-004 heter filtret.
-
Bryngelhed
Okej. Det är ett sånt filter jag har. Det heter exakt likadant iaf 
Men ska man oljefylla filtret innan det monteras?
Har för mig jag har hört det någonstans?
//Alexander
Men ska man oljefylla filtret innan det monteras?
Har för mig jag har hört det någonstans?
//Alexander
- fonzeka
Som allt annat så finns det lite olika uppfattningar, ta en titt i denna tråd och avgör själv.
<a href="index.php?showtopic=4154" target="_blank">index.php?showtopic=4154</a>
<a href="index.php?showtopic=4154" target="_blank">index.php?showtopic=4154</a>
- Yobaman
Jo den ska fyllas, står till och med på de flesta filter när man köper den, också i serviceböcker.
Den ska inte fyllas till bredden men häll i en del så märker du att den suger upp oljan i filtermassan sen drar man i lite till så den är typ halvfull, är den full så rinner det bara ut innan du hinner skruva dit den ändå. Finns ingen nackdel med att fylla i olja i filtret, däremot om du inte gör det så KAN det ta någon extra millisekund innan oljan pumpas runt pga att filtermassan inte är mättad och filtret är tomt.
Den ska inte fyllas till bredden men häll i en del så märker du att den suger upp oljan i filtermassan sen drar man i lite till så den är typ halvfull, är den full så rinner det bara ut innan du hinner skruva dit den ändå. Finns ingen nackdel med att fylla i olja i filtret, däremot om du inte gör det så KAN det ta någon extra millisekund innan oljan pumpas runt pga att filtermassan inte är mättad och filtret är tomt.
Senast redigerad av Yobaman den 13 januari 2009, 23:35, redigerad totalt 1 gånger.
- fonzeka
Nu står det ju faktiskt inte i våra serviceböcker så du kanske ska hålla dina "fakta" för dig själv.
Om du hade läst tråden jag länkade till innan hade du även sett att det visst kan vara nackdelar om man nu inte lyckas fylla filtret till bredden.
Men det kan bli lite svårt när filtret sitter från sidan.
Om du hade läst tråden jag länkade till innan hade du även sett att det visst kan vara nackdelar om man nu inte lyckas fylla filtret till bredden.
Men det kan bli lite svårt när filtret sitter från sidan.
- Yobaman
Inte i våra serviceböcker men i många andra, tex Haynes som finns till en massa bilmodeller. Dessutom brukar det stå på filtret eller på lådan man får filtret i (tex Mahle) att det ska hällas i lite olja innan. Det gör kanske ingen skillnad men det känns rimligare i min värld.
EDIT: Är det någon som har art nr på Honda oljefilteravdragaren som passar s2k filtret?
EDIT: Är det någon som har art nr på Honda oljefilteravdragaren som passar s2k filtret?
Senast redigerad av Yobaman den 14 januari 2009, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Nollåttan

- Bil: UXY en ctr från -04
- Namn: Gustavo Mastalli
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Byte olja och filter igår det blev 5-40w Helix och en s2000 filter kan meddela att det blev skilnad på gången och respons!!!!! De som va där olja okänd filter MAN = suck. Värtygen jag använde va en 17' nyckel och köpte på biltema den olje avdr. som har en metalband som man trär på filtret om ni förstår va jag menar?? Tänk på att den avd. finns i 2 storl. det är den lilla som passar Honda filtret ( kostar 29.90kr har produkt numer 12977 oljefiltertänger liten) sen tog det bara 15 min att göra servicen.